BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sabtu, 1 November 2014

SETIA PADA DIA-BAB 6

BAB 6
SETIA PADA DIA
“ Suatu saat nanti akan kaurasai sepi rinduku ini….”
Hangatnya cuaca di luar hotel menyengat ke muka. Tidak lama benar masa diambil untuk tiba ke hotel pilihan untuk seminar dan kursus pendek. Seronoknya di sini bilamana segala kemudahan dan perancangan di sini sudah diatur dan dijadualkan. Hanya tinggal mahu sertai ataupun tidak. Setelah pendaftaran kehadiran para pegawai, kami dibenarkan untuk mendaftar masuk ke bilik masing-masing dan berikutnya pada jam 2 petang nanti taklimat pelan perancangan kursus dan seminar ini akan dibentangkan. Maka semua pegawai nanti dimestikan hadir di bilik persidangan yang telah ditempah khas.
          Aku menscan kad bilik untuk membuka pintu itu. Aku menyorong masuk bagasi yang kubawa dari rumah dan membiarkan pintu tertutup sendiri. Cepat-cepat aku menuju ke katil kerana begitu kuat keinginanku untuk menikmati keempukannya.
          Aku berbaring tenang.
          Tidak henti syukurku kerana berkesempatan rasai semuanya. Maklum sajalah, sebetulnya susah untukku mendapatkan cuti untuk belayar ke luar negri atau sebagainya kalau di penghujung tahun lantaran aku perlu lebih mengutamakan mereka yang berkeluarga dan tambahan pula penghujung tahun adalah masa utama untuk menganalisa pencapaian kurikulum persekolahan. Sedikit sebanyak, peluang menghadiri kursus ini merupakan rezeki untuk aku berehat-rehat sambil bekerja. Sambil-sambil memikirkan sesuatu, kedinginan bilik itu menghadirkan rasa nyaman. Aku mengambil bantal peluk dan memeluknya erat. Aku mengiring ke kiri dan cuba memejamkan mata. Kalaulah aku melayan mata yang hendak dibelai ini sudah pasti aku boleh terlajak masa tidur pulak ni nantinya.
          Kemudian bingkas aku bangun. Aku ingin memeriksa segala fasiliti yang disediakan. Bermula dari ruang meja solek menuju ke almari pakaian.
          Wah… pintu lungsur.
          Aku bagai teruja dengan semua itu. kemudian aku mengatur langkah ke luar dari bilik itu untuk menuju ke bilik air. Aku juga berpuas hati. Selepas itu aku menuju ke dapur kecil pula. Hanya dibekalkan peti air bersaiz kecil dan juga microwave. Bolehlah digunakan untuk makan mee segera kalau-kalau aku malas untuk ikut serta makan di lobi nanti. Kemudian aku mengambil keputusan untuk kembali ke bilik utama iaitu ruang tidur yang begitu selesa. Aku mengangkat bagasiku dan menyimpanya di satu sudut yang telah dikhususkan. Aku sememangnya tidak suka mengemas pakaian ke dalam almari yang disediakan. Aku lebih senang membiarkannya kemas di dalam bagasi dan hanya menggunakan almari itu untuk menyidai pakaian yang hendak digunakan saja dan telkung serta tuala mandi. Ini kerana aku menjadi malas untuk mengemas semula. Kadang-kadang bukan semua pakaian yang kubawa akan kugunakan. Sengaja membuatkan bagasi menjadi berat setiap kali pergi ke luar daerah atau ke luar negeri. Bayangkanlah kalau berkesempatan membeli-belah?
          Aku sentiasa ada membawa beg lebih khas untuk barang-barang belian!
Aku kemudian melabuhkan punggung di birai katil. Shawl yang kupakai, kulepaskan. Aku memilih untuk berehat saja. Aku mencapai buku panduan aktiviti yang diberikan dan menelitinya. Lama aku membacanya, satu-satu persatu sehingga ke muka surat yang terakhir.
          Hmm.. okaylah dari sebelumnya. Dalam pada melayan perasaan itu, aku baru terkenang pada telefon bimbitku.
          Aku menepuk dahi.
          Terleka seketika dari mengkhabarkan kepada mama yang aku sudah selamat sampai ke sini. Aku terus mencapai telefon bimbitku.
          Sekeping nota post-it berwarna merah terjatuh dari beg tanganku. Aku terus mencapai dan membalek-balek isi tulisannya.
‘ Terima kasih untuk malam ini…’
Aku terkaku.
Tidak menyangka sama sekali ada nota diselitkan di balik beg tanganku ini. Tidak lain tidak bukan ini dari Azmi kerana semalam aku yang keluar dengannya. Cuma, aku menjadi hairan lantaran aku tidak tahu saatnya dia menyelitkan nota ini di dalam beg tanganku pula. Mungkin agaknya sewaktu makan di gerai kerana ketika itu dia duduk bersebelahan denganku.
          Aku tersenyum sendiri seraya membawa sama nota itu bersamaku dan aku kembali duduk di birai katil. Ligat akal mengingat memori semalam. Lama benar kami berkongsi cerita semalam hingga tidak sedar hampir ke pukul 1 pagi. Patutlah dia mahu menjemputku di rumah semalam kerana tidak menyangka juga kami keluar sehingga ke waktu itu. sesampainya di rumah, abah masih menanti. Dia sempat bersalaman dan meminta maaf kerana kelewatan menghantarku pulang ke rumah semalam. Abah pula biasa saja menghadapi Azmi seakan dia sudah percaya dengan sahabatku itu. sepulangnya aku semalam, abah terus menyuruh aku membersihkan diri dan berehat kerana bimbang juga abah aku akan kepenatan untuk bekerja. Abah sempat berpesan supaya nanti di kemudian hari kalau aku perlu pergi untuk urusan kerja jauh dari selalu, dia tidak menggalakkan waktu malamnya aku pergi keluar hingga pulang ke akhir begini melainkan kalau esoknya waktu cuti awam. Aku hanya mengiakan saja pesanan abah kerana aku rasa sedikit serba-salah sehingga membiarkan abah turut sama menungguku pulang semalam. Untungnya semalam abah tidak menyentuh apa-apa tentang Azmi itu.
kalaulah abah memilih untuk bertanya lebih lanjut, jawapan apalah yang aku ada buat abah?
Aku menghela nafas berat. Aku meletakkan nota itu di sisi. Aku belum berkesempatan mengucapkan terima kasih kepada Azmi kerana membawa aku keluar semalam. Demi saja sampai ke rumah, aku terus masuk kerana Azmi sendiri sudah keluar dari kereta dan bersalaman dengan abah yang masih menanti aku pulang.
Ah… Aku ini sepatutnya lebih baik jangan banyak berfikir kerana setiap kali memikirkan sesuatu aku selalu lewat mendapat jawapan yang dicari. Yang tinggal, aku terlupa tujuan asal.
Aku menekan-nekan sesuatu di telefon bimbitku. Sudah dikesan roaming modenya. Bolehlah aku menghantar pesanan kepada mama yang pastinya sudah lama menanti berita dariku. Aku mengaktifkan wireless wi-fi agar mudah aku mengakses aplikasi yang lain. Sejurus selepas itu, banyak notifikasi kuterima. Aku terus membuka Whatsapp dan nampak nama mama tertera. Itu dulu yang aku buka sebelum pesanan yang lain yang juga datang serentak. Banyak mesej yang masuk.
‘Dah smpi?’
Aku membalas pertanyaan mama dengan memaklumkan yang aku selamat sampai di sini. Aku sempat memaklumkan juga yang aku akan menghubungi mama malam nanti sewaktu hendak tidur.
‘Jga diri. Solat jgn lupa. Shopping utk mama dan Soleha pun’
Aku tergelak dengan pesanan yang baru tiba itu. Mama itu kalau tidak ada pesanan loyar buruk yang satu itu memang tidak sah. Lagipun, mana mungkin aku terlupa untuk pergi membeli-belah sedangkan itulah terapi sesuai untukku sejak aku kecil lagi. Abah puas menasihati agar bijak berbelanja. Cuma, kadang nasihat abah masuk telinga kanan dan keluar telinga kiri. Bukan ingkar dengan suruhan abah, sekadar aku suka membelanjakan apa yang ada sesuai dengan yang aku mampu. Cuma, terapi ini bermusim. Maka aku tidak anggap aku membazir sakan.
‘Kirimslm abah juga..’
‘ abg Mi tak nak kirimslm?’
Aku tersentak.
Selambakan mama ni!
‘ Azmi dtg. Knp Lisa tak bgitau ke Sabah tu?’
Aku menelan liur. Meskipun aku terasa bersalah kerana tidak memaklumkan kepergianku Sabah kerana merasakan tidak penting aku mengkhabarkan urusan kerjaku kepada Azmi kerana selama ini tidak pernah pun aku atau dia ambil tahu urusan kerja masing-masing. Cuma aku hairan.
Mengapa Azmi datang ke rumah pulak?
‘Knp Azmi dtg?’
‘hahaa.. mama tipu. Azmi telefon sbb Hp Lisa blum aktif’
Aku merengus. Tidak sangka sama sekali dengan balasan mama. Memang akan menjadi sesuatu yang menghairankan kalau benar Azmi datang ke rumah. Memang tak ada kerjalah budak tu kalau dia asyik ambil peluang singgah ke rumah hanya untuk duduk dan lepak denganku!
‘ Kjp g Lisa teks dia’
‘Smpikn slm abh&mama pd Azmi..’
‘ Okay cinta’, balasku kepada mama yang disertai dengan emotikon mata hati kepada mama. Aku memilih untuk berbaring dan tercari-cari bantal pula. Aku menarik selimut hingga ke paras dada dan kembali memandang ke skrin telefon bimbitku. Ada beberapa pesanan dari Azmi.
Aku tersenyum kecil. Kebanyakan teksnya hanyalah kerana dia tidak berpuas hati kepadaku lantaran aku tidak memaklumkannya ketiadaanku selama beberapa hari ke depan. Kalau dia tahu aku akan pergi, semalam dia akan tahan aku sehingga ke subuh hari.
Jahat betulkan dia ni!
‘Klau kau thn aku, apa kau dpt?’
Aku membalas teksnya yang menjadi fokus itu. memang tidak sah kalau dia tidak mengusik begitu. Bahasanya memang begitu. Aku kira itu bahasa santai aku dan dia dan bukannya kasar dan tidak menjaga perasaan. Aku yang sudah terbiasa dengan semua itu maka ia bukan lagi masalah besar buatku.
Lama aku menunggu dia membalas teks itu kerana sebetulnya pesanannya itu sampai sudah 2 jam lebih. Aku meletakkan telefon bimbit di sisi. Aku menekan suis lampu utama menjadi sedikit suram kerana aku ingin tidur sekejap sementara menunggu jam petang.
          Click!
          ‘ Nak buat kau turut rasa rinduku’
          Aku hilang rasa dengan balasan Azmi. Walaupun dia bermain dengan kata-kata cinta dan sayang, aku masih kaku. Ini kerana, setiap kali dia mengusik begitu aku hanya akan merasakan cinta lama yang mekar tapi terkilan jua kerana putus dipertengahan.
          Aku tidak rasai kehadiran Azmi bahkan bekas tunanganku difikiran!
          ‘Knp kena rindu?’
          ‘ knp prgi tak bgtau?’
          ‘ Tak tnya’
          ‘prlukh tnya dulu baru bgtau?’
          ‘hmmmm..’
Sengaja aku membalasnya begitu kerana aku malas hendak bersoal-jawab. Itu bukan isu penting untuk ditelagahkan. Aku juga tidak suka memikirkan sesuatu yang tiada apa-apa maknanya dalam hidupku. Aku tidak suka membuat sesuatu yang membuang-buang masa atau waktuku. Tidak perlu aku jelaskan kenapa dan apa alasannya.
          Kalau benar kawan, mengertilah!
          Bukan perlu dijelaskan lagi satu persatu.

0 ulasan: