BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Khamis, 29 Mei 2014

O.RK.I.D 41

Bab 41
O.R.K.I.D
(Ombak rindu kita indah desirannya)
… tunggu aku kembali

“ Sara, berapa kali abang perlu pesan untuk jangan menangis lagi?” separuh berbisik kedengaran suara Dhani di corong telefon.
Aku menggigit bibir dengan kuat. Bukan sekali dua dia menegur aku untuk tidak membuang airmata. Cuma, aku di sini juga terasa sepi merasai rindu yang sama seperti dia.
“ Sara rindu abang juga..” balasku perlahan dan sedikit manja.
Hela nafas Dhani jelas kedengaran. Itu yang kurindu.
Kudengar Dhani tertawa kecil di hujung talian. Banyak cerita dilaporkannya kepadaku termasuklah jadual penerbangannya yang terlalu padat minggu ini.
“ Padat-padat pun tak ada tembus juga ke Paris..” jawabku selamba.
“ hai.. sindirkah apa?” balas Dhani.
Aku ketawa manja.
“ Tak adalah. Sara minta maaf..” sahutku bersungguh. Langsung tidak berniat untuk mengguris hati suamiku itu.
“ Kenapa sekarang baru ada masa ni? Banyak sangat kerja sekolah?”
Aku menggumam.
“Baby okey tak?”
Aku menggumam lagi. Kali ini lebih manja.
“ Sayang…”
Aku ketawa kecil.
“Abang rindu sangat ni. Janganlah seksa batin abang begini..” tegur Dhani seakan tidak berpuas hati dengan usikanku itu.
          “ Abang ni kan, Sara rindu juga. Walaupun kita jauh, abang tak perlu risau sangat. Hati Sara takkan berubah..” balasku sedikit beremosi. Bukan aku ragui kepercayaan Dhani terhadapku cuma aku perlu hari demi hari berikan dia keyakinan agar dia rasai selesa dan tenang mencintaiku. Aku juga rindui dia kalau dia rindui aku. Jika cinta, apatah lagi. Memang aku rasai perasaan yang sama. Walaupun rasanya kami seperti baru bercinta namun aku tidak mau perasaan ini sementara saja. Aku mahu dialah yang terakhir yang akan menjaga aku hingga ke akhir usia.
          Hanya dia.
          Ada waktu dan ketika aku rasakan, cukuplah aku dan dia rasai apa yang tertulis di hati. Tak perlu selalu diungkap dan tak perlu selalu dibicarakan.
          “ Sara banyak kerja sekolah tadi. Tak perasan betul hari dah lewat. Sebab tu Sara baru ada peluang call abang waktu ini. Maaflah kalau Sara ganggu waktu rehat abang..” balasku kali ini dalam nada pujukan.
          “ Abang okey saja Sara. Utamakan dulu apa yang lebih utama..”
          “ Sara faham maksud abang. Cuma, Sara nak abang tahu yang abang tetap paling utama dalam hidup Sara. Abang perlu ingat tu..” aduku manja-manja.
          Sungguh.
Aku rindu bersama berduaan di pangkuan Dhani. Bersandar manja di sisinya. Berkongsi cerita. Melakukan aktiviti bersama apatah lagi ber’dating’ dengan suamiku itu. Segalanya kini menjadi kerinduan.
          “ Okeylah abang. Dah lewat..” putusku untuk mengakhiri panggilan. Dia berpesan perkara yang sama. Selalu ulang yang sama dan peringatan yang sama.
          Takut benarkah Dhani akan kehilanganku?
          Aku meletakkan telefon bimbit di sisi lampu tidur dengan senyuman. Terkenang perbualan dan melayang mengingat Dhaniku. Aku menuju ke jendela yang jelas menunjuk gah berdiri Eiffel Tower, lambang tugu cinta di kota cinta. Perasaanku berbaur pelbagai rasa. Kemilau indah lampu neon di ketika itu, di malam itu menyuntik rinduku. Rintik-rintik salju mula turun. Sekali lagi kota cinta ini disimbahi salju dingin. Jika berterusan, kedinginan akan jelas terasa. Sekeliling akan bertambah indah lalu rasa cinta makin mekar dan ingatan rindu melayang sudah.
          Ah…
          Membara rasaku.
          Aku menyentuh rintik salju yang singgah di jendela bersama harapan dan rindu. Hatiku menjadi sayu dan sendu. Sungguh saat ini aku terasa jauh dari suamiku. Bagai kehilangan tapi tidak. Sampai rasanya aku seakan ingin terbang pulang menemui suamiku. Walaupun hamper 3 bulan sudah aku di sini, namun hatiku tetap milik tempat kelahiranku. Begitu sekali aku ingin pulang. Syukur juga di sini aku perlu menyiapkan satu tesis terlebih dahulu untuk melanjutkan ke semester selanjutnya. Makanya aku terus berusaha mengasah fikiranku, demi dia dan anakku.
          Aku mengeluh sepi.
          Adakalanya rindu itu tidak mampu kuungkap. Cukuplah hanya hatiku dan hatinya yang rasa.