BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sabtu, 9 Jun 2012

Bab 3 Aku, isterimu…


Bab 3
Aku, isterimu…
“ Demi Allah.. aku bahagia menjadi isterimu..”

            “ Sayang… tunggu sini ya.. Auntie nak mandi, nak solat..” khabarku pada si kecil yang comel sekali dengan baju melayunya.  Dia duduk dengan senyuman manjanya di atas katilku sebelum aku memberinya sebungkus coklat dan beberapa buah kereta sport mainan koleksiku sebagai menarik perhatiannya untuk tidak berkeliaran di sekitar bilikku.
            Sebenarnya aku rindu pada anak-anak kak Syazy. Makanya, aku ingin meluangkan masa bersama Zaqwan yang kurang lebih comel macam anak-anak buahku juga. Yang comelnya, Zaqwan ada lesung pipit di kedua belah pipinya. Aku sempat mencium pipinya yang comel itu dengan sepuasnya sebelum aku beredar ke bilik mandi untuk membersihkan diri.
Selang beberapa minit, aku segera bersiap untuk menunaikan solat. Sempat kupandang Zaqwan yang tadinya sibuk bermain terlelap di atas katilku. Aku merasa kasihan benar melihat wajah yang polos itu lena di situ.
Aku sekadar menghela nafas.
Usai berniat, aku mula mengangkat takbir. Bacaan penting dalam solat kubaca di dalam hati. Aku benar-benar ingin mencari ketenangan saat bertemu Sang Pencipta. Di sujud terakhir aku mencium tikar dengan lama. Aku sempat memohon ampun dan tertitis airmata saat terkenang hatiku yang terluka atas kenangan lama. Usai memberi salam ke kanan dan ke kiri, aku menadah tangan. Aku bermunajat kepada Ilahi memohon rahmatNya dan kesejahteraan sepanjang DIA mengirim nikmat hidup kepadaku.
Aku melipat telkung dan sejadah dan menyidainya di tempat penyidaian. Aku menghampiri Zaqwan yang masih lena di situ.
Aku tersentak saat pintu diketuk perlahan. Segeraku bangun, mengambil anak tudung dan menghampiri pintu.
Nyata ummi sudah menapak di situ.
“ Kenapa ummi?” soalku separuh berbisik. Bimbang benarku suaraku menganggu tidur si kecil itu.
“ Nenek Zaqwan dah nak balik tu.. Zaqwannya mana?” soal ummi lebar sambil menjenguk ke bilikku. Kulihat ummi hanya mendiamkan diri.
“ Boleh tak Zaqwan temani Auni malam ni?” soalku kepada ummi penuh mengharap.
Ummi sekadar mengangkat bahu.
“ Auni tanyalah pada Auntie Maya dan uncle Zamri..” sahut ummi seraya menarik tanganku untuk mengekorinya. Aku sempat menutup pintu dengan perlahan sebelum menuruti langkah ummi.
Sesampainya di ruang tamu aku jadinya serba salah. Nak minta izin macam nampak sangat aku ni tak sesuai jaga Zaqwan walaupun niatku hanya malam ini sahaja.
“ Zaqwan dah tidur auntie…” khabarku teragak-agak.
Suasana berubah diam.
Aku menyiku ummi yang masih berdiri di sebelahku.
“ Auni ni.. nak jaga Zaqwan.. lagipun esok tak kerja.. boleh tak Maya?” soal ummi bagi pihakku pulak.
Aku di sebelah sekadar tersengih.
Kulihat auntie Maya dan uncle Zamri sedang berbisik-bisik.
“ Auntie bukannya tak benarkan tapi tak menyusahkan Auni nanti? Zaqwan tu nakal sikit…” sambung Auntie Maya lagi.
Aku tersenyum gembira. Nampak sudah cahaya di wajah auntie Maya seakan memberiku keizinan.
“ Saya okey… sebab saya memang suka sangat dengan kanak-kanak ni..” balasku penuh yakin.
Aku sendiri memandang ummi, berharap ummi akan membantuku. Lagipun, aku kasihan pada Zaqwan yang sudah tidur lena di bilikku itu.
Auntie Maya menggumam sekejap.
“ Auntie beri nombor ayah Zaqwan, Auni minta izin dia dulu..” sambung auntie Maya.
Mendengar kenyataan itu, aku terus menguncikan mulut. Tidak berani lagi aku melawan kata. Aku bukannya apa, aku seakan lupa bahawa Zaqwan itu masih ada orang tua yang lebih ada hak menjaganya.
Aku tersenyum kelat dan teragak-agak menyambut kad yang dihulur oleh Auntie Maya. Dalam hatiku mula berdolak-dalik jadinya. Teragak-agak pula untuk meneruskan niat menjaga Zaqwan dan membiarkannya bermalam di sini.
Aku memandang nama pada sekeping kad yang dihulur. Bagai terkena renjatan elektrik hatiku saat terpandang sebaris nama itu.
Aku menelan liur dengan payah.
“ Pergilah telefon… biar auntie ambil barang-barang Zaqwan di dalam kereta..” pinta auntie Maya, seakan memaksaku menghubungi si ayah. Dengan berat hati aku melangkah ke meja telefon.
Tak sangka benar.
Zaqwan anak kepada pengerusi tadi.
Amirul Zaqwan bin Amirul Moaz.
Lambat-lambat aku mendial nombor yang tertera pada kad itu. Lama benar juga aku menanti ia berdering dan seiring itu juga jantungku berdebar dengan kuat tidak henti-henti.
“ Assalammualaikum…” sapa satu suara yang kedengaran garau namun mempesona pada pendengaranku.
Lama aku membisu.
Sesekali menggigit bibir.
Tiba-tiba saja lidah yang tadinya lancar meminta keizinan pada ibubapanya, kelu seribu bahasa.
Aku sempat berdehem sebelum membalas salamnya.
“ Ni Auni Jazilah…” perkenalku perlahan walaupun aku sedar suaraku seakan berbisik-bisik pula.
Aku terdengar tawa kecil di hujung sana.
“ Kenapa?” soalnya.
“ Saya nak minta izin pada awak…” sepatah-sepatah aku berkata lantaran aku sendiri kekok berkata padanya meskipun melalui telefon.
“ Pasal apa tu?” soalnya lagi dalam nada mengusik.
Lamaku diam di situ sebelum aku menyambung kata kerana gusar pada pandangan banyak mata yang menanti kesudahan keinginanku itu.
“ Boleh Zaqwan tinggal dengan saya malam ni?” soalku perlahan namun rasaku seakan merayu pulak padanya.
Si gerangan yang berada di sana pulak diam. Mungkin dia hairan bagaimana mungkin Zaqwan ada di rumahku.
“ Mak ayah saya ada di sana?” soalnya inginkan kepastian.
Aku sekadar menggumam, tanda mengiakan pertanyaan itu.
“ Saya bukannya tak benarkan tapi tak menyusahkan Auni nanti?” balasnya lagi.
“ Eh tak apa.. Saya okey.. Tapi kalau awak tak benarkan tak apalah…” balasku perlahan, mengalah walaupun nada suaraku bagaikan kecewa.
“ Betul ni?” soal Amirul.
Aku tidak menjawab.
 Tidak lama kemudian dia tertawa.
“ Kenapa macam kecewa saja?” soalnya dalam gurauan.
Aku di sini tersipu malu pada pertanyaannya. Seolah-olah dia tahu apa yang kurasa.
“ Baiklah tapi kalau Zaqwan nakal.. beritahu saya..” putus Amirul akhirnya sebelum aku mematikan panggilan.
“ Auni…” panggilnya perlahan.
Aku berdebar-debar. Lain sekali nadanya pada pendengaranku.
“ Teks saya nombor handphone awak ya…” pesannya sebelum memutuskan panggilan dengan salamnya. Aku yang belum sempat berkata apa-apa hanya terdiam.
Aku meletakkan gagang telefon dan kembali menghampiri ibubapa ustaz Amirul itu.
“ Dia izinkan?” soal auntie Maya tidak sabar.
Aku tersenyum dan mengangguk.
“ Alhamdulilah… jarang benar Amirul benarkan ya bang…” balas auntie Maya dalam kiasan dan sempat jua dia menjeling uncle Zamri. Aku yang tidak mengerti hanya terpinga-pinga dengan situasi itu. Aku menyambut huluran barangan Zaqwan yang tersimpan pada beg kecil dan pantas aku menghulur tangan bersalaman dengan auntie Maya. Aku bimbang dengan keadaan Zaqwan yang aku tinggalkan bersendirian di bilik.
Aku dengan bergegas menaiki anak tangga. Aku memulas tombol pintu dengan perlahan. Hatiku lega, Zaqwan masih lena. Dia tidur begitu pun sudah kelihatan comel. Aku pantas mendekati si kecil itu dan membetulkan caranya tidur. Aku mengambil selimut kecil di dalam almari dan pantas saja menyelimutkan dirinya. Aku sempat mencium dahi Zaqwan sebelum aku terkenang pada ustaz muda itu pula.
Aku menggeleng dalam senyuman.
Kenapa terkenang dia pulak ni?
Aku duduk di birai katil bersama barangan Zaqwan. Aku ingin membancuh susunya agar dia bertambah lena tidur malam ini. Aku membuka anak tudung dan mula memanaskan heater yang ada di hujung meja studiku. Begitulah rutinku sejak di bangku sekolah. Bilikku semuanya lengkap. Cuma tambak gas saja belum ada. Aku ada peti sejuk kecil. Semuanya kusediakan kerana masaku banyak kuhabiskan dengan menelaah buku-buku pelajaran lantaran dulu aku pernah bertugas sebagai pensyarah agama di sebuah universiti. Hanya setelah aku dipindah ke pejabat, aku banyak berehat dan sekadar membaca buku saja sebagai panduan hidup.
Setelah air panas yang kumasak mendidih, aku segera membancuh susu si kecil. Aku merasanya dengan telapak tangan kerana bimbang terlalu panas. Sesudah berpuas hati, aku segera menghampiri Zaqwan dan menyuakannya walaupun matanya berat untuk dibuka namun dia tetap menyambut dan meminum susu yang kubancuh di dalam botol itu.
Terkenang pada ayahnya yang mungkin risau itu, aku pantas mengambil telefon bimbitku. Aku sempat mengambil gambar Zaqwan yang sedang tidur lena dan menghantar gambar itu Via MMS kepada Amirul. Aku sempat menambah kata-kata untuknya bersama senyuman terlukis di bibir.
‘ Anak awak comel…’
Aku tertawa kecil kerana bimbang akan membuat Zaqwan bangun. Aku menyuramkan cahaya lampu tidur dan mula melabuhkan badan di sebelah Zaqwan. Aku sempat mengambil botol susunya yang sudah kosong. Aku terus membelai pipi montel yang menghadirkan rasa geram padaku. Sesekali kukucup pipinya. Sesekali kupeluk dia dan sesekali kubelai rambutnya.
Aneh.. aku tiba-tiba jatuh sayang pada Zaqwan. Mungkin kerana aku kasihan padanya yang nyatanya di usia sekecil ini, dia tidak diasuh dengan baik oleh ibunya.
Aku terkejut tiba-tiba saat telefon bimbitku bergegar. Aku pantas mencapai telefon bimbitku yang tadinya kusimpan di sisi. Ada satu pesanan ringkas kuterima.
‘ Hmm… anak saya nakal tak?’
Aku tersenyum membaca pesanan itu.
‘Tak.. mana nak nakal.. dia tidur ni…’
Lantas aku membalas pesanan itu. Tidak lama berbunyi lagi.
‘ Pesan pada Zaqwan bila dah bangun.. Jangan nakal kat ummi Auni.., hehee’
Aku tersentak membaca ayat di hujung itu walaupun niatnya sekadar bergurau. Lamaku mengambil masa membalas pesanannya kerana aku buntu mencari akal.
‘Maaf.. tak ada niat lain…’
Pesanannya sampai lagi sebelum aku sempat membalas.
‘ Tak apa.. Insya Allah, esok ummi Auni sampaikan.. hehee’
Sahutku membalas usikannya kerana tidak ingin mencipta sengketa. Rasanya tak salah kalau aku berniat mahu mengambil Zaqwan sebagai anak angkat pula. Ustaz muda ini yang membuatkan idea itu datang dengan tiba-tiba.
‘ Dah lewat ni ummi Auni.. tidurlah, nanti Zaqwan bangun dia buat bising’
Aku tersenyum membaca pesanan itu. Dipanggil begitu, aku terasa dekat pula dengan keluarga Zaqwan walaupun yang nyatakan aku baru saja kenal dia meskipun abah dan ummi yang kenal lama pada keluarga itu.
‘ Yalah.. Assalammualaikum..’
Balasku sebelum aku menyimpan semula telefon bimbitku ke meja yang terletak di sisi katilku. Aku menoleh semula kepada si kecil yang tidur dengan nafas teratur itu.
Aku mengucup pipinya sekali lagi.
“ Bismikallahhumma nayha wa namuut..” bisikku perlahan di telinganya.

4 ulasan:

cactaceous opuntia berkata...

menarik...dpt bygkn kecomelan zaqwan dan keayuan auni...heee...aish...comelnye...

melia berkata...

menarik cite. x sabar nk taw cite strusnya...hehe.

Anor berkata...

bila baca cite mcm best je... nak lagi.

As berkata...

Yeah!!!
Ader citer baru...
Tp citer O.R.K.I.D tu, pls sambung!!!