BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Jumaat, 5 Disember 2014

BAB 9-SETIA PADA DIA

BAB 9
SETIA PADA DIA
“ Suatu saat nanti akan kaurasai sepi rinduku ini….”

     Pili air perlahan-lahan kututup. Aku melangkah keluar semula setelah siap membersihkan diri. Terasa penat setelah hampir seharian penuh dengan aktiviti meskipun masanya berbagi-bagi. Usai mengenakan pakaian, aku mengambil sejadah yang kusangkutkan di dalam almari. Sudah hampir lewat Asar dan masuk Maghrib pula. Lepas Maghrib nanti aku telah berjanji untuk keluar dengan Dzul. Aku tiada pilihan lain selain dari bersetuju apabila dengan beraninya dia bertanyakan semula hal itu di depan Ustazah Latifah tadi semasa lawatan ke sekolah. Menjadi hairanku pulak kerana aku lebih memilih untuk menjaga airmukanya daripada kemahuanku sendiri. Sudah terlajak setuju, aku jadi berkata-kata sendiri dengan tindakanku memilih untuk bersetuju itu pulak.
     Aku mendengus. Aah.. mengadulah kepada Allah.
     Niat solat kupasang. Dengan rendah hati dan rasa kehambaan, aku menunaikan tanggungjawab dan hak muslim. Aku mengambil masa untuk tunduk sujud di hadapan yang Esa. Kudulukan solat Asar dan kemudian kunanti masuk waktu Maghrib. Bimbang terlepas pula kalau aku tidak mengambil kesempatan solat di awal waktu. Di akhir doa, aku menangis. Sesungguhnya aku lelah dengan apa yang aku hadapi sehingga ke hari ini. Aku lemah dan hilang daya. Entah apa sebenarnya yang menggamit sayu di hatiku sehingga rapuhnya semangat yang kubawa hingga ke hari ini.
Ya TUHAN, aku keliru dalam langkah meneruskan hidupku. Bayangan lalu kembali menghentam hati dan jiwa ragaku. Betapa ingin aku berusaha kembali mencari bahagia, tapi sayang jiwaku merana dengan janji-janji yang telah dimeterai bersama. Salahkah aku ingin kembali mencari bahagia?
Aku meraup muka dengan kedua belah tanganku. Mengaminkan pengaduanku kepada ALLAH agar diringankan sedikit rasa yang membebani hatiku. Jauh manapun aku pergi, bayangan bekas tunanganku tidak pernah tinggal dan jauh.
     Aku beristighfar bersama hati yang lara. Aku mahu menjadi tabah dan kuat. Aku tidak mahu menjadi mangsa cinta yang tidak kesampaian dan janji yang telah dinodai. Penat sudah kumelihat orang lain hidup bahagia sedang aku masih termangu dengan kenangan itu.sambil masih berteleku di sejadah, aku diam memikirkan sesuatu. Apalah agaknya yang akan aku lakukan bila berdepan sendiri dengan Dzul itu nanti. Aku kemudian terdengar laungan azan dari radio yang kupasang tidak jauh dari meja solek. Terus aku bangkit bersedia untuk menunaikan fardhu yang satu itu.Rasanya sebagai hamba, sudah menjadi kewajipan mengutamakan yang utama.Malahan aku lebih percaya apabila kita mendulukan Allah, Allah jua akan mendulukan urusan kita nanti. 

0 ulasan: