BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sabtu, 25 Oktober 2014

SETIA PADA DIA- BAB 1

BAB 1
SETIA PADA DIA
“ Suatu saat nanti akan kaurasai sepi rinduku ini….”

            Senja itu kembali menjadi saksi. Menemukan aku dan Azmi semula setelah hampir 4 tahun tidak bertemu. Walaupun kami kadang bertanya khabar melalui telefon tetapi belum mesra seperti ini. Sampai mengambil keputusan nekad bersua muka. Dalam telefon, nakal kami bukan main. Hairannya saat berjumpa, ada malu-malu lagi. Kadang hanya saling berbalas senyuman.
Kekok jadinya!
          Aku menyimpan senyum mengenang semua ini.
          “ Dah banyak berubahkan…” Azmi bersuara.
Aku mengangkat kening. Kurang mengerti dengan pernyataannya itu. Boleh jadi aku buat kesimpulan yang berbeza dengan apa yang dimaksudkannya pulak nanti.
          “ Yalahkan.. dulu montel sekarang dah cun kau…”
Aku tergelak kecil dengan maksudnya.
          “ Ni mesti sebab kau nak aku bayar minum kita ni kan…” usikku.
Azmi sekadar tersengih. ‘Eisy memang tidak pernah mengiakan setiap kata-kata Azmi.
          “ Masih juga kau tak nak percaya dengan aku..”
          “ Kaukan dari dulu suka sangat kata yang tak masuk akal, susah sangat aku nak percaya kalau kau kata begitu dengan aku…” jawabku lagi.
Azmi ketawa. Tawanya sesekali mengundang pandangan orang lain di sekeliling kami. Pantas aku mencubit tangannya saat tersedar akan hakikat itu.
“ Kau ni kan.. semua orang pandang kitalah.. ketawa tak kawal..” tegurku dengan muka-muka yang Azmi suka gelak. Kata Azmi, muka marah-marah aku ni nampak comel. Sebab itu dia suka usik sampai aku marah-marah. Nakal betul kawan baik aku ni.
“Yalah… kau tu comel sangat. Nak usik pun, masih macam dulu…” sambungnya dalam tawa yang masih lagi tersisa.
Aku tersenyum lalu menghela nafas. Azmi kembali fokus. Menghalakan pandangannya kepadaku dan seakan menanti aku mengatakan sesuatu.
“ Banyak yang berubah.. dan kau pun tahu hakikat itu kan…” balasku masih sekadar berbasa-basi.
Tanganku disentuh Azmi.
Aku tersentak dan tersenyum sebelum aku menarik kembali tanganku dari sentuhannya.
“ Maaf..”
Aku mengangguk.
“ Susah aku nak percaya lah Mi…”
Suasana antara aku dan Azmi bertukar suram. Kalau tadi ceria, kini menjadi dingin dan sepi. Bukan kerana mencipta sengketa tapi kerana kami sudah masuk ke ruangan bicara hati ke hati. Rahsia yang perlu dikongsi sama secara berdepanan dan bukan lagi melalui telefon.
“ Sudahlah ‘Eisy… bukan jodoh…”
Aku benci benar mendengar kenyataan itu. Bukan sekali dua tapi berulangkali. Rumitnya, mereka tidak merasa apa yang aku rasa. Aku sendiri yang menanggung sakit dan derita hati. Perlahan aku menunduk. Merenung jemari. Lama benar sehingga Azmi menyentuh jemariku dan menarik keluar cincin yang ada di jemari manis kananku.
“ Beh.. janganlah…”
Azmi merenungku.
“ Berapa kali nak kata ni ‘Eisy. Buang kenangan tentang dia. Dah tak ada jodoh kau dengan bekas tunang kau tu. Dia kan dah kahwin. Dah bahagia..” tegur Azmi dan nadanya kedengaran keras. Cincin yang diambilnya itu cincin tanda pertunanganku setahun yang lalu. Seseorang yang pernah berhasrat mahu menjadikan aku isterinya tapi sakitnya dia berubah hati memilih yang lain. Bayangkanlah peritnya hatiku menerima segalanya.
Aku membalas pandangan Azmi. Lalu, helaan nafas kasar aku lepaskan. Keadaan tegang antara aku dan Azmi diselangi dengan lagu ulang tahun. Pantas pandangan aku alihkan kepada pekerja Coffee Bean & Tea Leaf itu. Ingin tahu kemana kek itu dibawa. Menghairankan apabila dia berhenti di hadapan kami. Kemudian disimpan di hadapanku. Semua orang yang ada di situ kemudian menyanyikan lagu ulangtahun.
Aku melihat pada kek yang tertulis ucapan ringkas.
‘with love,.. Beh. To you sayang, happy birthday…’
Aku menelan liur apabila aku menjadi tumpuan mereka. Aku memandang Azmi yang menayangkan muka selambanya di hadapanku. Sorakan menyuruh aku meniup lilin semakin nyaring. Antara mahu dan tidak, aku menurut. Tepukan gemuruh memenuhi ruang. Aku memotong kek pelangi yang dilimpahi coklet itu dengan hati senang.
Azmi masih ingat ulangtahunku. Geram benar jugak sebab selamba dia buat depan semua orang kejutan ini.
“ tolong bagi yang lain jugak yaa…” pesanku kepada pekerja CB itu setelah aku selesai mengambil bahagianku dan Azmi.
“ Tak apalah, ambil yang ni juga. Kami share…” sambung Azmi dan menyerahkan piring kecil kepada pekerja itu.
Aku kemudian kembali memandang Azmi. Tanpa suara sehingga kulihat Azmi melarikan anak matanya seiring dengan senyuman nakal di bibirnya.
“ Benci betul aku dengan kau ni kan…”
Azmi ketawa.
“ Kau tu asyik nak marah memanjang. Chill lah sayang… Syukuri nikmat yang Allah beri. Dah bertambah umur, semoga makin matang..”
Aku tersenyum. Senang dengan doanya.
“ Yalah beh… terima kasih untuk semua ni…” balasku antara ikhlas atau tidak. Namun maksudku hanya sekadar melayan usikannya.
“ Selfie jap…” ajaknya sambil duduk rapat di sebelahku. Telefon bimbitnya di depan dan click!
Sebegitu cepat memori antara kami dirakamkan.
“ Ni boleh upload di IG ni..” sambungnya lagi sambil menunjukkan kepadaku antara memori yang sempat dirakamnya. Dari muka terkejut sampailah muka yang Azmi kata comel sangat. Muka terkejut yang selamba itu Azmi kata comel.
Eeee…. Geram betul aku dengan dia ni!
Namun aku selesa dengan keadaan ini. Sungguh aku ingin bertanya seandainya kawan kami yang lain menanyakan kemesraan ini kerana dia berniat mahu mendedahkan hubungan ini ke media social. Bukan apa. Kerana dulu kami berkawan secara tertutup dan benar-benar rahsia sampai tiada siapa yang tahu aku rapat dengannya kecuali kawan rapat perempuanku Najihah. Najihah kuanggap macam adikku kerana segalanya tentang aku juga dia tahu. Kuanggap dia adik kerana beza umur kami hanya dua minggu. Kerana dia hormat aku katanya. Mudahnya, aku dan Najihah termasuklah Azmi berkawan baik. Sangat rapat. Cuma layanan Azmi berbeza dengan Najihah. Lain dengan Najihah dan lain dengan aku. Azmi punya alasan tersendiri cuma aku malas hendak bertanya lanjut. Entah dia masih merasa begitu atau pun tidak, aku kurang pasti. Pasal pertemuan kami ini pun, Najihah belum tahu.
Sungguh aku tidak sangka pertemuan pertama setelah berpisah lama ini dimulakan dengan kenangan indah. Yang aku kenal, Azmi bukan jenis begini dulu. Dulu, dia membebel panjang bila aku panggil dia ‘beh’, nama singkatan untuk bebeh sedang dia memanggil aku dengan panggilan sayang kerana aku geli dan tidak suka dengan panggilan itu. Bukan apa, dulu kami mengejek pasangan kekasih yang menggunakan panggilan itu. Hairannya sekarang, aku dan Azmi sudah biasa dengan panggilan itu. Tiada merasa apa, apatah lagi terkesan dengan maksud panggilan itu.
Sekarang, dia makin lain.
Pandai ambil hati walaupun sikap tidak seriusnya masih ada.

Jangan ada makna yang lain juga, sudah!

0 ulasan: