BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Khamis, 28 Mei 2015

BAB 21- SETIA PADA DIA

BAB 21
SETIA PADA DIA
“ Suatu saat nanti akan kaurasai sepi rinduku ini….”

     Aku menaiki anak tangga setelah selesai menggosok baju uniform tentera Azmi.kadang tersenyum sendiriku dengan tingkah kami ini. Dah macam suami isteri pun ada.kawan baik yang melampau layanan cara kami ini.
Entahlah.
Sekiranya Allah sudah tetapkan sesuatu yang terbaik buat aku dan dia, mungkin aku akan perlahan-lahan belajar untuk mencuba. Cuma aku tertanya-tanya.
Apakah yang akan jadi sekiranya kami mula bersentuhan hati dan apakah akan terjadi sekiranya jodoh tidak kesampaian? Masih bolehkah aku seakrab ini dengannya atau perlukah kami layan rasa kecewa dan menjauh pulak akhirnya?
Aku takut persahabatan kami berubah.
Aku tidak pernah inginkan dia jauh. Bagiku, dia lebih memahami apa yang kurasa selama ini. Dalam rasa yang berbaur itu, aku memulas tombol pintu bilikku di tingkat atas. Aku menutup dan menguncinya kerana ada tetamu di rumah. Sudah kebiasaanku jika ada yang bermalam di rumah, aku akan mengunci pintuku. Jika tiada, sengaja kubiarkan tertutup rapat sahaja. Kerana aku bimbang kalau-kalau tidak sempat mengenakan tudung. Aku kemudian menanggalkan tudung dan mengganti jubahku dengan baju tidur. Seketika ke bilik airku dan kemudian barulah aku melabuhkan badan di katilku.
Nyaman pulak rasanya!
Aku mengiring ke kanan dan memandang sepi lampu tidurku. Banyak sebenarnya yang bermain di fikiran. Dalam rangka kiranya, aku ingin selepas hadir seminar yang bolehlah bercuti sekaligus merehatkan minda.
Penat benar rasanya hadapi kehidupan ini. Puas kuberusaha mencari hikmah dari perpisahanku dengan ‘dia’ tapi belum jua kudapat leraikan setia yang kujaga.
Mengapa kuat benar penangan cintanya?
Aku memejam mata.
Terbayang sejenak susuk tubuhnya.
Senyumnya.
Terngiang bisik suaranya.
Astaghfirullah!
Mengapa masih aku menunggu ‘dia’ yang mengkhianatiku? Mengapakah aku ini masih lagi berharap dia kembali sedangkan segalanya sudah berlalu?
Kukira, sudah bahagia dia dengan pilihannya. Silapnya aku, kerana terlalu memberi hati dan rasa.
Ah!
Aku kemudian mengambil telefon bimbitku. Mungkin ada banyak pesanan yang masuk kerana sejak Azmi datang, aku tidak lagi memeriksa telefon bimbit yang segaja aku simpan di bilik.
Eih?
Ada pesanan dari Azmi?
Aku membuka dan membaca.
‘thanx utk mlm ni’
Aku tersenyum.
Aku mematikan lampu tidur dulu sebelum aku membetulkan pembaringanku. Aku menarik selimut sehingga ke paras dada sebelum aku membalas pesanannya.
‘tdurlh. Dh jauh mlm..’
Kumasih lihat dia ingin membalas. Lucunya aku dan dia serumah tapi begini pulak!
Sah-sah bagai bercinta!
‘dh gosok bju tdi?
‘ya’
‘thanx syg’
Aku menggaris senyum.
Kenapa Azmi suka menyentuh hatiku ini? Kalaulah aku dan dia tiba-tiba jatuh hati bagaimana nantinya? Aku tidak tahu apa yang sedang aku khuatirkan sebenarnya. Pasti juga nanti aku dan Azmi ini disindir-sindir nantinya kalau kami bersama kerana kami dulu bertengkar semasa zaman sekolah lebih sangat!
Aku tersenyum kecil teringat akan kenangan kami. Kalau dikenang semula, sah-sah Azmi tergelak sakan dan melampau. Kenapalah dulu aku tu berani sangat? boleh dikirakan aku dulu bukan seseorang yang suka dekat dengan lelaki. Habis-habis pun aku hanya mula bertolak-ansur dengan persepsiku setelah aku mengenali Azmi dengan lebih rapat dan mula menjadikan dia sahabat. Sejak itulah aku mula memberi ruang dan kepercayaan kepada lelaki sehinggalah akhirnya aku membuka hati kepada ‘dia’ yang pernah kurancang membina hidup bersama.
Tidak bersyukurkah aku dengan ketentuan Allah selama ini?
Aku beristighfar.
Lewat ini, aku seringkali dibayang-bayangi ‘dia’. Mungkin kerana kehadiran Azmi yang membawa aku satu rasa bahagia yang pernah aku kongsi dengan ‘dia’.
Ah.. susahnya lepaskan ‘dia’!
Ya Allah, berilah aku hati yang redha dengan segala ketetapanmu. Buanglah perasaan ini dan gantikan yang baru. Temukan aku dengan seseorang yang tidak akan membawa duka dalam hidupku.
Aku pasrah lagi dengan hidup ini!

0 ulasan: