BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Isnin, 26 Mei 2014

O.R.K.I.D 39

Bab 39
O.R.K.I.D
(ombak rindu kita indah desirannya)
… tunggu aku kembali

          Malamku terasa sunyi. Sangkaanku tepat bila malam ini Dhani tidak datang untuk memujukku dan tidur bersama. Walaupun sesekali kami berselisih ketika berlegar di ruang rumah namun segaris senyum di wajah Dhani tidak terlukis. Aku lelah sudah berterus-terang. Alasanku beri dia curigai. Aku tidak boleh menyalahkan Fahrin. Dia berhak datang ke sini kerana negara ini bukan kepunyaanku ataupun Dhani. Tambahan lagi aku tiada hak untuk melarangnya. Aku penat terus-terusan mempertahankan diriku bila Dhani hanya berdiam diri begitu.
          Aku tahu aku tidak bersalah makanya aku malas mahu memujuknya lagi. Aku Cuma berharap Dhani sedar akan keadaan sebenar. Biarlah dia ambil seberapa banyak masa sekalipun, aku tetap tidak akan ubah pendirian dan keputusanku untuk memilihnya. Kalau waktu ini dia memilih untuk mogok, terserah. Yang aku tahu aku tidak bersalah. Bukan kerana aku ego untuk memujuk suamiku sendiri tapi aku kecewa Dhani menyimpan ragu kepadaku. Mungkin kalau dia masih berkeras, aku akan memilih keputusan kritis yang mungkin akan membuatkan dia menyesal. Andai saja waktu itu tiba, Dhani akan melihat aku adalah perempuan sekeras batu.
          Saat terkenang dia itu, perutku pula berdendang, terasa lapar. Sejak tiba tadi, aku masih belum mengisi perut. rasa pedih benar. Kalau di rumah, pasti Dhani sudah menghidangkanku buah strawberi bersama krim susu manis dan segelas susu berperisa coklat. Terkilannya aku di sini, Dhani tidak pula begitu. Sedih memang sedih tapi apa daya, mungkin aku harus biasakan diri begini. Aku terasa kehadiran Dhani di sini sia-sia saja.
          Kenapa dekat tapi jauh?
          Aku melenggang menuju ke dapur untuk mencari makanan yang boleh mengalas perutku ini. Tidak tertahan rasanya berlapar.Bukan hanya aku tetapi saja yang merasakan tetapi juga anak dalam kandunganku ini.
Aku hanya terpandang mee segera saja. Aku teragak-agak untuk memasaknya sebagai alas perut kerana jika Dhani tahu, pasti dia akan berleter panjang kerana katanya itu tidak baik untuk kesihatan.
Masalahnya, apa lagi yang tertinggal?
Sedangku sibuk menanak air panas, aku terdengar suara seakan ketawa riang di ruang tamu. Lantas tidak ingin rasa ingin tahu berpanjangan, aku pun menjenguk.
Aku terkelu waktu terpandang Dhani sedang berpelukan walaupun hanya sekejap sebagai tanda bersapa, menerima kedatangan yang mungkin kawannya yang dimaksudkannya kepadaku dulu. Tingkah itu buat aku rasa menyampah. Perempuan itu bagai tidak tahu batas pergaulan dengan suami orang.
“ Hai…”
Aku tersentak bila dia menyapaku dari muka pintu itu. Wajahnya nampak gembira saja. Mungkin kerana baru bertemu dengan Dhani yang dikatakan kawan lamanya itu.
Aku menggaris senyuman kelat ketika terlihat Dhani yang nyata terkejut melihat aku tercegat di situ.
“ Hai..” balasku selamba tapi aku sempat menjeling Dhani. Aku berkira-kira sudah untuk berlalu apabila terdengar cerekku di dapur sudah berbunyi.
“ Tak sangka budaya kita di negeri orang berubah..” sindirku lantas berlalu meninggalkan mereka berdua termangu di situ mendengar kata-kataku. Aku amat berharap mereka faham maksudku. Memang tidak patut sekali apabila bertemu dengan suami orang, dia tanpa segan silu berpelukan. Itu bukan budaya kita menyapa orang. Sepatutnya mereka berjabat tangan. Sekadar berjabat tangan saja. Tidak lebih dari itu!
Bukan begitu!
Dalam aku mengomel sendiri itu, aku terkejut kecil apabila terpandang Dhani di muka pintu dapur. Aku sempat mengerlingnya sekilas sebelum aku menyuapkan mee segera itu ke mulutku.
“ Sayang… abang tak suka sayang makan makanan segera ni..” tegur Dhani perlahan seraya dia mengambil mee itu di depanku. Aku yang duduk di meja makan itu hanya terdiam. Lantaran aku hanya mampu membisu di situ, pantas aku bangkit dari situ untuk ke bilik.
Tanganku ditarik.
Langkahku mati tapi aku tidak menoleh kepadanya.
“ Abang tahu sayang marah tapi kita ada tetamu. Jomlah abang perkenalkan…”
Aku menarik perlahan tanganku.
“ Malaslah…” aku menolak dan masih berkira-kira mahu kembali semula ke bilik. Aku sempat mendengar Dhani merengus sebelum aku mematahkan hasrat untuk kembali bersamanya keluar. Selama ini, aku tidak mendengar Dhani begitu.
“ Abang janji.. lepas ni abang belanja sayang makan..” janji Dhani dalam senyumannya.
Aku sekadar mengangguk saja, menerima cadangannya begitu sahaja dengan hati yang terbuka.
Pilihan apa lagi yang kuada selain menerima saja apa yang dicadangkannya. Daripada aku biarkan masa berharga dengannya berlalu, lebih baik aku habiskannya dengan melakar penuh kenangan. Bimbang nanti bila terlalu lama berjauhan, rinduku akan membatasi rasa cinta.
Penat lama-lama rindu.
Kan?
Bila rindu, semua waktu menjadi resah dan gundah. Hendak makan terkenang dia, lapar nanti jadinya.
Aku tersengih sendiri.

Beginilah bila sayang melebihi akal. Melebihi batas keinginan hati.

0 ulasan: