BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Selasa, 17 Julai 2012

Bab 33 O.R.K.I.D (Ombak rindu kita indah desirannya)


Bab 33
O.R.K.I.D
(Ombak rindu kita indah desirannya)
… tunggu aku kembali

          Aku mengeringkan rambut yang basah selepas lama aku bersiram di bilik mandi. Seronok benar seharianku bersama Dhani. Mujurlah dengan mandi, aku boleh mengurangkan sedikit lelahku. Mungkin kerana terlalu banyak menghabiskan masa di luar. Setakat ini, kelibat Dhani masih belum muncul-muncul ke bilik. Mungkin dia sedang menghabiskan sisa-sisa waktu di ruang tamu hadapan. Kalauku tidak salah menghitung, esok atau lusa dia akan balik meninggalkanku.
          Ah… pasti hari-harikukan jadi sunyi.
          “ Yang..” sapa Dhani dari muka pintu.
          Aku yang sedari tadi sibuk mengenangkan dirinya di depan cermin mula berpaling memandang suamiku itu.
          “ Ya?” soalku.
          “ Abang ada special for you di luar. Cepat sikit bersiap.. okay..” pesannya sebelum menutup kembali daun pintu.
          Aku menggeleng-geleng perlahan.
          Suamiku ini, ada-ada saja!
          Sungguhpun begitu, hatiku bagai digaru-garu untuk tahu apa yang disediakannya di luar. Pantas, aku mencapai sikat dan merapikan rambutku yang hanya separas bahu itu. Kemudian aku perlahan-lahan menuju ke pintu dan bilik untuk mendapatkan suamiku itu.
          Aneh.. kenapa gelap?
          Kulihat hanya garisan anak panah ‘glowing in dark’ yang ada diletakkan di lantai. Susunannya seperti sedang menunjukkan ke arah sesuatu.
          “ Abang?” panggilku perlahan.
Bimbang juga hatiku menanti responnya namun hampa. Dhani tidak bersuara. Aku yakin, dia pasti sedang tertawa nakal menantiku di satu sudut kerana dia sememangnya tahu aku amat takut berada di dalam gelap sendirian.
          “ Janganlah buli Sara macam ni..” sambungku lagi meraih simpatinya.
          Yang kudengar, dia tertawa!
          “ Alah.. ikut arrow  tu…” balasnya dalam sisa tawa nakalnya. Mahu tak mahu, aku mengikut saja arahannya sehinggalah aku ternampak dia sedang berdiri di hadapan jendela yang betul-betul menghadap pemandang pada menara Eiffel.
          Hatiku tersentuh!
          Di hadapanku ada sebuah meja kecil separas lutut sahaja dan Dhani tersenyum menantiku di situ. Di atasnya ada terpasang beberapa batang lilin bersama sekuntum mawar putih. Ada sepiring kek coklet dan segelas susu juga di situ.
          Dhani…
          Aku menghampiri suamiku itu perlahan-lahan mengikut arah cahaya yang suram dengan perasaan bercampur-baur. Sesungguhnya, aku memang tersentuh dengan perbuatan Dhani ini. Bersama senyuman, dia menghulurkan tangannya kepadaku. Tapi, aku tidak menyambut malahan aku memeluknya pula. Dengan perasaan kasih dan sayang yang tiada tara.
          “ Thank you..” bisikku dalam pelukan.
          Dhani yang pada awalnya terpinga-pinga dengan reaksiku terus saja membalas pelukan.
          “ You deserve..” balasnya bersahaja seraya menarik tanganku untuk duduk di situ berhadapan dengan meja kecil itu. Di hadapanku ada sepotong kek coklet yang sentiasa menjadi kegemaranku itu. Tanpa menunggu arahannya, aku pantas mencapai garpu dan mencuitnya dan menikmati kelazatan coklet cair yang dingin itu di hadapan pemandangan menara Eiffel yang dilimpahi berbagai neon itu.
          Suasana yang sempoi dan ringkas itu terasa romantik. Meskipun dingin dengan udara yang dihembus penghawa dingin namun aku tetap merasa hangat dalam ruang kasihnya.
          Dhani merangkul bahuku.
          Aku tertawa manja. Bahagia benar di sisinya.
          “ Happy?” soalnya.
          Aku mengangguk.
          “ very much..” balasku sambil terus menyuap coklet itu. Dhani kemudian menyuakanku segelas susu dingin.
Aku menyambut dan menghirupnya dengan gembira.
          Habis menikmati hidangan kasihnya, aku melentokkan kepala ke bahu kanannya. Bagai terus terhidu-hidu wangian Dhani yang selalu menjadi igauanku kala aku jauh darinya. Kami berdua menyaksikan pemandangan indah di hadapan kami tanpa suara. Yang terdengar hanyalah degupan hatiku dan hatinya.
          Lama kami dalam keadaan begitu sebelum rintik-rintik salju putih menarik perhatianku dan membuatkan aku bersuara.
          “ Wah… its snowing…” ucapku perlahan bagai tidak percaya dengan apa yang kulihat.
          Kucupan Dhani tanpaku duga singgah ke pipi kiriku. Aku menjelingnya manja.
          “ Abang ni..” tegurku seraya memukul manja bahunya.
          Dhani ketawa bersahaja.
          “ Comel sangat sayang abang ni..” usiknya.
          Aku mencebik.
          “ Yang…” panggil Dhani mengusik konsentrasiku yang asyik melihat rintik-rintik salju dingin itu.
          Aku menggumam.
          Dia menyentuh daguku. Dia ingin aku bertentangan wajah dengannya yang nampak tenang selalu itu. Anak matanya, menjadi sasaran pandanganku. Bersinar cinta yang terlalu dan subur menjadi. Di balik suramnya cahaya malam diterangi lilin itu menjadi saksi renungan matanya dan mataku.
          “ I’m gonna leave you…” dia bersuara tenang.
          Aku mengetap bibir, tersentuh dengan ungkapan itu. Aku bukan tidak tahu akan hal itu tetapi aku tidak mahu mengingat kenyataan itu kerana dia perlu kembali bertugas di awan biru.
          Aku menunduk.
          “ I leave you with my love, don’t worry…” sambungnya namun aku masih tidak berkutik, tidak membalas ungkapannya. Aku tenggelam dalam suasana yang tiba-tiba saja menyentuh hatiku itu.
          “ Abang akan selalu rindu Sara.. Abang akan selalu sayang Sara dan anak kita…” bisiknya sambil menyentuh perutku yang masih belum nampak benar perubahannya walaupun figuraku berubah sudah.
          Aku tanpa menduga menitiskan airmata. Aku merasa syahdu tiba-tiba. Bukan kerana dia akan pergi jauh padaku tetapi kerana cintanya benar-benar membara padaku. Sesungguhnya, perwira abah ini sangat menyayangiku. Aku benar-benar rasa bertuah menjadi isterinya.
          Ya TUHAN.. jalan KAU beri, sungguh aku bahagia!
          “ Sara janji dengan abang eh..” pintanya yang tiba-tiba mengusap airmataku.
          Aku mengangguk meskipun aku belum tahu janji apa yang ingin dia aku kotakan.
          “ Sara jaga diri.. Jaga anak kita.. Jaga sayang Sara dan jaga cinta kita…” bisiknya mendatar.
          Aku tidak terbendung rasa sedih dengan pesanannya itu. Butir bicaranya, seakan ingin pergi jauh dan tidak ingin kembali padaku. Seharusnya, Dhani tidak menyentuh soal hatiku ke dasar yang paling dalam. Seharusnya, Dhani tidak menitip pesanan yang menggusar benteng hatiku.
Seharusnya Dhani tidak begitu!
Aku memeluk erat suamiku itu. Seakan-akan terasa membara sama cinta di hatiku ini untuknya.
“ Sara tak akan berpaling dari abang. Sara dah jatuh sayang pada abang. Sara dah jatuh cinta pada abang. Sara dah pertaruhkan baik buruk hidup Sara pada abang.. Sara tak akan sia-siakan ikatan kita. Sara tidak akan tinggalkan abang. Sara tidak akan lukakan hati abang..” luahku dengan penuh perasaan dalam pelukannya bersama linangan airmata.
Aku tidak hirau lagi perlu berahsia dengan isi hatiku padanya. Dhani memang layak tahu segala apa yang tersirat di dadaku ini.
“ Walau abang tak minta Sara janji, Sara tetap akan setia…” sambungku sambil merenung ke dalam anak matanya yang sarat cinta buatku. Aku yang merasakannya dan aku tahu cinta di matanya itu buatku.
Hanya aku dan anakku!
Dhani mengorak senyuman. Tersentuh jauh ke sudut hatiku yang paling jauh. Dia mengucup ubun-ubunku dengan penuh kasih.
“ I love you Sara.. and will always love you sampai bila-bila…”
Suara Dhani yang bernada rintihan, sekali lagi mengguris sekeping hati.

0 ulasan: