BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Khamis, 12 Julai 2012


Bab 5
Aku, isterimu…
“ Demi Allah.. aku bahagia menjadi isterimu..”

            “ Maaflah kalau awak sudah terlalu lama menunggu..” pintaku kepada pemuda yang sedari tadi menanti kedatanganku bersama Zaqwan. Aku akui aku terlewat tapi aku bukannya sengaja. Aku memang berniat untuk menghantar Zaqwan pulang semula ke rumah ayahnya selepas Maghrib tadi tapi aku tersasar waktu lantaran Kak Syazy mahu aku menemaninya membeli barangan dapur kerana suaminya, Abang Rizal berada di luar negara untuk menghadiri seminar. Bukannya Kak Syazy tidak pandai membeli sendiri tapi lantaran Kak Syazy yang jarang kutemui itu, tidak salah kiranya memenuhi permintaannya.
            “ Tak apalah…” balasnya sambil menyambut huluran barangan Zaqwan. Aku berasa kekok pulak ketika berhadapan dengannya kerana rasa bersalah membuatkan dia tertunggu-tunggu.
            “ Mak dan ayah saya tak ada..” khabarnya kepadaku. Mungkin dia perasan diriku yang seperti sedang tercari-cari.
            “ Oh.. sampaikan saja salam Auni..” balasku dan sudah kira-kira mahu kembali semula ke kereta. Aku sempat mendengar Zaqwan memanggil-manggil namaku dan kusempat jua mendengar ustaz muda itu memujuk anaknya.
            Aku mengetap bibir bila mendengar Zaqwan sudah mula mahu menangis pula. Dengan segera aku menghampiri Amirul semula. Zaqwan turun dari dukungan ayahnya dan memelukku pulak. Aku jadi salah tingkah dengan reaksi Zaqwan ini.
            “ Sayang.. tinggallah dengan walid..” pujukku sambil membalas pelukannya. Sesekali aku cuba memandang Amirul yang masih berdiri tegak di hadapanku. Pandangannya membuatkan aku rasa lain.
Keterlaluankah sudah aku kepada anaknya sehingga Zaqwan seperti tidak mahu kembali kepada ayahnya sendiri?
“ Wan, sini sama walid..” panggil Amirul dalam nada memujuk.
Aku berusaha jua meleraikan rangkulan dan ingin mengembalikan Zaqwan kepada Amirul dengan nada memujuk. Apalah tahu si kecil dengan maksudku tapi aku tiada hak lebih kepada Zaqwan yang membolehkan aku membawanya kembali bersamaku. Mahu tak mahu, Zaqwan kembali jua kepada ayahnya namun dalam wajahnya yang sudah merajuk dan seperti ingin menangis lagi.
Aku tersenyum kecil melihat celoteh anaknya itu. Dalam suasana itu, kami dikejutkan dengan kedatangan sebuah kereta mewah yang memasuki pekarangan rumah milik Amirul. Cahayanya menyilaukan mata yang memandang. Aku sekadar membatu di sisi keretaku dan sempatku dengan pemuda itu mengeluh. Aku sekadar menanti si pemandu keluar. Sebaik saja si pemandu itu keluar, aku yang tadinya membatu itu terpana.
Cantik wanita itu dan pantas kulihat Zaqwan memaling wajah pula. Kuperhatikan wanita itu seluruhnya. Dari penampilan dan segala raut wajahnya, tetap mencuri perhatianku.
“ Saya balik dululah..” pintaku kepada Amirul kerana reaksi wanita yang sudah mula menghampiriku itu kurang menyenangkan.
“ Kenapa tergesa-gesa?” soal wanita itu, mematikan hasratku. Pantas aku menoleh bila dia mula menghulur tangan yang nampak tidak ikhlas saja.
Aku beristighfar di dalam hati. Takutku pula aku hanya bersangka buruk pula nantinya.
“ So Amirul.. bakal orang rumah baru?” soalnya sinis. Tanpa salam, tanpa mesra. Amirul kulihat hanya diam namun wajahnya berubah tegang. Aku di situ bertambah resah kerana aku seperti dapat meneka bahawa wanita yang ada di depanku ini adalah bekas isterinya.
“ Cakap biarlah beralas…” tegurnya.
Aku kian rasa kurang selesa. Aku tidak suka aku pula yang bakal menjadi topik pergaduhan antara mereka yang aku rasakan bila-bila saja akan tercetus.
“ Apa hajat awak datang?” soal Amirul dingin.
Kudengar wanita yang memperkenalkan namanya sebagai Zatul itu ketawa sinis. Lain benar responnya dengan pertanyaan itu.
“Takkan jumpa anak saya pun tak boleh?” balas semula dan kali ini beserta jelingan mautnya memandangku.
Aku pula semakin tidak suka dengan suasana itu.
“ Sejak bila pulak awak tiba-tiba ingat pada Zaqwan?” balas Amirul pula. Kali ini nampak seperti mereka ingin bertengkar. Aku kasihan pada Zaqwan yang nyatanya masih lagi berpaling, enggan memandang wajah ibunya. Zaqwan seperti tidak suka pada dengan kehadiran wanita itu.
Apakah anak sekecil itu tahu erti benci?
“ Kenapa? Awak dah termakan hasutan perempuan ni?” marahnya tiba-tiba sambil menuding jari kepadaku.
Aku tersentak.
“ Awak jangan ingat senang nak rampas anak saya. Saya yang lahirkan dia. Saya yang berhak!”
Keadaan semakin panas jadinya. Aku yang tidak tahu-menahu kisah antara mereka pula kini menjadi sasaran.
“ Beginilah puan… Kalau puan terasa hati, saya minta maaf..” pintaku sesopan yang boleh kerana tidak mahu wujud sengketa pula. Sedangkan tidak terlintas sedetik pun di hatiku untuk merampas anaknya.
“ Jangan nak berlagak baik!” tengkinglah lagi. Seolah-olah, aku ini tidak ada airmuka untuk dijaga.
“ Zatul, jangan melampau! Bukan salah dia kalau zaqwan tak mahukan awak lagi…” pertahan Amirul yang tadi sekadar diam mendengar amarah bekas isterinya itu.
“ eh, awak bolehlah cakap begitu sebab awak memang nak beristeri baru!” balas Zatul, dan kali ini suaranya bagi suntikan bias menusuk hatiku.
Aku pantas memandang Amirul yang sepertinya kelihatan sedang berusaha menahan sabar melihat kelancangan bekas isterinya itu.
“ Saya tak berniat pun nak jadikan dia isteri!”
Kata-kata Amirul seakan menghempas hatiku ke batu. Kenyataan itu seperti satu hukuman berat yang entah kenapa, sekeping hatiku seakan-akan tidak mahu menerima angkuhnya kata-kata pemuda itu.
“ Sekarang belum, esok-esok…” perli Zatul selamba tanpa dia menghabiskan hujung bicaranya.
“ Saya balik dulu..” ucapku sedikit kasar lantaran menahan rasa dengan wanita yang nampaknya seperti cemburu kepadaku itu. Tanpa menunggu jawapan aku terus masuk ke dalam kereta dan memecut keluar dari situ. Dari cermin sisi aku masih memandang mereka yang bertelagah. Hatiku dipagut kasihan melihat Zaqwan yang menjadi mangsa saksi pergaduhan ayah dan ibunya.
Apalah erti si kecil itu melihat kesedihan di usianya yang sebegitu?
Aku melepaskan keluhan berat. Aku nampak seperti orang bodoh dalam kelompok itu sedangkan aku tahu niatku hanya untuk mengeratkan silaturahim saja. Memang sudah takdir agaknya, menemukan aku dengan bekas isteri Amirul dalam keadaan begitu. Kata-katanya kedengaran melampau dan sungguh, aku rasa kalau sabarku diujinya lagi, aku pasti akan meledak amarahku.
Ya Allah.. kenapa masih wujud keretakan rumahtangga yang nyatanya menjadikan si kecil mangsa ibubapa yang tidak  bertanggungjawab?
Aku benar-benar kasihan kepada Zaqwan. Aku tidak mahu dia membesar dengan persekitaran yang aku yakin, boleh menyebabkan jiwa si kecil itu tertekan. Untuk berdepan dengan masalah pemuda itu pula, aku tidak sanggup. Mungkin benar kata Kak Syazy, untuk berhati-hati berkawan bersama Amirul. Mungkin Kak Syazy yang sudah lama berkawan dengan Amirul sudah masak dengan situasi seperti itu. Mungkin kak Syazy juga sudah lali dan kuat untuk menerima segala kata-kata yang menyakitkan hati itu.
Inikah yang Kak Syazy maksudkan agar tidak retak lagi sekeping hatiku?

1 ulasan:

ciknie berkata...

zatul nie dia yg curang dulu tpi sibuk nak datang balik pada amirul n zaqwan