BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Isnin, 19 Disember 2011

bab 24- O.R.K.I.D

Bab 24
O.R.K.I.D
(ombak rindu kita indah desirannya)
… tunggu aku kembali
      “ Abang tengah buat apa tu?” soalku kepada Dhani yang sedang menekan-nekan sesuatu di hadapan komputer. Aku yang baru siap mandi masih cuba mengeringkan rambut dengan sehelai tuala kecil. Rasa segar sekali apabila membasahi diri. Hilang segala penat dan lelahku.
Aku mendekati suamiku itu dan sengaja duduk di pangkuannya.
      “ Eish.. dah beratlah..” ucap Dhani namun dia sengaja menyimpan tangannya di pinggangku dan memeluknya erat. Aku terasa dia sengaja menghidu rambutku yang masih belum kering selepas mandi itu. Aku tersengih saja diperlakukan begitu dan tertawa manja.
      “ Abang tengah check email ni..” beritahu Dhani dan menunjukkan sesuatu ke arah skrin komputernya.
      Aku mengalihkan pandangan kepada skrin itu.
      “ Pasal apa?” tanyaku tidak mengerti.
      “ Pasal sayang nak pergi Paris tu.. Pihak universiti suruh datang untuk register hujung bulan ni nanti..” khabar Dhani.
      Aku yang ada di situ terdiam.
Kenapa cepat benar aku perlu pergi menjauh daripada suamiku ini?
      Aku mengetap bibir dan berdiri dari situ. Aku menuju ke almari pakaian Dhani dan mengeluarkan pakaian seragamnya yang masih belum kugosok lagi. Itu memang kerjaku kalau-kalau pakaiannya masih belum lagi kemas. Kalau tidak esok, mungkin lusa dia akan kembali semula bertugas.
      Kenyataannya itu aku belum beri sebarang komen.
Resahku jadinya.
Kalau aku tidak silap, mengikut perkiraan hujung bulan ini akan masuk bulan Ramadhan. Ini bermakna, Ramadhanku tanpa dia. Dhani sendiri sudah mengatakan, dia sudah banyak membuat persediaan untukku sebelum berangkat ke sana. Segala tiket sudah ditempahnya. Rumah juga sudah disewanya dan katanya, ada temannya yang tinggal di sana. Dia sudah memesan temannya itu untuk menjagaku sepanjang dia tiada. Aku cuma perlu datang untuk menghadiri orientasi dan pendaftaran sebelum memulakan kuliah. Aku masih ingin mengambil jurusan bahasa untuk semakin mahir dalam menterjemah. Aku memilih Paris sebenarnya kerana aku lebih suka menterjemah bahasa lain ke bahasa inggeris dan juga kerana aku amat ingin melihat menara Eiffel itu setiap kali di sana.
      Kalau boleh setiap hari, bersama Dhani.
      Tidakkah dia tahu hasratku itu?
      “ Kenapa sayang?” soal Dhani yang masih duduk di meja komputer. Aku sengaja berdiam dan meneruskan kerjaku. Mungkin kerana tiada jawapan dariku itu makanya dia menghampiriku.
      Dhani menyentuh tanganku dan membuatkan segala perbuatanku terhenti. Aku membuang pandangan saat pandangannya menikam anak mataku.
      “ Sayangkan tengah buat kerja ni..” tegurku dan terus menarik tanganku yang ada di dalam genggamannya.
      Kudengar Dhani mengeluh.
      “ Kenapa sayang merajuk ni?” soal Dhani akhirnya.
      Aku mengetap bibir dengan kuat. Soalannya itu mengundang rasa sayu pula di hatiku. Sedangkan soalan itu sekadar mengambil berat saja tetapi menyebabkan hatiku menjadi rawan pula.
      “ Ramadhan nanti, Sara tak dengan abang..” akhirnya aku mengadu jua dan menitiskan airmata di depannya. Dhani yang di hadapanku nampak tenang mendengar luahanku itu. Dia mematikan suis sterikaku. Dia kembali semula menghampiriku dan mengesat airmata yang sudah jatuh ke pipi. Tidak lama kemudian, dia menarik aku ke dalam pelukannya yang hangat dan erat itu.
Dia ketawa kecil kemudian.
      “ Itukan impian Sara.. Nak sambung study..” peringat Dhani.
Dia berkata dengan suara yang perlahan. Dia mengucup dahiku kemudian, seakan memujuk hatiku nan rawan.
      “ Tapi abang tak ada.. Sara tak boleh survive tanpa abang..” aduku lagi, manja-manja.
      “ Mummy dan baby akan rindu daddy..” sambungku seraya mengusap perutku yang masih belum nampak membesar.
Aku sengaja mengumpannya begitu untuk membuat suamiku itu semakin prihatin kepadaku.
      “ Insya Allah.. abang akan cuba apply cuti. Satu semester saja abang temankan sayang…”
      Aku menarik muka.
      “ tak best!”
      Dhani tersengih.
      “ Apa nak buat? Kan abang kerja..”
      Aku menolak tangan Dhani yang masih merangkul pinggangku tapi aku yang kini memeluk lehernya dengan manja.
      “ Abang pasti nak Sara pergi?” soalku dalam bisikan.
Dhaniku itu diam dan tidak berganjak. Kalau itu saja satu-satunya cara untuk aku memujuk dia pergi bersamaku, bukankah itu seronok? Biarlah aku menjadi penggoda pula malam ini. Manalah tahu dia berubah hati dan menurut kata-kataku pula.
      Dhanikan suamiku.
      “ Tak lamalah abang.. satu tahun saja…” tambahku lagi.
Aku sengaja mengucup pipi kanannya. Aku sudah terasa debar di hati Dhani. Degupannya kuat, seperti selalu kalau aku dekat selalu di depannya.
      “ Sayang ni kan…” kata-kata Dhani mati di situ bila bibirnya menyentuh bibirku pula. Pantas aku tersedar caranya itu membuaiku lalu aku menolak dadanya dan tertawa manja.
      “ Abang cubalah.. cuti tanpa gaji satu tahun.. okey..” balas Dhani lambat-lambat dan bernada perlahan, memukauku. Kini dia menarik aku semula ke dalam pelukannya. Dia semakin nakal dan tangannya itu.
      Ah!
      “ Sayang penatlah..”
      Dhani masih tidak mengalah, malah dia sengaja membawa aku ke birai katil pula.
      “ Berani sangat kacau abangkan, sekarang…” kata-kata Dhani sudah di situ bila dia sudah memadamkan lampu di sisi. Suasana hening dan berubah suram. Bagai di awang-awangan bila disapa suasana romantis begitu.
      Aduhai…                                                    

0 ulasan: