BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sabtu, 1 November 2014

SETIA PADA DIA-BAB 7

BAB 7
SETIA PADA DIA
“ Suatu saat nanti akan kaurasai sepi rinduku ini….”
Suasana di dalam dewan persidangan itu sedikit riuh dengan kehadiran beberapa pegawai pelajaran dan juga ahli jawatankuasa yang diamanahkan untuk mengendalikan kursus dan seminar pendek ini. Kebanyakan mereka sudah pernah aku bersapa sewaktu mula-mula hadir kursus ini ketika seminarnya diadakan di hotel yang sama pada tahun lepas. Tidak kurang juga ada beberapa wajah baru. Mungkin tahun demi tahun setiap jawatan yang ada mula dirombak dan disusun atur semula sesuai dengan kebolehan dan kehendak semasa pihak kerajaan dalam sesebuah organisasi pendidikan. Setelah kehadiran dicatit, kami dipersilakan untuk duduk di kerusi yang telah disimpan nama kami di hadapan meja. Segannya duduk separa dengan pegawai-pegawai yang senior. Meskipun mereka ini cukup peramah dan baik hati, hanya aku saja yang masih kekok dan malu-malu.
“ ‘Eisy Mukhlisa, kan?” sapa seseorang yang duduk di sebelahku.
Aku tersenyum dan mengangguk. Wajahnya memang pernah kulihat. Sayangnya, akalku masih belum memberi bayangan dan gambaran tentang cikgu yang menegurku itu. Lama aku mengambil masa sebelum akalku memberi jawapan.
Rupanya Ustazah Latifah!
“ Apa khabar ustazah?” soalku seraya menghulur tangan bersalaman. Rasanya sudah lebih 7 tahun aku tidak bertemu dengannya setelah aku meninggalkan sekolah menengah dulu.
“Baik… Alhamdulilah..” balasnya mesra. Masih seperti dulu. Sopan dan menarik. Hanya wajahnya saja sedikit dimamah usia.
“Dah kahwin, ‘Eisy?”
Aku menggeleng.
“ Bukan tahun lepas dah tunang?”
Aku menelan liur.
“ Betul ustazah. Jodoh hanya di situ saja..” jawabku cuba bertenang sedang di dalam hatiku berperang hebat dengan bermacam-macam perasaan. Aku tahu berita pertunanganku sudah ramai yang tahu. Tambahan lagi sebenarnya aku hampir mendirikan rumahtangga tahun ini. Tapi, hanya mampu merancang. Selebihnya sesuai dengan kehendakNYA.
“ Tak apalah.. tentu ada yang lebih baik lagi..”
Aku sekadar membalas dengan senyuman.
“ Tapi, seingat ustazah dulu ‘Eisy pernah gaduh dengan budak lelakikan. Siapa tu, Azmi ya, ‘Eisy?” soal ustazah Latifah lagi dengan berkerut-kerut saja dahinya mengingatkan nama itu. aku pula spontan tergelak. Kalau dikenang kisah itu, memang takkan tidak untuk jadi bahan gelakan.
“ Betul ustazah.. Azmi namanya..”
“ Apa khabar dia sekarang?”
“ Alhamdulilah… baik..”
Kisah pergaduhan aku dan Azmi dulu memang menjadi buah mulut di sekolah. Itupun kerana itu adalah kes pertama yang tersebar kerana adanya pergaduhan antara pelajar lelaki dan perempuan di hari kedua persekolahan. Nasib kami memang baik sebab tidak disabitkan sebagai kesalahan besar. Kalau tidak, memang nama kami percuma saja masuk buku disiplin.
“ Dah bebaik dengan dia?”
Aku mengangguk bersama senyuman.
“Dah lama sebenarnya ustazah. Cuma, kami malas nak tunjuk sebab.. yalahkan.. ustazah mesti faham maksud saya…” jawabku dalam tawa kecil.
Ustazah Latifah mengangguk.
Perbicaraan kami terhenti apabila ketua kursus mula memberikan mukadimah penerangan di petang itu. Pertamanya dia mengalu-alukan kedatangan kami yang seramai 24 orang itu.  Bermula dari penerangan agenda aktiviti hinggalah dia memberikan pesanan terakhir bahawa seminar hanya 4 hari dan selebihnya adalah aktiviti bebas. Seminggu tempohnya hanyalah sebagai syarat sekiranya dalam tempoh 4 hari ada permasalahan, maka hari selebihnya sebagai timbal-ganti saja. Penerangan memakan masa lebih kurang 30 minit sebelum diminta setiap yang hadir untuk memperkenalkan diri.
Inilah saat yang paling aku tidak suka.
“ Saya harap, semua peserta seminar akan memperkenalkan diri. Bermula dengan nama dan jawatan sahaja..” pinta ketua kursus kami yang memperkenalkan dirinya sebagai Ustaz Saad itu. maka bermulalah seorang demi seorang memperkenalkan diri. Aku pula hanya menunggu giliran. Tanganku ini sudah seram sejuk saat menunggu giliran untuk memperkenalkan diri. Aku bukannya takut sebenarnya, cuma aku tidak selesa menjadi tumpuan dan fokus orang-orang.
Tanganku dicuit ustazah Latifah.
Aku pantas berdiri kerana sudah tiba giliranku.
“ Assalammualaikum semua.. Saya ‘Eish Mukhlisa binti Hj Yusof. Saya memegang jawatan Pengarah Kokurikulum Agama I..”
          Aku terus duduk setelah memperkenalkan diri. Aku memerhati sedikit sebanyak ramai yang berbisik-bisik. Mungkin kurang percaya dengan apa yang aku kongsikan.
          “ Boleh tambah soalan tak tuan Hj Saad?” soal salah seorang peserta kursus lelaki sambil dia mengangkat tangan kanannya.
          Tuan Hj Saad mengangguk.
          Aku sudah berdebar kuat apabila dia yang meminta izin itu memandangku.
          “ Umur cik ‘Eisy berapa?” soalnya dengan senyuman yang sukar aku mengertikan. Aku hanya menahan rasa apabila semua yang ada menanti sama jawapan dariku. Aku sekilas menoleh kepada ustazah Latifah. Senyumannya memberiku semangat untuk kembali berdiri.
          “ 25 tahun..”
          Tepukan mula kedengaran yang dimulai oleh lelaki itu. kemudian, masing-masing ikut sama.
          “ Satu pencapaian yang cukup dibanggakan untuk cik ‘Eisy..” tambah tuan Hj Saad.
          Aku sekadar mengangguk dan memilih untuk kembali duduk. Aku terus fokus pandang ke arah lelaki muda yang berani menjadikan aku topik utama petang itu. Aku ingin tahu juga namanya. Aku ingin tahu apa jawatannya dan aku juga ingin tahu jawatannya. Aku tiba-tiba merasa geram pulak dengan caranya itu. seakan tidak menghormati privasiku kerana masing-masing peserta hanya memperkenalkan nama dan jawatan saja. Terkecuali aku gara-gara dia menambah soalan!
          Aku bersandar dan berpeluk tubuh menanti gilirannya tiba.
          “ Nama saya Dzul Ikhwani Dato Hj Ahmad.. dan jawatan saya Pengarah Kanan Penyelidikan Ugama..”
          Aku tersentak. Tidak sangka sama sekali dia sebenarnya lebih senior. Rasa bersalah aku jadinya kerana berburuk sangka. Mungkin dia inilah yang dimaksudkan puan Zalikha yang akan menilai prestasi kerja kami untuk dikekalkan dalam jawatan. Awalnya aku tersalah sangka kerana dia kelihatan sedikit nakal.
          Aku tersenyum sendiri.
          “ mungkin cik Mukhlisa ingin menambah soalan pulak..”
Aku tersentak saat namaku disebut oleh tuan Hj Saad. Aku terus jadi panik dengan usikan yang tidak kujangka itu. Tambahan lagi semua orang menanti aku bersuara dengan senyuman mereka masing-masing yang sukar aku mengerti. Mungkin kerana aku kelihatan masih muda ini maka mereka lebih senang mengusikku pula.
          “ tak apalah tuan Hj, rasanya saya boleh agak apa yang cik Mukhlisa ingin tanyakan..” balas lelaki itu.
Aku mengangkat kening dan merenungnya. Sengaja aku tersenyum, menunggu dia meneruskan kata.
“ yaa.. saya masih single…”
Mukaku serta merta merona. Sebegitu berani dia mengusikku dan menggamatkan suasana dewan persidangan dengan perkongsian selambanya. Masing-masing peserta yang ada ketawa riang. Sebetulnya, aku tidak berniat mahu bertanya apa-apa soalan kerana aku bukanlah peramah benar.
Dia duduk semula dan tersengih nakal.
Aku hanya menjeling. Pandanganku jatuh ke sisi, ke arah ustazah Latifah yang sedang menguntum senyuman.
“ Hmm.. masih banyak masa lagi ‘Eisy kalau nak kenal-kenal..” ucap ustazah Latifah dengan maksud yang senang aku fahami. Aku mengetap bibir mendengarnya. Beberapa minit kemudian, kami diminta bersurai. Sempat dititip pesan yang makan malam disediakan jam 8 malam nanti. Aku terus mengambil giliran keluar dari dewan itu setelah bersalaman dengan ustazah Latifah. Kata ustazah, dia tidak bermalam di hotel ini kerana dia datang ke sini bersama dengan suami dan juga anak-anaknya yang kebetulan juga kursus ini diadakan pada musim cuti persekolah. Aku sempat mengiakan sebelum kami berpisah di pintu utama. Aku kemudian menuju ke lif. Serentak tanganku dan tangan seseorang menekan punat atas. Bersentuhan dan menggetarkan.
Aku menoleh ke kanan.
Dzul Ikhwani.
“ Maaf..”
Aku sekadar mengangguk. Aku tidak berniat mahu berbual apatah lagi bertegur sapa walaupun sedikit lama menanti pintu lif terbuka.
Ting!
Pintu lif terbuka dan aku menapak masuk. Kulihat Dzul hanya berdiri di depan pintu lif. Tidak juga dia bergerak untuk masuk sehinggalah aku bersuara mengajaknya.
“ Tak nak masuk sekali?”
Dia menggeleng.
“Tak apalah..”
Aku mengangguk. Dia sempat melemparkan senyuman di balik pintu lif yang hampir tertutup. Aku sebetulnya hanya ajak-ajak ayam saja. Bukan benar. Tidak sanggup aku berdepan dengannya berdua saja. Tambahan lagi bilikku berada di tingkat 6. Bimbangku sekiranya dia menghuni bilik di tingkat yang lebih dariku. Entah apalah yang akan dibualkan kalau hanya berdua.
Aku bersangka baik.
Mungkin dia menghormati situasi antara aku dan dia tidak sesuai berdua-duaan. Walaupun dia kelihatan nakal tapi mungkin dia juga mahu menjadi reputasi.
Ah!
Aku sudah pandai membuat kesimpulan sendiri.
Ting!
Monolog sendiriku terhenti dek bunyi itu. Aku menapak keluar dan mempercepatkan langkah menuju ke bilik. Fikiranku masih memikirkan lelaki itu. Sampai saat berdiri di depan pintu bilik pun aku masih memikirkan dia.
Kuat juga penangannya.
Aku mengeluarkan kad yang kusimpan di card holderku. Tertancap mataku di tanganku. Tangan ini yang tersentuhnya tanpa sengaja. Gara-gara depan pintu lif. Berdendang riang rasa tapi bercampur baur rasa.
Aku tersengih sendiri dan mengusap tangan itu. aku masuk ke bilik dan cepat-cepat mencapai tisu di atas meja solek. Aku merenung diriku di balik refleksi cermin. Sedang mengelap tangan yang disentuh.
Aku mengeluh lantas beristighfar.
          Ini bukan mainan rasa!

0 ulasan: