BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Ahad, 31 Mei 2015

BAB 25- SETIA PADA DIA

BAB 25
SETIA PADA DIA
“Suatu saat nanti akan kaurasai sepi rinduku ini….”

     Penantian hujan teduh yang cukup lama. Makin menunggu bagai semakin lebat hujan yang menimpa bumi. Aku hanya tahu diam dan tidak berbuat apa. Hendak salahkan hujan berhenti aku menolak turunnya rezeki. Kalau hendak hubungi abah, mungkin abah sudah lena. Kalau hendak hubungi Soleha, kasihan juga kerana dia juga perempuan sepertiku.
     Tok tok tok!
     Terkejut aku dengan ketukan di cermin sebelahku yang bertalu-talu. Ternampak Azmi yang kebasahan, segera aku membuka pintu yang kukunci dan beralih ke tempat penumpang sebelah lalu membiarkan dia masuk. Tidak sangka juga dia akan datang lantaran aku yang bagai jual mahal dan tidak bersungguh-sungguh meminta tolong kepadanya. Dia sempat melambaikan tangan kepada kereta yang menghantarnya kepadaku sebelum dia mencapai tisu dan mengelap mukanya yang tertimpa hujan.
     Habislah kerusiku!
     Dia memandangku dan aku membuang pandangan. Tidak rela mata saling bertentangan kerana aku bimbang tidak dapat menyimpan marah yang ada atas rasa terkilan yang aku sendiri tidak mengerti mengapa tiba-tiba saja menguji kesabaran diri. Jelasnya, aku masih terasa dengan tegurannya. Aneh, dia tidak memujuk tapi terus memandu keretaku menuju terus ke rumah tanpa banyak bicara. Dia segera memakirkan kereta dan keluar. Hanya aku yang termangu di dalam sehinggalah akhirnya aku keluar jua dan berkira-kira mahu menuju ke pintu utama.
     “Sampai bila nak diam ni?” soalnya akhirnya.
     Aku mematikan langkah tapi enggan menoleh.
     “Masuklah dulu. Pergi mandi..”jawabku dan terus berlalu. Azmi pantas mengekoriku dan menarik lenganku.
Dia memaksaku memandangnya.
     Mataku berkaca.
     “’Eisy,. Tak ada niat pun aku nak buat kau sedih..” Azmi mula memujuk perlahan. Sayangnya, nadanya semakin membuat aku sedih pula.
Tanpa isyarat, aku menangis lagi.
     Azmi diam.
     Dia menarik tanganku dan mengajak masuk ke dalam rumah. Untung saja abah dan mama tidak menungguiku. Dia mengunci pintu rumah dan kembali memandangku.
     “Im sorry sayang. Please..”
     Aku menarik lenganku dan mengesat airmata.
     “ Masuk tidurlah. Esok aku hantar kau..” bicaraku mendatar dan terus menuju ke tangga.
     Azmi hanya mengeluh.
Dia tidak tahu bagaimana mahu memujuk kerana dia memang gagal kalau dalam bab begini. Sumpah tidak ada niatnya walau sedikit pun untuk melukakan hati ‘Eisy. Dia hanya bimbang.
     Salahkah?
     Dia hanya memandang sepi gadis yang sedang menaiki anak tangga itu.Dia kedinginan dan hendak tak hendak dia berlalu juga menuju ke bilik yang menjadi tempatnya beradu semalam. Hari ini, dia bermalam lagi di sini. Mungkin ada penentuan takdir yang sedang terancang buatnya. Dia mencapai tuala yang tersidai dan segera membersihkan diri seperti yang dipinta oleh gadis itu. usai membersihkan diri, Azmi berbaring sepi dengan telefon bimbit di tangannya.
     Sudah ke pukul 1 pagi.
     Dipandangnya status aplikasi Whatsapp ‘Eisy yang masih lagi aktif. Dikuatkan niat untuk menyapa.
     ‘sayang’
     Click!
     Masuk pesanan lagi lewat tengah malam ini. Baru saja hendak melayan kehendak mata, aku memeriksa telefon bimbit lagi. Aku bimbang sebenarnya dengan keadaan esok walaupun aku sudah diberi kebenaran menyambung cuti yang telah aku pohonkan.
     Azmi rupanya.
     Terkenang akan kesungguhannya membantuku, aku terus berlembut hati. Apalah salahnya aku menerima saja tegurannya sebagai peringatan buat diriku. Lagipun, itukan nasihat kawan yang paling aku sayang.
     Segera aku mendial nombornya.
     “Assalammualaikum..” sapaku, membuka bicara.
     Azmi di talian kudengar berdehem.
     Aku tergelak kecil kerana aku tahu pasti Azmi terkejut dengan aku yang tiba-tiba saja menelefonnya. Kalau aku mahu berbicara, apa salahnya aku membalas saja teksnya dan terus saja bertemu dengannya yang hanya berada di tingkat bawah?
     “Dah mandi? Tak dingin? Tak ada tanda nak demam?” soalku bertalu-talu tanpa henti.
     “ ‘Eisy, mana satu nak jawab dulu ni?” tanyanya kembali.
     Aku sekadar tergelak manja.
     “Alhamdulilah, okay. Cuma kalaulah ada minuman panas, elok lagi nii..” balasnya bersahaja namun ada maksud lain di situ.
     Aku memandang jam di dinding. Sudah lewat benar kalau aku hendak turun ke tingkat bawah lagi. Tambahan lagi, aku sudah selesa benar dengan baju tidurku ni. Rasa malam hendak menyarung jubah. Nasib jugalah baju tidurku berlengan panjang kerana cuaca bagai dingin benar.
     “nak juga malam ni?” soalku yang sudah berkira-kira hendak mengambil tudung.
     Dia menggumam.
     “tunggu aku di bawah yaa..” pesanku sebelum mematikan talian dan berniat untuk menunaikan saja kemahuannya yang kecil saja itu. Usai mengenakan tudung, segera aku menuruni anak tangga dan mendekati dia yang sudah menungguku. Aku mengajaknya ke dapur dan menjemputnya duduk dulu untuk menunggu aku yang baru saja hendak membancuh milo buatnya.
     Aku meletakkan cawan sederhana besar di depannya dan duduk bertentangan dengannya. Dia segera meneguk minuman yang suam-suam panas itu dengan sedikit cepat. Dia meletakkan semula di atas meja dan bersandar.
     Dia memandangku dengan pandangan yang sukar aku tafsirkan. Sesekali mengusik rasa di hatiku yang sudah lama tidak berkocak.
     Mengapa dengan Azmiku ini?
     “Comel ‘Eisy. Pertama kali aku tengok kau sesimple ini..”luahnya, sekadar kedengaran bicara aku dan dia.
     Aku tersenyum kecil.
     “Sebab nak tolong buatkan kau milo saja pun dan dah nak naik semula ni..” balasku dan segera berdiri untuk melintasi dia dulu.
     Dia menarik lenganku dan membuatkan aku terpaksa berhenti melangkah. Deru nafasnya jelas di sisi, dekat dan membuai rasa. Tidak mampu untukku menafsir rasa yang aku ada dek pendekatannya ini.
     “Maafkan aku ‘Eisy..”
     Aku mengigit bibir.
     Perlukah dia ulangi permintaan ini?
     Aku beranikan diri memandangnya. Anak mata yang memancarkan kesungguhan di balik suramnya cahaya di malam hari. Aku tersentuh.
     “Tak apalah..” balasku perlahan.
     Dia melepaskan lenganku.
     “ dahlah, masuk tidur..”
     Aku mengangguk seraya beriringan dengannya sehingga masing-masing langkah mati di depan tangga. Dia masih memandang sehingga aku yang terpaksa membuang pandangan kerana terasa agak canggung dengan situasi itu.
     “ Esok aku hantar kau yaa..”
     Dia mengangguk.
     “uniform tak ada ‘Eisy..” adunya manja-manja, tapi berbisik saja.
     Ah.. Azmi!
     “Pukul berapa esok?” soalku.
     “Ermm.. esok aku tak masuk kerjalah pagi nanti..” putusnya bersahaja.
     “Kenapa?”
     “Saja..”
     Aku menjeling mendengar jawapan selambanya.
     “dahlah, dah lewat sangat. jumpa esok yaa..” ucapku dan segera menaiki anak tangga tanpa menunggu dia membalas kata-kataku. Aku rimas sebenarnya dengan perasaanku sendiri. Aku tidak mahu salah menilai. Aku memulas tombol pintu dan melangkah masuk ke bilikku dengan perlahan.
     Aku bersandar setelah pintu kututup rapat.
     Mengapa semakin dekat aku dan Azmi?

0 ulasan: