BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Ahad, 24 Mei 2015

BAB 18-SETIA PADA DIA

BAB 18
SETIA PADA DIA
“ Suatu saat nanti akan kaurasai sepi rinduku ini….”

     Usai menemani Soleha membeli barang keperluannya, aku memilih untuk terus naik ke bilik dan berehat. Lama benar kami keluar hari ini sehingga menginjak ke senja hari. Aku pulak tumpang sama membeli-belah seolah-olah perlu habiskan duit hari ini juga.Ringkasnya, aku tidak mahu diganggu kerana aku merasa benar-benar penat. Tidak sangka pula aktiviti kami mencecah ke waktu asar sehingga hampir-hampir kami terbabas dari menunaikan sembahyang zuhur tadi. Kalaulah abah tahu, habislah kami berdua terpaksa menadah telinga mendengar ceramah percuma abah.
     Aku berbaring lapang di katil bersaiz sederhana tanpa sempat membuka tudung. Aku mengiring ke kanan bersama telefon bimbit di kanan. Tidak sempat langsung aku melirik-lirik telefon bimbit tadi kerana sudah menjadi kebiasaanku tidak memeriksa telefon apabila memilih untuk keluar bersama keluargaku kerana bagiku keluargalah keutamaanku.
     Jariku ligat meluncur di skrin telefon sambil-sambil aku memeriksa beberapa pesanan yang masuk lewat Aplikasi Whatsapp yang tidak pernah sunyi itu. Aku tersenyum sendiri saat ternampak nama‘beh’tertera.
     Kirimannya telah sampai 2 jam yang lalu.
     Aku menarik senyum lagi.
‘ Sorry, shopping tadi..’
     Aku menaip pesanan itu dan membalas pertanyaannya yang menanyakan kepadaku tentang apa yang aku lakukan.
‘ Lama sgt nak bls’
     Aku tergelak kecil.
‘ Tak kerja? Asyik kacau org’
‘ krja p bimbang tak kna bls tdi’
‘Sorry love’
     Aku sengaja membuat begitu untuk memujuknya kononnya yang sedang merajuk itu.
     Azmi!
     Selalu saja mengusik rasaku.
Mlm ni tak ajk mkn mlm drmh syg?’
     Aku mengerutkan dahi. Sejak bila pulak dia berminat untuk makan malam bersama dengan keluargaku itu atau dia sudah rindu dengan masakan mama yang tiada tandingannya?
‘Rindu mskkn mama?’
Tentulh..
Dtglh kalau tak malu’, balasku selamba saja kerana aku tahu Azmi tidak akan ambil hati dengan usikanku itu.
Hahahha, knp nak malu. Malu lprlh’
     Aku juga tersenyum sendiri.
‘Dhlh, smbg krja. 15 minit berbaki tu.’
cpt sgt halau’
Tak bleh main-main. Nnti tak kaya’
     Aku sengaja menulis begitu. Entah apa-apalah kenyataan yang kuberi itu. seolah-olah mempertikaikan apa yang dia ada pulak.
‘no offense’, tambahku.
‘terasalh sikit. Mskkn utk beh mlm ni..please sayang
     Aku mengerut dahi seraya bangun dari berbaring. Agak penat begitu. Aku membetulkan duduk seketika dan terus membuka tudung. Terasa panas juga kerana tiba-tiba Azmi menulis kalimah ‘beh’ itu.
ylh.. lps ni mklumkn mama..’
good. Nnti bleh jdi wife yg baik..
beh ni, sngja. Dhlh. Jumpa mlm nnti..’, putusku dan kemudiannya meletakkan telefon bimbit di sebelah lampu tidur. Aku menapak ke bilik mandi sekejap untuk membersihkan muka dan kemudian keluar semula untuk bertukar pakaian. Aku menuruni anak tangga dan berselisih dengan mama kemudian yang baru saja keluar dari ruang tempat kami selalu berkumpul.
     Aku tiba-tiba termangu apabila mama mula mempamer muka hairannya. Pastilah kerana tadi aku sudah menyuruh memaklumkan kepada Soleha yang aku tidak mahu diganggu dan berkemungkinan juga tidak mahu ikut serta untuk makan malam.
     Aku menggaru-garu kepala yang tidak gatal. Kemudian aku menggumam.
     “ Kenapa Lisa?” soal mama akhirnya.
     Aku mendekati mama dan memeluknya manja. Mama sudah mula mencebik kerana sudah tahu dengan tingkahku yang satu ini. Bila sudah manja-manja begini, pasti ada yang aku mahu mama lakukan untukku.
     “ Mama…” seruku manja.
     “ Kenapa?” balas mama.
     “ Erm… Azmi nak join makan malam, boleh tak? Mama masak special sikit…” akhirnya, dengan sedikit berani aku memaklumkan kepada mama yang wajahnya sudah berseri-seri apabila nama Azmi disebut.
     Berubah ceria wajahnya.
     “ Eih, betul ni?”
     Aku mengangguk.
     “ Maklumkan abah. Lepas tu teman mama di dapur. Jangan lupa panggil Susi yang mama suruh lapangkan taman dang anti tanah bunga mama tadi.. Dah lewat ni kalau nak berperang di dapur tu..” pesan mama sambil-sambil dia melangkah menuju ke dapur.
Nasib baiklah aku sempat menangkap butir bicara mama.
     Kelam-kabut sungguh!
     Kerana Azmi pulak tu.
     Aku yang baru hendak berpaling, terserempak pula dengan abah yang sudah menggaris senyuman.
     “ Abah dengar. Dahlah pergi teman mama di dapur..”ujar abah, sebelum sempat aku menyampaikan pesanan mama. Senyuman abah itu sedikit sukar untuk aku tafsirkan. Namun, aku tidak jua ingin menyangka andaian lain.
     Aku menarik senyuman kelat dan terus berlalu ke dapur. Kerana Azmi, berubah terus ya mood keluargaku ini. Entah tahap istimewa manalah Azmi ini pada mereka.
     Aku mula menemani mama menghiris bawang dan membasuh sayur yang sudah sedia dipotong oleh pembantu rumah kami. Segalanya terlalu segera sedangkan padaku masih awal lagi untuk kami makan malam.
     “ Lepas ni, Lisa tolong mama masak nasi briyani pulak. Tapi, pastikan lepas selesai Lisa tanak nasi biasa ya..” pesan mama yang masih sibuk tangannya menggaul ayam masak merah yang diiktiraf sangat istimewa oleh abah dan Soleha.
     “Masak apa ni..”soal Soleha yang kebetulan sudah mula muncul di muka pintu dapur.
     “ Ah dik.. mari tolong..” serentak saja aku dan mama bersuara. Aku dan mama berpandangan dan kemudian melepas tawa bebas. Susi hanya tersenyum dengan suasana yang kami bangkitkan di dapur.
     Soleha menghampiri meja di dapur.
     “ Kenapa mama bersungguh-sungguh sediakan makan malam ni? Makanan berat pulak tu..” soal adikku itu bertubi-tubi.
     “ dan… banyak!” tambahnya lagi, belum sempat mama memasak.
     “Tanya kak Lisa..” jawab mama spontan.
Kusempat mengerling mama yang sudah bergerak ke peti sejuk untuk mengambil buah tomato pulak.
     Aku menghela nafas.
     Tak boleh tidak simpan rahsia lah mama ni!
     Soleha kemudian menyikuku namun aku hanya membalas dengan senyuman kecil. Sengaja aku membiarkan dia ternanti-nanti dengan penjelasanku ini kerana aku memang suka mendera perasaannya yang penasaran itu.
     “ Maaa… cepatlah. Kalau tak, tak mahu lah adik tolong.. Lagipun, minuman sejuk adik paling best tau…” sambung Soleha pula dalam nada merungut.
     Mama tertawa kecil.
     “ Bagi pihak Kak Lisa, mama maklumkan… makan malam hari ini ada tetamu. Abang Azmi kamulah..” jawab mama, sempat lagi dia menyelitkan usikkan di situ.
     Soleha kemudian tertawa nakal.
     “ Betul ni?” soal adikku itu seraya dia menyikuku yang tadi hanya diam.
     Aku mengangguk kemudian.
     Dia menjerit kesukaan.
     “ Adik.. tak payah nak jerit sangat anak dara abah oii… Tolong mama dan Kak Lisa kan lebih baik…” tegur abah yang tiba-tiba masuk ke dapur kerana sekadar ingin memeriksa hasil usaha kami sambil di tangannya ada segelas air sejuk.
     Tawa Soleha kedengaran manja.
     Aku hanya mampu menarik muka.
     Tidak senang sebenarnya dengan maksud Soleha kerana tiada lain pastilah dia sudah menyangka Azmi itu istimewa benar padaku. Soleha selama ini sudah membuat pernyataan bahawa aku hanya akan membawa teman lelaki pulang untuk bertemu keluarga apabila bagiku dialah yang terbaik untukku jadikan seseorang yang hidup bersamaku di masa hadapan.
     Apakah benar ini yang Soleha sangkakan saat ini?
     “ Muka tu biarlah senyum sikit. Nanti tak sedap nak hidang pulak..” usik mama yang tiba-tiba ada di sebelahku.
     Aku tersentak dengan usikan mama.
     Hanya jelingan manja saja yang kumampu balas. Sebenarnya, aku lain rasa juga tapi aku tidak tahu mengapa aku izinkan jua rasa itu menguasai suasana.
     “ Kak Lisa, ulam mempelam tak nak buat?” soal Soleha memecah lamunanku.
     Aku membalas pandangan.
     “ Kalau kulitnya sudah dibuang, bolehlah Kak Lisa tolong.. tapi bagi perasa saja. Yang lain, adik buatlah..”jawabku selamba mengusik adikku yang sebenarnya liat apabila disuruh membuat sambal mempelam itu.
     Soleha menarik muka kelat.
     “ Lisa dan adik ni kan, kalau tak perang mulut tu tak sah. Tak baik tau depan rezeki nak mengata atau buat muka begitu tu..” tegur mama yang sudah duduk berhampiran kami. Susi pembantu rumah kami itu memang lebih selesa diam kerana dia sudah terbiasa dengan suasana kami. Dia tidak banyak bersuara dan hanya bercakap bila perlu. Dia rajin dan sangat komited dengan kerjanya. Kerana itulah, mama dan abah sudah menetapkan dia bekerja untuk kami sekeluarga sudah lebih 5 tahun perkhidmatannya. Apabila raya menjelang, dia dibenarkan pulang selama dua minggu. Waktu itulah nanti kami sibuk macam lipas kudung menerima tetamu apabila ramai keluarga bertandang hinggakan terkadang abah termasak mencari khidmat pembantu rumah sementara jadinya.
     “ minta maaf maa..” pintaku akhirnya dan kemudian aku mendengar sama Soleha juga meminta maaf atas keterlanjuran sikap kami yang nampak sangat kebudak-budakan. Mama sebenarnya tidak suka kami berkelakuan tidak elok di depan rezeki kerana bimbang kata-kata yang tidak baik membentuk partikel kurang elok pada makanan. Itu yang selalu mama perkatakan. Mulanya, naik bingung juga hinggalah aku sendiri menemukan kajian bacaan dan rajah partikel yang terbentuk pada air yang boleh membentuk molikul yang cantik saat dikatakan dengan kata-kata yang baik.
     Mungkin inilah juga hikmahnya kita perlu membaca doa sebelum makan. Di samping memohon keberkatan, juga boleh menjaga tutur kata yang sopan.
     Agaknya, itulah juga sebabnya kita dilarang untuk tidak boleh banyak bercakap ketika makan. Bimbang tidak sengaja terlafaz kata-kata yang kurang elok sehingga terbentuk partikel dan juga molikul yang kurang elok yang akhirnya akan masuk ke dalam jasad kita. Kalaulah hasilnya memberi kesan kepada hati, bagaimana?
     Aku dan Solehah akhirnya berpandangan. Tidak mahu lagi berbalas kata dan hanya terus membantu mama menyediakan makan malam untuk kami semua dan juga, dia.

     Azmi!

1 ulasan:

Anor berkata...

setia menanti sambungan seterusnya.