BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Ahad, 31 Mei 2015

BAB 26- SETIA PADA DIA

BAB 26
SETIA PADA DIA
“Suatu saat nanti akan kaurasai sepi rinduku ini….”

     “Kak Lisaa…”
Suara Soleha kedengaran sedikit kuat di luar bilik, mengganggu lenaku. Aku terus mencapai bantal kecil dan menutup telingaku demi meneruskan tidur. Aku merasa penat yang teramat sangat. masih kurasa aku enggan untuk bangun walaupun hari sudah beransur pagi.
     Tok tok tok!
     Aku mengeluh.
     Tidak mahu berputus asa betul adikku ini!
     “Kenapa?” jeritku dari dalam bilik.
     “bangunlah.. dah pukul berapa ni?” suara Soleha menjawab pertanyaanku.
     Aku merengus kasar.
Kalau bab diganggu waktu tidur inilah yang menyebabkan aku rasa hendak marah. Pantang benar aku apabila diganggu. Tambahan lagi waktu-waktu period begini, memang rasa macam nak jadi naga dan menghembus nafas api!
     Aku membuang selimut dan bingkas bangun menuju ke muka pintu. Dengan malas aku membuka pintu. Terpacak sudah Soleha di depanku.
     “Kenapa?” soalku dalam nada suara tidak sekeras tadi.
     “Abang Azmi ada di bawah tu. Tengah kumpul nak sarapan dengan kita. Abah yang temankan. Kak Lisa tak ingat?”
     Membesar terus mataku mendengar ayat. Bergegas aku menutup daun pintu dan mencapai tuala yang tersidai. Terus aku bersiram tanpa memikirkan apa-apa. Yang aku tahu, aku terlupa Azmi bermalam di rumah dan tambahan lagi hampir-hampir aku memungkiri janji untuk menghantarnya balik. Lagi, aku tidak tahu hendak katakan apalagi apabila abah sudah mengambil tanggungjawabku yang seharusnya menemankan Azmi.
     Membersihkan diri segegasnya dan terus aku mengenakan pakaian. Mana lagi ambil masa untuk keringkan rambut dengan khidmat hair dryer, mana lagi nak cari jubah lain, mana lagi hendak cari tudung.
     Ah! Kelam-kabut gila!
     Tok tok tok!
     “Lisaa..”
     Alamak! Suara abah!
     Aku menelan liur.
     Aku terkaku berdiri di hadapan cermin dengan tangan yang masih memegang tudung. Aku yang sudah berkira-kira mahu mengenakan tudung menjadi mematikan niat.
     Apalah aku nak jawab dengan abah ni?
     “Lisa?”
     Suara abah kedengaran lagi.
     “Yaa. Yaaa abah..” sahutku dari dalam, teragak-agak. Hendak tak hendak, bersama debaran di dada yang kuat aku melangkah menghampiri muka pintu. Perlahan saja aku membuka dan hanya mampu, berserah pada takdir.
     Habislah kalau muka abah serius.
     “Yaa abah?” soalku, dengan takut-takut dan debar.
     Abah merengus.
     “Tak siap lagi?”
     Aku cuba menggaris sengih.
     “Dahlah, pakai tudung.. Habis tu ambil roti, terus hantar Azmi..” pesan abah sebelum dia berlalu meninggalkan aku menuju ke anak tangga.
     Aku mengetap bibir seraya menutup pintu. Aku bersandar dan menghela nafas lega.
     Alhamdulilah.
     Naga macam aku pun boleh takut kalau jumpa orang macam abah. Mana tak nya, ditembaknya dengan peluru tazkirah, pengsan habis aku.
     Tergelak kecilku jadinya mengenangkan imaginasi khayal tak guna-guna aku. Dari memikirkan yang tidak-tidak ada baiknya aku bersiap lagi. Dengan kembali menuju ke depan cermin di meja solek, aku mengenakan tudung. Kusemburkan minyak wangi macam kurang lebih orang hendak berdating lagakku.Melampau sangat sedangkan tujuku hari ini hanya untuk menghantar Azmi saja di pagi ini. Segera aku keluar dan menuruni anak tangga terus menuju ke ruang makan. Mengambil sekeping roti dan sekotak susu dutch lady berperisa coklat. Kemudian aku menuju ke cabinet berhampiran pintu utama untuk mengambil kunci kereta dan situ aku bertemu dengan Azmi.
     Selamba saja dia melepas tawa kecil sambil tangannya menunjuk-nunjuk tingkahku yang jelas kelam-kabut. Dengan roti yang kugigit dan tangan yang penuh dengan macam barang. Dengan caranya itu aku menghentikan semua pergerakkan dan berdiri tegak menghadap. Kuhabiskan rotiku dan aku meletakkan susu di atas cabinet. Aku bercekak pinggang. Geram benar dengannya yang puas benar mentertawakanku.
     “Lucu sangatlah aku ni?” soalku serius.
     Dia tersengih panjang.
     “Kalau tak, tak adalah aku gelak sakan..”
     “Kau tau tak aku begini sebab kau?”
     Dia mencebik.
     “Kau janji nak hantar aku kan. Kau tahu tak pukul berapa sekarang?” soalnya kembali, kali ini tidak lagi berbaur usikan. Serius saja nadanya seakan ingin menjatuhkan hukuman kepadaku.
     Aku menelan liur.
     Lambat-lambat aku menoleh ke jam dinding.
     9.30 pagi.
     Alamak!
     “Kalau aku masuk kerja pagi ni, agak-agak jam berapa?”
     Aku mengetap bibir. Terasa hilang daya untuk berlawan kata dengannya. Pantas aku menunduk. Tidak sanggup bertentangan dengannya lagi. Tak sangka pulak aku boleh terlajak tidur sehingga aku terlupa yang aku harus menghantar Azmi. Kalaulah aku berfikir lebih bijak, banyak cara untuk mengelak hal kelewatan ini terjadi. Sama ada aku mengunci jam loceng atau memberikan saja kunci kereta kepada Azmi.
     “ ‘Eisy, pandang aku..” tegas dia memanggil tapi aku enggan memandang. Jujur, aku rasa bersalah benar. Kerana akulah pastinya dia tidak dapat datang bekerja pagi ini. Setahu aku, tentera ini kuat benar disiplinnya. Pastilah kalau melanggar peraturan, tindakan tatatertib akan dikenakan. Tapi, bukankah ini baru pertama kali? Melainkan kalau dia pernah lakukanlah.
     “Sorry..” pintaku perlahan. Bagai hendak menangis pun ada. Memilih untuk mengalah lebih baik padaku.
     Azmi tiba-tiba meraih tanganku.
     “dah lah.. aku tak masuk kerja hari ni sebab aku nak cuti balik kampong..”ujarnya kemudian.
     Aku mendongak.
     “Kenapa tak bagitahu awal-awal?” soalku tidak berpuas hati. Habis seluruh rasaku luruh pada mulanya memikirkan rasa bersalah gara-gara terlewat bangun hari ini.
     Dia tergelak kecil.
     Aku memukul manja lengannya.
     “Habis tu, ni jadi tak nak balik ni?”
     Dia mengangguk.
     “Okaylah. Kau panaskan enjin kereta dulu, kemudian aku menyusul. Aku nak bagitahu mama aku nak pergi hantar kau ni..” pesanku sebelum berlalu meninggalkannya.
     “Mama pergi dah dengan abah ..”
     Aku menoleh dan memandang bagai tidak percaya dia membahasakan abah dan mamaku sebagai abah dan mama juga padanya.
     Dia mengangkat bahu.
     “What did you just say?” soalku.
     Dia tersenyum nakal.
     “Do I have to repeat?”
     Aku menarik muka. Tidak sangka sama sekali bersahaja saja riaknya dengan pertanyaanku itu. tanpa menunggu lama, aku terus keluar rumah dan menuju ke kereta. Aku berpeluk tubuh menunggunya sebagai tanda protes.
     “Nak merajuk pagi-pagi buta ni, kenapa?” soalnya seraya menekan punat alarm kereta. Tanpa menunggunya, aku masuk ke bahagian penumpang dan menutup pintu kereta Nissan Murano merahku dengan kuat.
     Dia menghidupkan enjin.
     “Pasanglah safety belt tu..”
     Aku enggan.
     “ ‘Eisy..”
     Aku mengeluh dan menurut kata. Tidak tahu aku kenapa terganggu emosi dengan caranya. Kupandang dari hujung mata, Azmi hanya menggeleng. Aku membuang pandangan ke luar tingkap. Rasa meluat ada hendak memandang dia di sebelah. Kalau tak kenang jasanya menolong aku semalam, rasa nak tumbuk saja dia ni.
     Persoalannya, kenapa dengan tiba-tiba rasa meluap betul marah aku padanya? Dia silap masa agaknya usik aku yang sedang dalam period ni!
     “Tuan puteri, minta izin pandu kereta yaa..” usiknya di sebelah.
     “Perlukah tanya izin begitu?” soalku kasar.
     Senyumannya mati.
     “Kau marah dengan tiba-tiba ni kenapa?” tanyanya.
Aku senang memilih untuk tidak menjawab. Jujur saja, aku terasa hati benar dia mengusik aku yang tadinya tergesa-gesa bersiap semata-mata untuk dia. Habis hampir ditazkirah abah gara-gara aku terlewat hari ini.
Azmi kemudian menggerakkan kereta. Dipandu dengan kelajuan sederhana namun aku tahu dia menahan rasa kerana di wajahnya menggaris tegang saja.
Dalam keadaan ‘jauh’ dan bisu itu, kami dikejutkan dengan nada deringan telefon bimbitnya yang diletaknya berhampiran dashboard. Azmi hanya selamba saja memandu terus seolah-olah tidak mendengar. Berulang kali berbunyi sehingga aku menoleh kepadanya.
Aku mengetap bibir.
Dia mengangkat kening kirinya.
“Jawablah. Manalah tahu penting..”
Dia tidak membalas malahan berpura-pura fokus memandu. Geram dengan tindak balasnya, aku berani saja menjawab panggilan itu. Peduli apa kalau dia nak marah selepas ini.
Mengapa berani benar menguji sabarku?
“Assalammualaikum..” sapaku.
“aa.. walaikumsalam. Aikkk… Ni bukan nombor abang Azmi?” teragak-agak saja si pemanggil bertanya dan menjawab salamku. Pastilah dia keliru kerana yang menjawab ini suara perempuan sedangkan yang didialnya nombor Azmi.
Aku tergelak kecil.
“ Memang, tapi abang Azmi tak mahu jawab..” jawabku sinis dan menjeling Azmi.
Azmi menjengilkan mata.
“eih tapi, tunggu. Betul abang Azmi jalan sama dengan Kak Mukhleesa?”soalnya ingin tahu.
Aku tersentak.
Bagaimana boleh dia tahu aku sedang bersama Azmi?
“Kak.. ni Khadijah lah kak..” tambahnya, sekaligus memperkenalkan diri gerangan yang membuat panggilan.
Aku mengerutkan dahi, cuba mengingat.
Oh ya!
Kebetulan juga adik Azmi ini junior zaman sekolah dulu. Dia dikira super juniorlah sebab jauh sangat dibandingkan dengan intake kami.
“ ‘A’aah.. Kak Lisa ni..” jawabku akhirnya.
Khadijah tergelak kecil.
Azmi di sebelah menggaris senyum namun dia sengaja terus memandu tanpa menyampuk walau sedikit. Seolah-olah cerita aku dan Khadijah tidak menarik minatnya sama sekali sedang aku tahu dia menyembunyikan senyumnya saat bertembung pandang.
“Dah couple eih akak dan abang?”
Aku menelan liur.
Soalan jenis apa tu?
“Yang, guna loud speakerlah. Nak juga dengar sembang apa tu..” Azmi di sebelah mula bersuara dan aku yakin, Khadijah juga mendengar kerana Azmi sengaja menyaringkan suaranya. Tergelak sakan, bahagia suara Khadijah dari corong telefon itu. Mahu tak mahu, aku menurut kata jua.
“Kenapa Ija?”soal Azmi sedang aku yang masih memegang telefonnya.
“Bila abang balik? Mak dah bising tau. Majlis abang Azizul kan esok lusaa..” soal Khadijah lebar apabila sudah mendengar suara abangnya. Belum pun sempat Azmi menjawab, suara lain pulak yang bertanya.
“Azmi..”
Aku dan Azmi berpandangan.
“Assalammualaikum, mak..”
“Waalaikumsalam…” perlahan saja suara ibunya.
“Bila nak balik ni, Mi? siapa nak tolong ayah kau urus majlis abang kau ni? Khemah belum habis pasang lagi, makan minum orang lagi. Bila kau nak datang ni?”
“err..” Azmi masih ingin menyusun ayat namun kata-katanya dipintas lagi.
“Kau driving ni?”
“Ya mak..”
“Habis tu kenapa jawab call ni?” tanya ibunya sedikit gusar.
“Mukhleesa yang pegangkan handphone, mak..”
Ibunya tergelak kecil.
“Laa.. ada Mukhleesa rupanya..”
Aku memandang Azmi sedikit hairan namun dia hanya mengangkat bahu. Bagaimanalah ibunya boleh kenal dengan aku sedangkan muncul ke rumahnya sejak zaman sekolah dulu pun belum lagi.
“Ya mak cik..” sahutku sedikit teragak-agak.
“Lisa setuju nak ikut Azmi balik kampong hari ni?”
Aku tersentak.
Aii.. bila pulak Azmi ajak aku ikut balik ni?
“Azmi tak ajak pun mak cik. Jemput pun tak.. seganlah..” jawabku jujur seraya menjeling Azmi manja. Memang sah-sah kena marah Azmi oleh ibunya ni.
Aku menyimpan tawa di hati. Suka benar mengenakan Azmi.
“Haii.. Belum sampaikan pesan mak lagi, Mi?”soal ibunya.
Azmi diam.
“Tak sampaikan pesanan tu boleh dikira tak amanah tu, Mi. kalau mak tak redha, tak berkat hari-hari mendatang..” tambah ibunya bagaikan kecewa.
Aku menggigit bibir.
“Maaf mak.. belum ada kesempatan..” balas Azmi bersungguh-sungguhnya sehingga menusuk jauh ke dasar hatiku. Aku jadi rasa bersalah pula kerana menjadi punca dia dimarah oleh ibunya.
“Eih mak cik, tak adalah. Kalau Lisa free, insya Allah Lisa datanglah majlis nanti..”sampukku pula kerana tidak mahu Azmi terus dibebel ibunya.
“Eih.. kalau Lisa tak keberatan, jemputlah bermalam sampai habis majlis.. ikut baliklah Azmi hari ini sebab Lisa boleh tengok adat kami.. itupun kalau Lisa sudilah..” tambah ibunya lagi namun bernada bagai memohon dan mengharap.
Aku mengetap bibir dan memandang Azmi.
“Lisa minta izin mama dan abah dululah ya. Kalau okay, Insya Allah Lisa ikut..” putusku akhirnya dan mengalah. Sempat ibunya berpesan kepada Azmi untuk dia yang bersuara meminta izin kepada mama dan abah. Pakej dengan pesanan pandu baik-baik dan jaga anak dara orang baik-baik.
Aku menekan punat merah dan meletakkan semula telefon bimbit Azmi. Aku membuang pandangan ke luar jendela. Terasa bagai terlanjur berjanji pun ada.
“Kalau keberatan, tak apalah ‘Eisy. Mak fahamlah nanti tu..”
Aku menunduk memandang jemari. Menggamit perasaan resah dan bersalah. Kalau aku ikut Azmi, aku akan mengiyakan banyak benda kerana aku juga perlu menjaga airmuka Azmi dan keluarganya. Kalau aku ikut dia pun, abah dan mama apatah lagi Soleha pasti inginkan kepastian atas hubungan yang kami bina.
Ah! Susahnya.
“Tak apalah. Dah diundangkan. Yang penting, kau minta izinlah pada abah dan mama. Kalau mereka okay, insya Allah aku ikut kau balik. Aku pun teringin juga rasa suasana kampong dan tengok adat yang mak kau maksudkan tu..” balasku lebar. Nekad dan sudah sebulat hati ingin mencuba.
Apa daya, TUHAN pasti sedang rancang sesuatu.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum.Akak. Bila nak sambung ccita ni??? Hem. Tak sabaq nak tau ending dia. He he. ^_~

Hana berkata...

Sis looking foward for the rest ... hopefully boleh baca dlm masa terdekat ni .. xsabar dah nk tahu .. beh was soo romantic to eisy .. dh la soljar .. hihiii .. tough tuhh