BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Selasa, 28 Oktober 2014

SETIA PADA DIA-BAB 3

BAB 3
SETIA PADA DIA
“ Suatu saat nanti akan kaurasai sepi rinduku ini….”

Suasana riuh dari luar bilik betul-betul menggangu lenaku. Rasanya hari ini aku memang berniat untuk lewat bangun dan lewat ke pejabat. Tambahan pulak aku diberi kebenaran untuk datang di sebelah petang saja memandangkan esok aku akan pergi ke Sabah untuk menghadiri seminar dan kursus pendek selama seminggu. Rasa malas itu sedikit sebanyak berkurangan lantaran bagai terdengar namaku dipanggil-panggil. Dengan tenaga orang baru bangun tidur, mamai saja aku menuju ke muka pintu.
          Abah dengan muka seriusnya.
          Sempatku dengar abah beristighfar panjang sebelum mataku terus hilang mengantuknya. Aku sekadar tersengih melihat abah. Dengan muka bangun tidur, mana abah tidak buat muka begitu.
          “ Tinggal subuh tak ni?” soal abah pertama.
          Aku menggeleng.
          “ Lisa ‘cuti’ bah..”
          Abah mengangguk-angguk.
          “ Kenapa abah ketuk pagi-pagi ni?” tanyaku sambil menggosok-gosok mata.
          “Pergi cuci muka dan gosok gigi tu. Lepas tu turun dengan pakaian sopan. Najihah ada di bawah…” khabar abah.
          Aku tersentak. Lain rasa dengan khabar itu kerana tertanya-tanya akan tujuan Najihah singgah ke rumah tanpa memberitahu aku alasannya. Namun, yang kian menambah tanyaku ialah bilamana abah menyuruh aku memakai pakaian sopan. Maksud abah itu ialah jubah.
          “ Tamu abah pun ada sama.. sebab tu abah suruh begitu..” sambung abah bagai mengerti maksudku. Aku sempat mengangguk sebelum aku kembali menutup pintu bilik setelah abah berlalu. Aku bergegas mengambil telefon bimbitku.
          Aku beristighfar seraya menepuk dahi. Patutlah aku tidak mendengar apa-apa notifikasi dari telefonku itu kerana kuubah ke silent mode. Ada 3 miss called dari Najihah dan beberapa teks dari aplikasi Whatsapp.
67 messages from 3 contacts
Aku menekan punat clear kerana aku belum berniat ambil tahu dari siapa. Aku bergegas menuju ke bilik air untuk mencuci muka dan menggosok gigi. Aku kemudian mengambil keputusan untuk turun ke ruang bawah untuk bertemu Najihah. Kulihat Najihah sedang makan pagi bersama mama dan Soleha. Najihah memang begitu. Sudah lama dia mesra dengan keluargaku. Sudah lebih 14 tahun aku berkawan dengannya. Terdahulu sebelum aku rapat dengan Azmi.
“ Assalammualaikum semuaa..” sapaku kemudian mencium pipi mama dan Soleha. Walaupun kami sudah besar, namun memang sedari kecil kami sudah terbiasa begitu. Salamku dijawab serentak oleh mereka sebelum aku dipelawa untuk makan pagi bersama. Mama kemudian meminta diri untuk ke ruang tamu kerana ingin menemani abah dan tetamu yang hadir katanya.
Kami mengangguk sama.
“ Nah kak Lisa..” Soleha menghulurkan kepadaku sepinggan mee goreng mama. Aku menyambutnya dan kemudian aku duduk di sebelah Najihah.
“ Mimpi apa kau datang tak bagitau ni?” tanyaku sambil menyudu mee goring. Begitu kuat keinginanku untuk tahu alasan Najihah datang ke sini pagi-pagi begini.
“ Aku yang nak sangat tahu kisah kak Lisa semalam…” balas Najihah selamba. Najihah memang memanggil aku kakak walaupun beza umur kami hanya dua minggu. Lagipun, aku jua selesa begitu.
Aku menoleh.
“ Maksud kau?” balasku.
Pantas benar Najihah mengeluarkan telefon bimbitnya dan menunjukkan aku sesuatu. Serius pulak mukanya walaupun kebiasaannya Najihah bukanlah seorang yang serius.
Aku menelan liur dan berpura-pura ketawa.
“ Kenapa dengan Ig Azmi?”
“ Ni aaah gambar Kak Lisa dan Abang Mi.. Ada yang aku tak tahu?” soalnya serius.
Aku mencebik.
“ apa yang aku rahsiakan pulak?”
“ Jangan nak buat tak tahu maksudku pulak..” balas Najihah. Aku sengaja melengahkan masa dengan menghabiskan sarapanku. Kusedar Najihah masih sabar menunggu. Najihah memang begitu kerana itulah aku suka berkawan dengannya. Tangis tawaku, adalah dia,
“ Azmi ajak jumpa semalam. Then, dia celebrate birthday aku… surprisely” balasku.
Najihah bagai terkejut seketika sebelum tawanya lepas bebas. Sedar akan responnya itu, aku pantas memukul lengannya. Sebagai isyarat agar dia tidak terus mentertawakan aku.
“ Ada apa yang adik tak tahu nii?” soal Soleha pulak.
Aku mengangkat bahu.
“ Kak Lisa tahu tak.. its one step closer…” simpul Najihah tanpa aku faham maksud kenyataannya itu.
Closer apanya?” tanyaku semula. Aku kemudian bergerak ke dapur sekejap untuk mengambil susu segar sejuk sebelum aku kembali semula duduk di sebelah Najihah.
“Buat-buat tak faham Kak Lisa ni kan..” balas Najihah lagi.
Aku tersenyum kecil.
“ Fahamlah… tapi bukan senang nak buat kesimpulan begitu..” jawabku akhirnya, bahawa sesungguhnya memang aku faham maksud Najihah itu. Meskipun sebenarnya aku malas hendak menjadikan Azmi fokus utama topik perbualan hari ini.
“ Bukannya kau tak faham jenis ‘mesra’ aku dengan Azmi tu..” sambung lagi.
“ Tahu….” Balas Najihah perlahan. Kali ini sudah berubah suasana antara aku dan dia.
“ Tak sangkakan.. kali ini abang Mi bawa kak Lisa berjumpa pulak. Lebih santai dan lebih mesra dari dulu…” tambah Najihah dalam pandangannya kepadaku yang penuh makna.
Aku membalas pandangan Najihah tanpa suara.
“ Siapa tahu memang abang Mi tu jodoh Kak Lisa…” sambung Najihah lagi tapi kali ini dia memandang aku dengan pandangan yang mengharapkan sesuatu.
Aku mengetap bibir dan mengeluh seketika.
“ Malas lah aku nak fikir semua tu Jihah… please…” jawabku tegas. Aku membuang pandangan dan merenung sisa pingganku.
“ Kalau sudah ketetapan, kau tahu aku tidak berdaya menentang. Biarlah…” sambungku perlahan sambil memandang Najihah. Aku sebenarnya masih terbawa-bawa kisah semalam. Semalam yang menyakitkan.
“ Aku tak paksa Kak Lisa lupakan kenangan dengan cinta dulu tu cuma fikirkanlah yang terbaik dan membahagiakan Kak Lisa lagi. Selama kak Lisa kenal abang Mi, selalu tak abang Mi buat kak Lisa tersenyum?” tambah Najihah pulak.
Aku sekadar memandang.
“ Kita keluar jom..” ajakku kepada Najihah. Aku ingin bercerita dengan Najihah secara terbuka di luar rumah. Di taman kecil di luar rumahku. Aku sempat berpesan untuk naik ke bilik sekejap untuk mengambil telefon bimbitku. Sempat aku mengerling telefon bimbit sebelum menutup pintu bilik.
288 messages from 4 contacts
Aku tersentak. Banyak sangat teks yang masuk. Sangkaku, memang teks sembang kosong kawan sekerja ni melalui group di Whastapp. Sudah selalu mereka begitu. Cuma aku yang jarang respon sebab aku bukanlah jenis yang suka berbual panjang yang kosong begitu. Maka atas alasan itulah, mereka sering menghantar teks secara private kepadaku.
Aku kemudian kembali mendapatkan Najihah yang sedang duduk di bangku berhampiran kolam ikan kecil abah.
“ Nak ber ikan kaloi lagak tu cik kak…” laungku dari depan pintu rumah. Selamba saja.
Najihah ketawa.
“ Tak malu betul anak dara seorang ni kan. Suara besar depan pintu..” tegur Najihah setelah aku berdiri di sampingnya.
Aku tersengih. Aku terlupa sebenarnya yang tetamu abah masih ada di ruang tamu. Pasti lepas ni abah akan mempersoalkan suara anak daranya yang tiba-tiba kedengaran nyaring tidak tentu pasal. Aku mengambil makanan ikan yang sudah tersimpan tidak jauh dari tempat kami. Sesekali aku menabur makanan itu dan seakan memikirkan sesuatu.
“ Nak cerita pasal apa?” tanya Najihah tiba-tiba. Mungkin kerana aku yang masih leka melayan perasaan sendiri itu agaknya maka dia mula mencipta ruang bercerita hati ke hati denganku.
Aku menoleh dan duduk tidak jauh dari Najihah.
“ aku… rasa masih sayang dialah Jihah.. Tak boleh nak buang..” luahku dalam keadaan suara yang mendatar.
Pandangan Najihah singgah tepat kepadaku. Jernih dan menenangkan. Aku membuang pandangan.
“ Kak Lisa… aku faham kalau perasaan tu tak boleh buang tapi perasaan barukan boleh dipupuk semula…” balas Najihah bagai memberikan aku satu semangat baru.
Aku tersenyum kecil.
“ suatu hari nanti Jihah.. mungkin aku akan beri peluang. Lagipun, Azmi bukan pernah suarakan apa-apa. Tak payahlah fikir sangat tentang mesranya aku dengan abang Mi kau tu… Kitakan sama. Best friend katanya…” balasku dalam senyuman. Kemudian aku memandang ke telefon bimbit yang tidak henti-henti bunyi deringannya kedengaran. Menandakan banyak teks yang masuk.
Najihah membalas senyuman. Senyuman yang sukar aku mengertikan. Mungkin Kak Lisa sendiri tidak sedar bezanya cara abang Mi melayan aku dan dia, bisik hati kecilnya.
“ Kak Lisa tengok apa tu?” soal Najihah.
Aku tidak berkata.
“ apa tu…?” soalnya lagi sambil berdiri di sebelahku. Aku menunjukkan kepada Najihah isi teks yang datang.
Ada dari Azmi.
Macam tahu saja dia yang aku dan Najihah sedang memikirkannya. Aku ketawa dan senyum sendiri membaca teks Azmi yang datangnya bertubi-tubi. Entah mimpi apa dia sampaikan rajin pula hantar pesanan kepadaku. Selalunya bermusim. Sekejap dia ada, sekejap hilang. Itu pun kalau aku tak mulakan cari, dia bagai lupa ada aku. Kadang, sengaja jugak aku tidak mencari hinggakan akhirnya aku juga yang dapat gelaran datin sebab kononnya aku sibuk benar sampai tidak ada masa bertanya khabar dengannya. Aku terus terleka sampai seakan aku tidak sedar ada Najihah hinggalah dehemannya mengganguku.
“ Apa?” tanyaku kepada Najihah yang sedang memandangku dengan pandangan yang sukar aku mengerti. Dia seperti sedang mengharapkan aku memberikan penjelasan. Namun keadaan antara aku dan Najihah terganggu dengan bunyi telefon.
Nama ‘beh’ ada di situ.
Kening Najihah terangkat.
Aku sekadar tersengih.
“ Apa?” soalku selepas salamnya kujawab. Aku bertambah hairan pulak kerana dia tiba-tiba saja membuat panggilan. Aku menukar mode telefon kepada loud speaker agar Najihah boleh mendengar sama.
“ kenapa tak reply teks?” tanyanya.
Tawaku dan Najihah berpadu.
“ dengan siapa tu? Soleha?” tambah Azmi lagi.
“ Taklah.. Najihahlah beh..” sahutku dalam sisa tawa yang masih ada. Aku ketawa bukan kerana lucu sangat tapi kerana menutupi rasa hairan bilamana Azmi sanggup menelefon untuk bertanyakan kenapa aku tidak membalas teksnya.
“ Beh?” sambut Najihah.
Tawa Azmi kedengaran melalui corong telefon itu.
“ Alaa Jihah, bukan kau tau kenal dengan Kak Lisa kau ni. Diakan suka buat apa yang aku tak suka buat… Masih ada rasa tak puas hati dia tu dari sejak mula gaduh dulu..” balas Azmi seakan memberikan penjelasan.
“ eiih.. dah memang dari mula kenal kita tak pernah sefahamankan…” sahutku lagi tidak mahu mengalah.
“Dah sefahaman sebetulnya, cuma sifat tak mahu kalah tu masih ada…” balas Najihah selamba.
Aku dan Azmi memadu tawa.
“ Sikap tu yang membuatkan Kak Lisa dan Mi selesa bersama. Kasar bukan main bahasa tu tapi dalam hati….. bunga-bunga riangkan..” sambung Najihah lagi berbaur usikan.
“ amboi.. ayat tu. Tak cover langsung..” tegurku.
Azmi hanya ketawa.
“ Najihah buat apa datang rumah datin pagi-pagi tu? Datang untuk jadi alarm datin sebab dia tak respon langsung?” soal Azmi.
“Eeiih.. tolong sikit ya.. Jihah datang ni sebab kau lah…” balasku sebelum Najihah sempat menjawab.
“Pasal apa pulak aku?” soal Azmi.
“ Sebab beh dah simpan gambar kita dan semua orang macam nak jadi wartawan bebas nak soal aku..” balasku.
Najihah ketawa.
“ betul?” tanya Azmi inginkan kepastian.
“ Yalah..” jawabku.
Anehnya. Azmi sekadar ketawa. Makin lama, makin berpanjangan tawanya.
“ eeih.. kenapa macam dah tak betul pulak ni?”
Najihah sekadar tersengih.
“ Dia sukalah tu Kak Lisa…” bisik Najihah.
“ best juga buat macam tu kan. Sekali sekala jadi perhatian orang…” sambung Azmi lagi dalam tawa yang masih lagi bersisa.
Aku mendengus.
“ hello cik abang, kalau kau suka sangat.. baik jadi artis saja. Glamourkan diri.. hah lepas tu banyaklah orang singgah komen..” sambungku tidak berpuas hati. Aku sempat memberi isyarat kepada Najihah untuk duduk sama di meja kecil tidak jauh dari situ. Aku meletakkan telefon bimbitku di atas meja kerana terasa sedikit penat agak lama berdiri sambil memegang telefon itu. Maklum sajalah. Aku menggunakan telefon bersaiz besar, makanya aku cepat lenguh kalau ia masih di tangan-tangan.
“ eih sayang.. okay apa.. kita boleh jadi the best couple..” balasnya lagi, mengusik. Aku terkejut kecil bila dengan tiba-tiba saja tawa Najihah meletus.
“ Nakal betul lah abang Mi ni. Kak Lisa dah muka merah nii..” sampuk Najihah dan masih lagi ketawa. Azmi di hujung telefon hanya ketawa. Dia berpuas hati benar dengan usikannya itu.
“ Kalau abang Mi betul-betul nak jadikan the best couple tu sebagai realiti, hah.. apa lagi? Pinang Kak Lisa cepat!” cadang Najihah dengan tiba-tiba.
Aku di sisi tidak berkutik. Sekadar menjeling Najihah.
“ Eih.. kenapa datin diam tu?” soal Azmi.
Aku diam juga. Tidak berniat ingin menjawab. Hendak kata terasa dengan usikannya tak juga. Cuma aku begitu sensitif kalau berbicara tentang isu perhubungan. Aku masih rasa tidak selesa dengan hal itu walaupun sekadar gurauan.
“ Merajuklah tu…” tambah Najihah.
Azmi ketawa lagi. Nakal dan riang. Aku menjeling Najihah. Aku mematikan loud speaker mode dan mendekatkan telefon ke telinga.
Anyway, semua teks kau tu aku belum baca lagi.. Kenapa kau teks sebenarnya?” soalku.
Azmi berdehem.
“ Aku… aaa… aku…” kata-kata Azmi tergantung. Bagai terkelu lidahnya. Tadi bukan main lancar dia membuli aku.
“Kenapa beh….?” bisikku, bagai ingin menggodanya. Nakal dan bersahaja.
Azmi diam sejenak.
Aku menggumam.
“ Nak ajak lepak lagi… tapi kali ni aku jemput kau di rumah..” cadang Azmi lancar tapi masih teragak-agak keseriusannya.
“ Kenapa nak jemput?” soalku.
Najihah masih memandangku. Mungkin dia ingin tahu apa yang aku ceritakan dengan Azmi.
“ Nanti kita pulang lewat pulak. Kasihan kalau kau balik seorang nanti..” Azmi memberi alasan.
Aku tersenyum kecil. Tersentuh sedikit hati perempuanku kerana sikap ambil beratnya itu.
Aku tberistighfar. Tidak ingin mengimpikan yang tidak ada-ada.
“ Tapi tak janjilah boleh date malam ni…” balasku. Sengajaku kuatkan perkataan date hingga menarik perhatian Najihah di sisi. Bersinar anak matanya teruja dan suka!
“ Erm.. okaylah kalau begitu…” balas Azmi, bagai hampa dan kecewa.
Aku ketawa kecil.
“ Kalau aku free, aku contact behlah yaa.. sebab petang ni aku nak pergi ke office juga..”
Its okay. Utamakan yang lebih utama..” jawabnya.
Aku diketuk rasa bersalah pulak. Aku bukannya apa. Aku tidak mahu menjanjikan pulak sebab aku takut terlewat balik dari office. Walaupun aku akan pergi esok, cuma petang ini aku memang perlu membuat semakan terakhir untuk beberapa kerja yang aku tinggalkan semasa aku menjalani kursus ini.
“ Erm.. I’ll contact later…” aku mencerahkan keadaan. Azmi bersetuju dan dia memberi salam sebelum mengakhiri bualan. Aku merenung lama telefon bimbitku seolah-olah ada sesuatu begitu berat yang aku fikirkan. Kadang aku tersenyum sendiri.
Aku memilih untuk memeriksa teks yang dikirim Azmi kepadaku pada Aplikasi Whatsapp. Aku tersenyum dan kadang tertawa kecil.
Tanpa sedar, Najihah terus jadi pemerhati. Ringkas dia membuat kesimpulan yang Lisa dan Azmi ada sesuatu yang keduanya tidak sedar.
Yang pasti, ada satu kenyataan. Lelaki dan perempuan tidak boleh menjadi sahabat karib melainkan pasti nanti ada salah seorang di antara keduanya menyimpan perasaan lebih dari kawan. Sama ada si lelaki atau si perempuan. Mungkinkah dalam hal ini, Azmi?
Atau.. mereka berdua memang caranya bersahabat begitu?
Entah.

Najihah juga keliru.

0 ulasan: