BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Jumaat, 29 April 2011

Bab 29-perwiraku

Bab 29
“Pengorbananmu bagai mengutip mutiara di tujuh lautan”

Kami satu pasukan sudah tiba di lokasi sasaran. Sebuah bangunan lama yang terbengkalai pembinaannya menjadi pusat sindiket penjualan anak yang dilakukan secara haram. Dari luar, mungkin orang ramai tidak akan perasan dengan kawasan ini. Setelah beberapa kali membuat rondaan sekeliling kawasan bangunan, Edry mengarahkan Kamarul dan E’ish mengawasi kawasan tengah manakala Ravi dan Ah sean di kawasan belakang bangunan.
Memang sebelumnya kami sudah diberikan penerangan dan perancangan dengan teliti. Besar harapanku pada operasi yang kali pertama aku turut ini akan berjaya. Kami semua dibekalkan dengan pistol sekiranya berlaku aksi tembak menembak kecuali padaku.
“ Saya akan memberi arahan untuk membuat serbuan apabila saya menekan punat pager pada Sarjan Kamarul!” Edry memberi arahan dengan tegas.
“Baik tuan!” mereka menjawab serentak.
Edry menarik tangan kananku untuk membawaku menaiki bangunan itu. Pada awalnya, memang seram dan berdebar juga kerana aku amat takut operasi penyamaran ini akan gagal.
Setibanya di tingkat yang dimaksudkan, aku dan Edry dipelawa masuk ke dalam sebuah ruang. Cantik sekali perhiasannya bila dibandingkan dengan luar bangunan. Nyata sekali mereka juga memerlukan keselesaan.
“Tunggu giliran ya..” pesan seorang wanita yang berpakaian seksi kepada kami. Penampilannya saja menjelekkan pandanganku dan menyakitkan hati. Suaranya saja dibuat-buat manja dan kedengaran seksi.
Aku mengerling Edry di sebelahku. Dia membalas pandanganku dengan sengihan.
“ Suka lah tu!” ejekku seraya menjelingnya.
Dia ketawa nakal mendengar ejekanku itu.
“ Jeles..” balasnya bersahaja.
Aku mengetap bibir menahan rasa geram. Bukan aku tidak melihat bagaimana reaksinya sewaktu wanita itu berkata di hadapan kami. Sama ada dia memang bersikap begitu atau sengaja membakar api cemburuku, itu aku kurang pasti. Yang aku yakin, aku sakit hati dengan tingkahnya.
Aku memerhati kawasan sekeliling. Masih ada dua buah keluarga  lagi yang masih menunggu giliran untuk bertemu dengan pengurusan pengambilan anak itu dan seperti yang sudah dilaporkan, pengurus itulah merupakan ketua sindiket jenayah ini.
“ Dah berapa lama kahwin?” soal seseorang yang duduk bersebelah dengan Edry. Penampilannya seperti orang berada sahaja. Barangkali, aku tidak salah menilai.
Edry memandangku sekilas. Terasa panas wajahku dengan renungan yang kelihatan nakal itu.
“ Baru..” bohong Edry.
Berdosalah kami…
“ Semangat nak dapat anak?” balasnya.
Edry mengangguk.
“ Usia muda lagi, ada harapanlah..” sambung lelaki itu sambil ketawa.
Edry tersengih nakal apabila dia menoleh kepadaku.
“ Mengada-ngada!” marahku dengan suara yang perlahan.
Dia sekadar mengenyitkan matanya kepadaku yang semakin membuat aku semakin geram dengan usikannya itu. Nyata sangat dia senang dengan keadaan ini.
“ Cantik isteri..” lelaki itu bersuara lagi, kali ini pandangannya nampak miang saja singgah di mataku. Senyuman itu membuatkan aku meluat.
Edry pula bagaikan mengerti dengan maksud lelaki itu dengan selamba menyilang tangannya ke bahuku. Dia tersenyum bangga di sebelahku.
“ Bukan senang nak dapat..” Edry menyahut dengan berani.
Aku tersentak dengan jawapan bersahajanya itu. Pandailah dia membalas!
“ Encik Khairee dan Puan Aleeya..” nama kami berdua dipanggil dari dalam oleh wanita tadi. Aku dan Edry segera bangkit dari tempat kami duduk, meninggalkan lelaki yang galak itu dan terus masuk ke bilik pengurus itu.
Aku meneliti bahagian bilik itu. Banyak sekali senjata yang dipamerkan di dalam sebuah kabinet tidak jauh dari meja itu. Di atas meja pula ada sebilah pisau yang masih berkilat dan tajam.
Aku menelan liur.
“ Untuk perhiasan saja..” pengurus lelaki yang bernama Ryan itu bersuara seperti mengerti apa yang ada difikiranku saat itu.
Dia mempelawa kami duduk dan menyerahkan kepada kami sebuah fail berisi banyak gambar kanak-kanak yang masih lagi boleh dipilih untuk diambil menjadi anak angkat. Ada yang masih bayi lagi, ada yang mukanya merah kerana berkulit putih dan ada juga yang kembar.
“ Yang nak yang mana?” Edry bersuara di sebelahku seolah-olah dia adalah suamiku yang penyayang.
Aku sempat menjelingnya kerana terasa amat janggal dia memanggilku begitu. Meskipun itu hanyalah sebahagian daripada tugas tapi frasa itu membuai hatiku yang pernah luka ini.
Namun saat itu, aku merasa hairan kerana pengurus di hadapan kami itu seperti sekejap-sekejap dahinya berkerut seolah mencuba mengingat sesuatu. Sekejap wajahnya tenang, sekejap wajahnya berkerut lagi. Entah, apalah yang difikirkannya.
Aku sempat memandang Edry menekan punat pager seperti yang telah dikhabarkannya.
Satu hentakkan pintu kedengaran dari luar.
“ Bos, polis!” khabar wanita seksi itu dengan cemas.
Aku dan Edry pantas berdiri dari situ. Tanpa sempatku keluar, satu tusukan pedih singgah ke perutku. Sakitnya teramat sangat dan aku sendiri hampir-hampir tidak dapat bertahan.
“ Memang dah agak, you all ini polis!” Ryan bersuara sambil tangannya memegang sebilah pisau yang sudah pun basah dengan darah.
Aku hanya mampu menekan-nekan perut yang sudah ditusuk itu dan rebah tidak jauh dari meja. Bayanganku semakin kelam, aku sempat melihat Ryan dan wanita itu digari oleh Kamarul dan Ravi sedang E’ish berusaha mendekatiku.
“Puan, okey tak ni? Boleh bertahan?” E’ish bersuara cemas.
Aku tidak mampu membalas, hanya mengetap bibir dan menekan-nekan perutku yang sudah banyak mengeluarkan darah. Dalam menahan rasa itu, aku sempat melihat Edry membelasah Ryan dengan teruk, sempat dia menyumpah-nyumpah Ryan dengan suara yang antaraku dengar dengan tidak.
Aku memejam mata, tidak mampu menanggung derita. Aku terasa ada tangan menarik aku ke dalam pangkuannya.
“ Hanim, bertahanlah.. demi saya.. demi keluarga yang akan kita bina..” suara itu cuba memberiku semangat. Tapi aku tidak mampu menjawab walaupun bergerak. Hilang segala daya dan tenagaku kerana kecederaan yang kualami. Semakin senak dan sakitnya mencucuk-cucuk.
“ Telefonlah ambulan cepat!” aku sempat mendengar Edry bersuara dengan marah kepada E’ish yang kulihat sudah mengalirkan airmata.
Aku menekan perut lagi. Cuba menutup kecederaan yang semakin banyak mengeluarkan cairan merah pekat itu.
“ Edry.. walau.. aa..paa pun terjadi.. cccuumaa aaawakk, perwiraa di hati..” aku bersuara dengan payah dan tersekat-sekat.
Aku terasa ada titisan yang jatuh ke pipiku. Namun pandanganku sudah berubah kelam.
Saat itu aku hanya berharap, walaupun kisah cintaku tidak kesampaian, biarlah TUHAN mengampunkan dosaku kepada walid dan ummi saja, tidak mengapa. 

0 ulasan: