BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Khamis, 28 Julai 2011

Bab 9-sayang sudahlah

Bab 9
Sayang sudahlah
Jangan ada airmata lagi…

Memori 5 tahun dulu….
            Hari memang panas terik. Meskipun di dalam hati berharap hujankan turun dengan mendadak namun langit yang cerah tidak menunjukkan tanda-tanda mahu gerimis. Di seluruh maktab hampir sesak dengan ketibaan siswa-siswi dari pelusuk daerah yang  datang untuk terus menimba ilmu dan berkarier dalam bidang perguruan. Sesi pendaftaran bermula dan semua sibuk untuk mengetahui jurusan mana ditempatkan.
            Syukur Alhamdulilah, aku diberi peluang melanjutkan pembelajaran dalam jurusan Bahasa dan Komunikasi kerana aku memang sangat meminati bidang ini. Aku suka mempelajari sesuatu yang aku sudah tahu kerana dari situ aku boleh menambah kemahiran. Aku senang menambah bahasa kerana ia memberiku banyak kebaikan. Yang paling menyeronokkan lagi, aku dan teman baikku itu diterima sama memasuki maktab ini. Bukan senang untuk dipilih ke sini kerana semuanya bergantung kepada pencapaian akademik. Bersyukur benarku kerana Allah memberiku rezeki begini.
            “ Hani..” panggil Mizaa di sebelahku.
            Aku tidak memandangnya namun mendengarnya memanggilku. Aku lebih menumpukan perhatian terhadap borang perkuliahan untuk ditandatangani pensyarah nanti. Keadaan sangat bising dengan pelbagai suara. Biasalah. Itu hari pertama menjejakkan kaki ke maktab, memang beginilah suasananya.
            “ Hani..” panggil Mizaa lagi, seperti sedang mendesak aku. Lantaran ingin tahu, makanya aku berpaling.
            “ Kenapa?” soalku.
            Dia menunjukkan sesuatu di bahagian kakiku.
Pantas aku melihat.
            You’ve step on someone’s paper..” balas Mizaa antara dengar dan tidak. Teragak-agak juga dia saat itu bersama mukanya yang sudah nampak cemberut.
            Alamak…
            Dengan segera aku mengambil kertas itu dan memberikan kepada empunyanya. Pemiliknya ada di sebelahku. Seorang pemuda yang nampak bersahaja dan menarik. Senyumannya mencarik ketenanganku.
Entah sinis, entah ikhlas.
            Aduhai.. rasa bersalah benarku.
Sudah tentulah kotor kerana helaian kertas itu berwarna putih. Aku sempat membaca nama pemilik kertas itu.
Cikgu Zarul Syafi’e bin Zahri Saari.
Tersentap benar tangkai hatiku saat terbaca pemilik helaian kertas itu. Semakin rasa bersalahku kepadanya kerana dia adalah Pensyarah Fakulti Pendidikan.
            “ Maaf cikgu..” pintaku bersungguh-sungguh.
            Cikgu di hadapanku itu sekadar mengangkat keningnya. Kali pertama melihat dirinya, tiada siapapun akan menduga dia adalah seorang pendidik kerana nampak seperti siswa yang baru hendak mendaftar saja. 
            Benar-benar kontras sekali.
            “ Siswi baru?” soalnya.
            Aku mengangguk.
            Dia menggumam namun renungan matanya yang galak semakin meresahkanku.
            “ Kertas saya dah kotor…” ayat itu kedengaran tergantung, seperti menginginkan aku yang membuat kesimpulannya.
            Aku mengetap bibir.
            “ Masih dalam minggu orientasikan?” tanyanya lagi.
            Aku mengangguk lagi meskipun hatiku semakin resah kerana lagak pensyarah itu seperti ingin menghukum aku. Matanya meliar seperti mencari seseorang. Tidak lama kemudian, seseorang menghampirinya. Rupanya, cikgu itu memanggil AJK Minggu Orientasi.
            Dia seperti berbisik.
Butir bicaranya tidak dapat kutangkap dengan jelas lantaran suasana di sekeliling terlalu bising. Beberapa detik berlalu, cikgu itu tersenyum-senyum dan terus meninggalkan aku termangu sendiri.
            By the way young lady.. sukan petang nanti, your partner would be that lecturer…” khabarnya dan terus berlalu.
            Aku mati kata saat itu juga.
Bibirku terkunci dan akalku terhenti. Aku tidak mampu menjawab atau membantah juga detik itu. Tambahan lagi, kami sebagai siswa-siswi baru tidak dibenarkan membantah arahan dan juga rancangan yang sudah ditetapkan.
            Aku menoleh Mizaa di sisi.
            Mizaa sekadar mengangkat bahu.
            “Betul kita ada sport petang nanti?” soalku ingin kepastian. Mizaa terus membuka buku Program Orientasinya dan meneliti aturcara yang sudah disediakan.
            Anggukannya menghampakanku.
“ Habislah…” Mizaa sempat mengusik sedangkan hatiku sudah diamuk badai gundah yang menggila.

1 ulasan:

cactaceous opuntia berkata...

err..cikgu zarul mmg suke hani dr first time dorg jumpr eh...