BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Isnin, 23 Jun 2014

orkid BAB 47

Bab 47
O.R.K.I.D
(Ombak rindu kita indah desirannya)
… tunggu aku kembali
         
          “ Sayang… bangun…”
Suara itu sayup-sayup kedengaran di pendengaranku. Badanku digoyang perlahan agar aku memberi tindak balas atas arahan itu. Lama aku berusaha membuka kelopak mata. Sinar terang di ruangan itu memberiku tanda bahawa sudah masanya untukku mencari dari mana arah suara itu dan siapa yang bersuara. Pantas sungguh pandanganku tertumpu pada insan di hadapanku. Wajahnya begitu bimbang dan penuh kerisauan.
“ Abang..” suaraku terluah lantas kupeluk erat dia. Begitu kuat syukurku kepada TUHAN bahawa sesedarnya aku saat itu, Dhani bukan seperti yang kulihat sebelumnya. Sudah seperti biasa dan aku selesa dengan keadaan itu.
Belakangku diusap-usap perlahan. Aku sayu dalam pelukan itu.
Hatiku berbelah-bagi.
Kubalas erat sama pelukan itu seakan-akan begitu kudamba berlindung di sebalik kegagahan suamiku itu.
There is nothing happen, sayang..” pujuk Dhani lagi. Kali ini dia begitu berusaha sekali mengembalikan ketenanganku. Aku memandangnya bersama harapan baru. Berharap semuanya bukan seperti yang kulihat.
“Sayang, we are home now. No longer di kampong…”
Aku mengangguk. Tidak ingin kelihatan terlalu manja apabila bersama Dhani. Aku mahu berusaha menjadi kuat bila berhadapan dengan keadaan ini.
“ Apa yang terjadi sebenarnya?”
Dhani sekadar menggaris senyuman. Dia bagai tidak berniat mahu menceritakan. Mungkin dia bimbang akan responku. Dhani meminta Kak Shila dan ibu untuk berehat setelah dikhabarkan Dhani yang mereka begitu setia menemaniku sepanjang aku tidak sedarkan diri. Sejak dibawa pulang ke rumah semula, mereka masih menemaniku hinggalah kini aku sudah sedar kembali. Mereka sempat berpesan agar aku berhati-hati dan tabah berdepan dengan pelbagai kemungkinan. Walaupun kata-kata mereka mengusik ketenangan hatiku namun aku masih risau dengan sikap Dhani.
Benarkah dia sekadar ingin menjaga perasaanku agar tidak ketakutan lagi?
Kini, hanya aku dan Dhani saja di bilik itu.
“ Sayang, do you have something to talk or share?”
Aku sekadar membalas pandangannya. Mulanya aku tidak mengerti dengan apa yang ingin dia sampaikan namun lama kelamaan, mungkin ini masanya untuk aku berterus-terang.
Perihal aku bertemu Fahrin di Paris.
Ya… ini masanya untuk aku terangkan segala yang terjadi. Tidak selesa rasanya berahsia walaupun setelah insiden itu, aku tidak lagi bertemu dengannya.
“Actually abang. Pertamanya… Maafkan Sara..” ucapku perlahan sambil menggengam kedua belah tangan suamiku itu. Aku merenung jauh ke dalam matanya, berharap agar dia tetap rasai kehangatan kasihku dan juga keinginanku untuk selalu mencintai dia.
Dhani hanya menunggu aku meneruskan kata. Tiada sebarang riak namun aku tahu dia begitu ingin tahu.
“ Fahrin pernah temui Sara di Paris..”
Dhani hanya diam. Perlahan-lahan dia melepaskan genggaman tanganku. Dia sengaja membuang pandangan. Aku tahu, dia terasa. Sekeping hatiku terguris sama dengan tingkahnya. Aku tahu, dia berhak rasainya. Tapi, aku juga perlu diberi peluang bercerita.
“Tapi abang perlu percaya pada Sara. Dengar dulu semuanya. Please….” pintaku seraya menarik kembali tangan kanannya dan kugenggam erat.
Sungguh, tiada niatku membuatnya begitu.
“ Apapun yang abang fikir tentang Sara selepas ini, Sara akan terima.. Sara akan cuba faham..”
Dhani kembali memandangku.
“Ceritalah. Abang bersedia mendengar…”
Aku menghela nafas panjang sebelum kembali membawa ingatan lampau lama untuk dikongsikan kepada suamiku itu. Bermula dari kisah aku bertemu Fahrin tanpa sengaja hinggalah berlakunya peristiwa yang hampir meragut nyawaku dan anak kukandung.
“Sayang, walau hendak lari dari kenyataan sekalipun tolonglah jangan bahayakan diri. Abang tak boleh hidup tanpa Sara..” pintas Dhani sebelum aku meneruskan cerita. Luahan rasanya begitu tajam menikam hatiku. Begitu kuat rasanya buatku. Kucupan hangat di dahiku itu menyerap sejuta rasa cinta.
“ Sara tahu…” balasku.
Kini, kukembali sayu.
“ Sara sudah cuba sedayanya lari dari masa silam Sara. Sara cuba buang dia dari hidup Sara. Sara hanya mahu abang. Bukan dia. Bahagia Sara apabila ada abang, bukan dia…” sambungku lagi mendatar.
Kali ini, aku menangis.
Aku memeluk lengannya dan melepas tangis di situ.
Aku tahu.
Sudah masanya aku luahkan apa yang selama ini dipendam. Aku terasa seksa menanggung segalanya sendiri.
“ Dia mainkan hati Sara. Dia hancurkan masa depan Sara dan juga kebahagiaan Sara. Dia tidak tahu bagaimana Sara cuba buang segalanya. Dia tidak tahu bagaimana susahnya Sara mencuba untuk sayangi orang lain selain dia. Dia tidak tahu bagaimana sengsaranya Sara…”
Dhani diam.
“Terlalu dalam dia lukai hati Sara. Sara sudah cuba untuk tidak menyimpan dendam. Tapi, kalau dia terusan memburu dan menggangu kebahagiaan Sara, Sara tak boleh haling lagi perasaan ini untuk membenci dia…”
Dhani menarik aku ke dalam pelukannya. Kali ini lebih erat.
“Abang tahu bagaimana susahnya Sara mulakan kehidupan dengan abang. Segalanya abang rasakan sama. Tapi sayang, berdendam tak akan selesaikan semuanya…”
“Abang tahu tak, hati Sara ni sakit. Dia malukan Sara. Dia hancurkan hati Sara. Dia buat Sara bodoh mengemis cintanya!” sambungku lagi. Tanpa sedar, nada suaraku meninggi. Begitu dalam benci dan dendamku kepada bekas tunanganku itu.
“Tapi sayang, TUHAN temukan dulu dengan seseorang yang salah sebelum temukan dengan seseorang yang betul agar kita lebih tahu menghargai cinta dan menilai ketulusan hati…”
Aku mengesat airmata. Kata-kata itu menyejukkan hatiku. Namun aku tidak berniat menjawabnya.
Dia menyentuh wajahku dan memintaku memandangnya.
“ Sayang.. abang izinkan kalau Sara berniat hendak jernihkan segalanya…”
Aku mengetap bibir.
Dhani berniat apa?
Agaknya, dia mahu kami berpisah?
“ Betulkanlah fikiran negative sayang tu dulu..” balas Dhani dalam nada mengusik.
Aku mengerut dahi.
“ Abang tak maksud apa-apa yang tidak baik dalam hubungan kita…”
Aku tersengih manja.
“ Abang mahu Sara kosong-kosong dengan admire Sara tu..” sambungnya lagi namun nadanya bagai berbaur cemburu.
Aku menyimpan senyum.
“Haa… ni kenapa senyum ni?” soal Dhani.
Aku mengangkat bahu namun sempat menjelingnya.
“ Memang abang cemburu tapi tidak bermaksud tidak ada toleransi dengan Sara. Abang cuma harap, Sara dan dia sudah tiada dendam. Tak guna semua tu sayang…” tambah Dhani. Kali ini, bagai memberi nasihat.
Aku menghela nafas berat. Mula memikirkan sesuatu. Bukan aku tidak pernah mencuba berdamai dengan Fahrin tapi kesudahannya, dia mahu aku kembali bersama. Dia bagai memaksa kembali hatiku untuk memilih dia. Aku takut hatiku berubah. Aku takut cinta masih ada untuknya. Aku takut kenangan akan menghasut aku kembali padanya. Aku takut dengan pelbagai kemungkinan. Terkenang saja saat di jemarinya masih tersarung cincin pertunangan aku dan dia dulu membuat aku bertambah takut. Aku tidak mahu kembali kepada dia yang merosak segalanya. Kalau dia benar-benar mahu aku kembali, pasti dia akan berusaha untuk aku mengenang kenangan antara aku dan dia. Aku tahu bagaimana dia bersungguh apabila berkehendak akan sesuatu. Hilangnya Fahrin bukan kerana berputus asa tapi sedang merancang sesuatu yang lebih baik. Aku tahu Fahrin bukan jenis yang suka gunakan kekerasan untuk lakukan sesuatu yang menyentuh hatiku.
Aku sungguh begitu tahu.
Kalau Dhani tahu Fahrin nekad begitu, mahukah dia menyuruh aku berdamai dengan Fahrin?
Untuk seketika, aku memandang Dhani.
Dia hanya tersenyum sebelum mengangguk. Perlahan-lahan aku menarik tanganku yang ada dalam genggamannya. Sungguh aku berbelah bagi hatiku jadinya ketika itu untuk tunaikan kemahuan Dhani agar aku bertemu Fahrin dan berdamai. Semua itu bukan semudah yang Dhani fikirkan.
Sungguh, bukan!
Sejujurnya, aku benar-benar keberatan. Namun, mata yang penuh dengan pengharapan itu membuat aku serba-salah.
Aku mengeluh.
Abang belum kenal Fahrin.

0 ulasan: