BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Isnin, 19 September 2011

bab 4- O.R.K.I.D

Bab 4
O.R.K.I.D
(ombak rindu kita indah desirannya)
… tunggu aku kembali
      Pagi cerah, hari kedua aku bergelar isteri kepada Dhani aku sengaja memulakan waktuku dengan pergi ke kedai Pak Ali yang terletak di hujung simpang sana. Sengaja kukeluar di awal pagi tanpa izin suamiku walaupun aku sedar sewaktuku di dalam kereta tadi Dhani sudah pun siap membersihkan dirinya. Katanya padaku, dia mengambil cuti selama seminggu sempena perkahwinan kami. aku hairan juga kenapa Dhani hanya ingin majlis pernikahan saja dan tidak ada majlis persandingan dibuat. Namun aku senang begitu. Aku belum bersedia menghebahkan perkahwinanku ini kepada orang ramai walaupun kawan rapatku sendiri. Aku bimbang mereka akan terus-terusan menanyakan perihal terputusnya hubungan dengan Fahrin, bekas tunanganku dulu. Lantas, bagi memulakan hidup baru, aku ingin menunaikan tanggungjawabku sebagai isteri Dhani secara zahir saja. Aku belum berniat untuk mengenali suamiku itu dengan lebih jauh kerana aku sendiri tidak tahu kemana tujunya nanti hubungan perkahwinan kami ini.
      “ Bayar pak cik..” kataku kepada Pak Ali yang sudah lama di kaunter pembayaran. Aku ingin menyediakan sarapan, makan tengahari dan juga makan malam untuk keluargaku. Tanggungjawabku bertambah setelah terikat dengan Dhani. Aku bukan saja perlu memikirkan soal makan minum abah tetapi juga suamiku Dhani.
      “ Semuanya $29.70 nak..” balas Pak Ali setelah agak lama aku termangu menanti Pak Ali menyudahkan pengiraannya. Aku menggaris senyuman kelat saat tersedar akan kelekaanku.
      Aku menghulurkan wang $50 kepada Pak Ali dan menanti bakinya. Usai semuanya, aku ingin berlalu semula ke keretaku yang kutinggalkan masih hidup kuasa enjinnya bersama beg plastik yang penuh dengan barangan dapur.
      Aku terpaku saat terpandang Fahrin yang tiba-tiba saja ada bersandar di sisi keretaku. Bercampur baur perasaanku saat itu dan hanya TUHAN yang tahu resahku bertemu lagi dengannya. Terfikir akan diri yang sudah mencintai orang lain, maka aku segera saja memasukkan barang belianku ke dalam kereta.
      “ Maisara..”
      Segala perbuatanku terhenti tanpaku sedar. Aku bagaikan dipukau dengan gemersik suara lelaki yang pernah bertakhta di hatiku itu.
      Aku menelan liur berulang kali. Walaupun aku benci benar padanya tapi aku tidak tahu kenapa jua aku masih kaku di situ menanti dia meneruskan kata.
      “ Selamat pengantin Baru, Maisaraa..”
      Ucapan itu kedengaran indah tapi terlalu sinis bagiku. Apatah lagi ia datang dari bekas tunangan yang telah menghancurkan segala impianku untuk hidup bahagia.
      Aku sekadar berpeluk tubuh meskipun ungkapan itu bagaikan duri menusuk hati.
      “ Teganya khianati cinta kita..”
      Tuduhannya bagaikan halilintar yang memancar kejam ke lantai hatiku. Setega itukah hatiku mengkhianati sedangkan dia yang memulakan segala. Sedang dia yang dulu menghancurkan sekeping hatiku yang menjadi miliknya.
      “ Tak ada maknanya Fahrin. Kau yang dulu hancurkan segalanya..” balasku dengan nada tajam. Terkilan benarku dengan sikapnya yang terusan menuduh aku yang memusnahkan segalanya. Padahal, dia yang berubah hati dan dia jugalah yang berpaling arah.
      “ Saya bahagia dengan Dhani..”
      Dia ketawa sinis.
      “ Saya kenal awak, Sara..”
      Aku mengetap bibir. rasa jengkel dengan setiap baris kata-katanya.
      “ Apa yang awak kenal dengan saya?”
      Dia memandangku bersahaja.
      “ Bukan mudah awak berikan hati itu setelah ia dimiliki.. dan saya yakin, awak masih cintakan saya..”
      Mendengar barisan ungkapan itu, lantas aku menolaknya dari menghalangku memasuki keretaku. Kukunci terus pintu keretaku dan pantas aku memecut laju menuju kembali ke rumahku. Meninggalkan dia jauh, untuk seketika waktu kerana aku tahu suatu saatnya nanti aku pasti akan bertemu semula dengannya. Di dalam kereta itu aku sempat menangis. Menangis kerana perasaanku yang nyatanya masih ada pada bekas tunanganku itu. Bodoh benar rasaku bila sedar yang diri ini masih lagi sayang pada hubungan yang sudah lama hancur. Kerana cintaku dan kasihku, airmataku jatuh berlinang mengalir kerana setia terhadapnya telah dibuang ke tepi. Lalu, kerana janjinya dan sumpahnya untuk memilikiku jua aku menangis lagi.
      Aku kecewa dan terkilan.
      Kami berpisah jua akhirnya.
      Apakah dia sekadar menjanjikan aku dengan kelukaan?
      Ya TUHAN.. aku milik Dhani.
      Aku pantas mengesat airmata yang jatuh sia-sia kerana lelaki yang tidak tahu menghargai cinta dan sayangku. Aku tersedar bahawa aku tidak lagi tunangan Fahrin tetapi aku adalah kepunyaan Dhani. Aku seharusnya sedar akan hakikat yang tidak akan dapat diubah itu melainkan takdir yang mengehendakinya.
      Aku menghela nafas.
      Dengan perasaan berbelah bagi jua aku keluar dari keretaku. Aku mengambil barang belianku dan segera menuju ke pintu utama rumah. Aku terkejut kecil saat terpandang Dhani yang sudah pun berpeluk tubuh menanti kepulanganku. Wajahnya nampak tegang dan tidak ada senyuman pun yang tergaris di wajah itu.
      Berkecil hatikah suamiku itu dengan tingkah isterinya ini?
      “ Kemana?” soalnya dengan dingin.
      Aku menunduk. Menelan liur berulang kali. Aku seolah-olah telah membelakanginya pula dengan melakukan perkara yang aku suka sesuka hatiku tanpa meminta izinnya.
      “ Sara beli barang dapur..”
      “ Tanpa abang?”
      Aku diam.
      “ Sara.. menangis lagikan?”
      Aku menggigit bibir dengan kuat. Pertanyaan itu sungguh tepat sekali dan aku enggan memanjangkan kisah itu. Pantas, tanpa berbicara lanjut aku terus ke dapur membawa barangan itu. Aku tidak ingin nampak bodoh dengan perasaanku itu.
      “ Sara..”
      Aku tidak sedikit pun berpaling memandang suamiku yang sudah terpacak di muka pintu dapur. Aku lebih senang mengemas barang-barang daripada mendengar dia berkata itu dan ini.
      “ Sara!”
      Aku menghentikan segala perbuatanku demi saja mendengar suaranya itu. Berubah sudah dari lembut kepada nada tinggi.
      Aku berpaling.
      “ Abang nak apa?” soalku dengan marah.
      Dia mendekatiku dan aku menelan liur. Sengajaku larikan pandangan mataku ke arah lain kerana bimbang dia akan menelah isi hatiku pula.
      “ Boleh tak kalau kali ini Sara sedari kehadiran abang?” soalnya dengan suara yang menyentuh jauh naluriku.
      Aku terasa tidak berdaya untuk menjawab pertanyaan itu.
Tidakkah Dhani terlalu memaksa?
      Aku menunduk.
      Bolehkah Dhani bertahan sedikit masa, memberiku ruang menjernihkan hatiku ini?
      “ Okey, Im sorry.. Next time Sara akan beritahu abang Sara keluar. Apa saja yang Sara buat Sara akan beritahu abang juga..” balasku akhirnya, mengalah benar agar Dhani tidak memanjangkan sengketa kerana perkara kecil. Tambahan lagi aku ternampak kelibat abah menuju ke ruang tamu. Aku tidak ingin abah tahu apa yang terjadi antara aku dengan Dhani. Biarlah kisah perkahwinan kami, apa yang berlaku menjadi rahsia kami.
      Aku tidak senang melihat abah bersusah hati.
      “ Sara kena janji..”
      Aku mengangguk.
      “ Sara janji abang sayang..” balasku dengan nada suara yang manja-manja. Sengajaku begitu untuk membeli hatinya yang merajuk dengan tingkahku di awal tadi.
      Aku sedar Dhani terdiam namun aku tidak berniat untuk menggodanya.
 Biarlah begini.
Aku senang kalau dia senang kerana aku tidak mahu dia terbeban menjadi suamiku kerana sikapku yang nampak sangat hipokrit dalam diam. Walaupun niat sebenarku ingin melihat abah bahagia tapi aku tetap juga ingin menilai sebaik mana perwira kesayangan abah ini sehingga abah sanggup memaksaku menjadi isterinya.
Aku tersentak saat tiba-tiba suamiku itu mendekati dirinya di hadapanku. Resah bukan main kerana takut tertangkap abah dengan tingkah Dhani yang nampaknya nakal dan menggundahkan perasaanku.
      “So.. Please do me a favour..” bisiknya dengan tiba-tiba membuat aku kehilangan kata.
      Aku sekadar menanti permintaan yang diingininya meskipun debar di dadaku kuat degupannya.
      “ Ease me with a hug..”

0 ulasan: