BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Ahad, 24 Mei 2015

BAB 16-SETIA PADA DIA

BAB 16
SETIA PADA DIA
“ Suatu saat nanti akan kaurasai sepi rinduku ini….”

Permulaan hariku pagi itu dimulai dengan ketukan pintu bilik yang bertalu-talu. Mataku yang masih lagi mengantuk terasa berat benar untuk terbuka. Tambahan lagi rasa penat masih ada setelah pulang dari Sabah semalam. Hendak bangun melihat gerangan siapa yang mengetuk pagi-pagi itu aku terasa amat malas benar. Aku sekadar menggeliat sebagai tanda aku sedang memberi respon terhadap bunyi ketukan itu. tidak lama kemudian bunyi ketukan itu berhenti. Aku merasa lega dan terus berniat menyambung tidur. Selimut terus kutarik hingga ke bahu dan bantal lengan kupeluk erat. Aku mengubah posisi tidur dari mengiring ke kanan jadi ke kiri.
     Betul-betul melegakan menyambung tidur di hari ini dalam suasana yang sunyi dan sepi. Tidak lama kemudian, aku terasa badanku seperti digoyang-goyang. Spontan aku memaksa diri membuka mata untuk melihat orang yang menggangu tidur pagiku.
     Soleha rupanya!
     “ Kenapa ni?” tanyaku dengan suara yang perlahan, masih lagi mamai. Aku sedikit rasa terganggu dengan kehadiran adikku di pagi itu. Aku cuba untuk bersandar dan cuba memberikan perhatian kepadanya.
     “ Kak Lisa tak pergi kerja hari ni?”
     Aku memisat-misat mataku untuk dapat melihat dengan jelas lagi sebelum aku memandang jam di dinding. Jarumnya menunjukkan ke angka 8 pagi.
     “ Cuti seminggu.. Lupa pula Kak Lisa pesan semalam..” jawabku akhirnya sebelum aku sudah berkira-kira mahu turun dari katil dan ingin berlalu ke bilik air.
     “ Tunggu kak Lisa di bawah.. Sarapan sama..” pesanku kepada Soleha sebelum aku menapak masuk ke bilik air untuk membasuh muka dan memberus gigi. Setelah beberapa minit, aku keluar kemudian dan ingin menuju ke muka pintu untuk menuju ke tingkat bawah kerana janjiku untuk makan bersama Soleha di pagi ini. Aku menuruni anak tangga dengan muka yang sudah segar-bugar. Sayangnya, sunyi pulak suasana di tingkat bawah pagi itu.
     Kemana pulak perginya abah dan mama ni?
     Aku menarik kerusi di meja makan setelah kulihat Soleha sudah pun menyediakan sarapanku. Dia menyuakan kepadaku segelas susu berperisa coklat yang dingin, kegemaranku.
     “ Abah dan mama tak ada?”
     Soleha mengangguk.
     “ Pergi kemana?”
     Dia mengangkat bahu.
Dia hanya menikmati sarapan tanpa memperdulikan aku yang masih lagi tertanya-tanya kemana tujuan abah dan mama yang bagiku begitu jarang sekali menghilang di waktu pagi. mungkin juga mereka pergi ke pasar pulak untuk membeli lauk-pauk yang segar-segar belak. Soleha pulak tidak membantu. Dia memang begitu. Jarang sekali bercerita ketika makan melainkan ia terlalu penting untuk disahut.
Akhirnya, aku mengeluh sendiri dan menikmati makan pagi tanpa bicara kerana sebetulnya abah tidak menggalakkan kami bercerita ketika menghadapi rezeki melainkan ada hal utama saja.
“ Sorry kak Lisa, tengah makan tadi..”
Aku mengangguk saja kerana aku pun bukannya terasa dengan respon soleha. Hanya sekadar rasa ingin tahu yang terlalu itu mengangguku saat ini.
“ Kak.. boleh minta tolong tak?”
“Apa?”
Dia menggumam.
Aku terus memfokuskan pandangan. Pastilah hajatnya ini besar sebab dia bila sudah mula menggumam itu bermaksud dia mahukan pertolongan yang mesti ditolong tanpa kata tidak.
“ Temankan adik shopping..” ajaknya dengan muka keanak-anakkan yang menyentuh hatiku.
Aku memuncungkan muka.
“ Ingat serius sangat..” balasku seraya mengambil gelas untukku minum isi air di dalamnya.
Soleha hanya tersengih.
“ Boleh tak?”
Aku mengangguk.
“Termasuk akak belanja semua barang adik nanti..”
Aku melopong namun Soleha hanya ketawa.
“ Nak beli apa?”
“ Banyak benda termasuk yang utama barang kuliah lah..”
Aku tidak memberi sebarang ulasan.
“ Lagipun, habis cuti sems ni nanti, kuliah pastilah susah. Dah nak tahun akhir dah ni..” sambungnya dan sedikit kerisauan tergambar di wajahnya. Aku tahu Soleha memang jenis yang bila belajar, dia akan bersungguh-sungguh. Cuma, dia perlu dapatkan sesuatu yang memberi keselesaan buat dirinya supaya dia mempunyai semangat untuk terus berjuang menimba ilmu. Itu alasan yang selalu diberikannya kepadaku pada ketika dulu aku menegur dengan keganjilan caranya menghadapi dunia universiti.
“ Mama dan abah tahu tak kita nak keluar ni?”
Dia mengangguk.
Aku menarik muka.
Aku memang sudah dapat agak dia memang sudah pasang niat dari semalam. Cuma dia belum tahu yang aku bercuti. Aku sengaja mengambil cuti selepas seminar pendek itu kerana aku mahu berehat seketika dari kesibukan kerja yang kadang membebankan aku. Cuma, aku terlupa untuk memaklumkan kepada mereka semua yang aku bercuti.
Aku kemudian bangkit dari situ dan ingin berlalu semula ke tingkat atas untuk mandi dan bersiap-siap menemaninya. Meskipun hari masih lagi awal, aku sengaja mahu berlama-lama di bilik mandi nanti.
By the way, pergi bersiap. Kita gerak jam 9.30 nanti..” pesanku ketika menaiki anak tangga yang pertama. Sempat kulihat Soleha mengangguk sebelum aku meneruskan langkah menaiki anak tangga menuju ke bilik. Sebaik saja sampai di bilik, aku terus mencapai tuala yang bersidai sebelum langkahku menjadi mati saat terdengar bunyi nada deringan telefon yang lain dari biasa. Aku terus tercari-cari bunyi itu sebelum aku terkenang dengan telefon bimbit yang satu lagi, pemberian dari Dzul itu. nadanya berulang-ulang kali berbunyi menandakan itu bunyi pesanan.  Sebenarnya, aku suka menetapkan mode telefon ke silent mode kerana aku tidak suka mendengar bunyi bising. Sebab itulah aku hairan dengan bunyi deringan telefon waktu itu.
Aku menepuk dahi dan seraya mencapai telefon bimbit itu di dalam beg tanganku sekaligus mematikan niatku untuk mandi pulak. Aku melihat di screen ada banyak pesanan dan juga panggilan tidak berjawab. Ada nombor asing dan walau apapun aku tetap yakin itu adalah Dzul. Aku membuka pesanannya dari Aplikasi Whatsapp satu persatu.
Aku tersenyum kecil membacanya kerana dia merungut dengan ‘kehilangan’ku yang langsung tidak memberi respon terhadap semua teks yang dikirimnya. Aku benar-benar terlupa akan kewujudan Dzul itu padaku. Dia membuat kesimpulan yang aku itu terlalu rindu dengan rumahku pulak.
Sudah setentunya aku rindu!
Tidak lama kemudian, telefon itu bernada. Aku terkejut dengan keadaan itu. aku mengurut-ngurut dada sebelum aku mengambil keputusan untuk menjawab panggilan itu.
Salamnya yang pertama kujawab sebelum suara di corong telefon itu mengundang rasa bersalah di hatiku. Suaranya kedengaran bukan seperti yang selalu kudengar kerana aku rasa dia selsema.
“ Tak sihat?”
Dia menggumam.
Manja saja di pendengaranku.
“ Perubahan cuaca agaknya. Lagipun di sini, udara lain dari tempat kita..”
Aku tergelak kecil dengan kenyataan balasnya.
“ Nak buat macamana, kan…”
Dia menghela nafas berat.
“ Kemana hilang? Sejak balik semalam tak respon pun..” ucapnya kepadaku dengan nada yang seolah olah berjauh hati dengan caraku itu.
“ Maaf.. sebab semalam spend time dengan family..” jawabku bersungguh-sungguh.
Dia tidak menjawab.
“ Lagipun, banyak lagi belum saya buat sejak balik semalam. Barang pun belum kemas lagi. Penatlah..” tambahku lagi berharap kenyataanku itu akan mengubah persepsinya terhadap apa yang aku lakukan padanya ini.
“ Belum boleh jadikan saya antara yang utama?”
Aku tersentak dengan pertanyaan yang terlalu berterus-terang itu. Dzul ini kadang menakutkan aku. Jujur saja, aku belum bersedia untuk membawa dia ke arah situasi penilaian sama ada dia berhak untuk masuk ke dalam hidupku atau dia sekadar kubiarkan singgah dan jika dia ingin berlalu, aku tidak ingin menghalang.
“ hmmmm..”
Aku menggigit bibir mendengar responnya. Aku tidak tahu bagaimana mahu merangkai ayat yang baik untuk membalas pertanyaan itu kerana aku tidak mahu membuatkan dia terasa hati dengan jawapanku nanti.
“ kenapa tak tidur lagi? Di sana kan masih tengah malam..”soalku, cuba untuk mengalih topik perbualan ke arah yang lebih selamat, tidak menyentuh ke dasar hatiku atau hatinya.
“ bimbang sebab awak tak balas..”
Aku tergelak.
“ Mengada-ngada ja kan..” jawabku manja-manja.
Tawa Dzul kudengar dihujung talian. Dia mula bercerita tentang hari pertamanya di Dubai itu. Katanya, dia penat setelah berjam-jam lamanya perjalanan ke sana dengan menaiki kapal terbang.
“ Best lagi kalau ada isteri di sisi. Boleh jugak tolong urutkan yang sengal dan penat ni..” tambahnya lagi dalam nada mengusik dan nakal saja di pendengaranku.
“ Kalau dah sampai seru, apa lagi..”
Dia ketawa.
“ Ni baru belajar nak memikat lagi lah ni.. Dah lama dah tak try skill…”
Aku tergelak kecil.
“ So far belum success?” tanyaku, bersahaja walaupun aku tahu dia maksudkan aku.
“ Tak..” balasnya buat-buat sedih saja nada suaranya.
“ Tak apa. Jangan putus asa..” nasihatku, yang kononnya memang prihatin benar sedang aku hanya berniat mahu mengusiknya. Dia membebel pula di situ. Aku hanya senyum di sini kerana bagiku amat jarang sekali mendengar lelaki membebel. Aku pula, suka sekali mendengar kerana bagiku Dzul memang lain. Di awal pertemuan, dia sudah mula mengusik dengan nakalnya. Kadang ada ketika, dia diam dan hanya memandang tapi tidak ingin bersuara. Jujur, aku takut bila direnung, dipandang dan yang seumpamanya kerana aku malu dan tidak selesa. Susah juga untuk aku fahami apa maksudnya. Kadang lucu juga dengan dia yang teragak-agak untuk menyatakan sesuatu.
Dia bimbang dengan responku agaknya?
“ Nanti lagi saya call awak..” pesan Dzul di talian, sebelum dia memberi pesanan lain yang nakal dan bersahaja.
“ dahlah… kumpul harta tu. Nanti dapatlah puteri raja..”
Dia tergelak.
“ Saya nak pergi ni. Nak temankan adik..” khabarku kepadanya. Kemudian aku ingin segera mematikan perbualan kerana sedar tak sedar jam sudah ke pukul 9.20 pagi. pastilah nanti kalau Soleha tahu dia akan membebel panjang kepadaku. Sudahlah aku ini bila bersiap akan mengambil masa yang lama. Tambahan lagi mandi pun aku belum. Mustahil benar untuk siap dalam masa 10 minit.
Nampaknya, terlajak masa lah ni untuk menemani Soleha pagi ini. Semuanya, gara-gara Dzul. Salah aku jugalah sebab terlupa untuk bertanya khabar dengannya. Aku juga rasai resah kalau dibuat begitu.

Cuma aku ini, short term memory loss!

0 ulasan: