BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Selasa, 13 Disember 2011

bab 17- O.R.K.I.D

Bab 17
O.R.K.I.D
(ombak rindu kita indah desirannya)
… tunggu aku kembali
      Aku memandang diriku ke dalam cermin. Rasa gelisah mula terasa saat terpandang kesan berwarna merah di leherku.
Ini semua angkara Dhani.
Dia mengambil kesempatan menghadiahkanku ‘love bite’nya di leherku ini. Nasib baiklah aku mengenakan tudung, kalau tidak pasti seisi rumah akan dapat mengesan kehadirannya di situ.
Aku mengigit bibir.
Best?” usik Dhani yang baru sahaja keluar dari bilik mandi. Dia sudah nampak segar dan wangi menghiasi ruang kamar.
Aku mencebiknya dengan geram dan menjelingnya. Rasa malas mahu melayan kenakalannya yang semakin menjadi-jadi itu. Lantaran itu, aku memilih untuk membersihkan diri dan bersiap untuk mengajak suamiku itu menikmati makan malam di restoran kesayanganku. Mungkin Dhani belum pernah pergi ke tempat itu.
Aku pantas mengambil tuala yang tersangkut di penyidaian yang tergantung di dinding dan berlalu menuju ke bilik mandi. Aku membersihkan diri dalam tempoh yang lama. Beberapa lama kemudian dari detik itu, aku keluar semula.
Kelibat Dhani sudah hilang. Kemungkinan besar dia sudah turun ke bawah. Aku sempat mengerling jam di dinding itu. Baru menuju ke angka lapan malam. Masih awal lagi untuk aku menghabiskan waktu malam ini bersama Dhani, suamiku itu.
Malam itu mengenakan gaun labuh berwarna merah jambu dan tudung warna serona. Kusolek sedikit wajahku dan kugaris gincu di bibirku. Kuriaskan pipiku dengan pewarna merah jambu dan kusembur minyak wangi kegemaranku ke seluruh tubuhku.
Aku memandang diriku ke dalam cermin. Penampilan yang cukup istimewa untuk suamiku yang terlalu kacak sebagai juruterbang itu. Aku mengambil beg tangan di atas meja kecil dan bergegas menuju ke muka pintu. Belum sempatku memulas tombolnya, Dhani sudah terlebih dahului melakukannya.
“ Lama sangatlah isteri abang ni bila…” kata-kata suamiku itu terhenti di situ dan matanya tidak berkelip.
Aku terkejut kecil dengan kehadirannya namun hairan kenapa dia mati kata di hadapanku.
“ Abang okey?” soalku.
Dhani masih enggan bersuara.
Aku menyentuh tangan kanannya dan dia nampak terpinga-pinga. Dia menggeleng kemudian dalam resah.
“ Abang kurang sihat?” tanyaku lagi dan kali ini, sekali lagi aku meletakkan tanganku di dahinya.
Tidak panas.
Dhani menarik tanganku yang menyentuh dahinya dan menggenggamnya erat.
“ abang berat hati nak keluar dengan Sara..” balasnya.
Aku tersentak.
“ Kenapa?” soalku berjauh hati.
Aku benar-benar ingin meluangkan waktu bersamanya demi menghargai kebaikannya yang telah mencuba sedaya-upayanya merealisasikan impianku untuk pergi ke Paris.
Salahkah?
“ Sara cantik sangat. Abang takut banyak orang pandang…” jawabnya bersahaja dan mengundang perasaan geram di lubuk hatiku. Pantas saja aku mencubit pinggangnya dan dia tertawa.
Dia sengaja memainkan emosiku malam-malam begini. Kalau aku benar-benar melayan rajuk, pandailah Dhani nanti.
“ Jomlah..” ajakku sambil menarik tangannya untuk beriringan denganku. Kami tercari-cari bayangan ibu dan ayah di bilik rehat tapi mereka tiada.
“ Bapak dan ibu udah keluar..” khabar Kak Suri dengan tiba-tiba bersama loghat indonesianya.
Aku mengangguk-angguk. Memang patutlah bayangan mereka tidak kelihatan. Kak Shila dan keluarga pulak sudah pasti pulang ke keluarga sebelah abang Anuar pula sebab semalam dia sempat bercerita tentang itu kepadaku. Demi tidak membuang masa, aku terus menuju keluar rumah dan menghampiri kereta Dhani.
Dhani sudah bersedia di tempat pemanduannya. Niat di hati awalnya, aku yang teringin untuk memandu malam ini tapi melihat Dhani terlebih dahulu mengambil tugas itu, aku mematikan hasrat. Aku terus memasuki kereta dan duduk tenang di sebelahnya.
Aku memandangnya.
“ Yes?” soal suamiku.
Aku berdehem, membetulkan nada suara.
“ May I Drive?”
Kening di dahi suamiku itu terangkat. Mungkin dia hairan dengan pertanyaanku itu tapi aku memang perlu jadi pemandu malam itu.
Bukankah aku yang ingin membawanya ke tempat istimewa itu?
Dhani kemudiannya mengangguk dan kami bertukar posisi.
“ Better drive safely..” pesannya di sisiku.
Aku menjeling.
Dhani seolah-olah meragui kebolehanku memandu kereta dengan cermat. Mentang-mentanglah dia memandu kapal terbang di udara.
“ Sara jangan fikir lain, abang caring okey..” sambungnya lagi, seakan-akan tahu apa yang tersirat di dalam fikiranku.
Aku sekadar mengangkat bahu. Malas mahu mengubah mood bahagia malam ini. Aku memulakan pemanduan kemudian dengan berhati-hati. Jalan raya malam ini lenggang sahaja. Mungkin banyak yang pulang bercuti ke kampung lantaran esok cuti sekolah penggal kedua akan bermula.
“ Lama lagi?” tanya Dhani.
Aku mengangguk.
“ Abang sabarlah..” balasku.
“ Dah lapar..” adunya lagi.
Aku menjelingnya yang sengaja menjadi manja pulak malam ini. Memang ketara benar Dhani ingin mengambil perhatianku lebih untuknya hari ini.
Aku membelok kereta ke simpang kanan dan restoran kesayanganku pun nampak. Senibina yang nampak ala-ala kampung ini yang membuatkan aku terpikat. Tambahan lagi masakan makanan lautnya membuatkan aku semakin terngiang-ngiang rasanya di lidahku.
Aku memarkirkan kereta di tempat selalu. Memang kebetulan kosong pulak malam itu.
“ Jom..” ajakku kepada suamiku yang nampak teruja melihat sekelilingnya.
“ Tak tahu pulak ada restoran ni di simpang jalan ni..” kata Dhani sambil jalan beriringan, berpimpin tangan bersamaku.
“ Mana nak tahu kalau abang lebih banyak memandu di udara..” balasku selamba.
Dhani menjelingku. Bukan niatku untuk membuat lawak tapi aku memang sengaja ingin mengusiknya. Kami memasuki restoran yang kebetulan juga malam itu tidak ramai pengunjungnya. Kami dipelawa untuk menikmati makan malam di bilik privasi pulak malam itu dan aku memang merasa beruntung dilayan begitu. Bukan apa. Selalunya, aku tidak berpeluang untuk makan di bilik privasi itu. Istimewanya bilik privasi, ia tertutup dan jika berkeinginan untuk makan bersama latar muzik pilihan juga pihak restoran akan tunaikan.
Candle light dinner pun boleh!
Dan, itulah yang aku inginkan malam ini. Berduaan bersama suamiku.
“ abang orderlah..” pelawaku setelah kami sama-sama duduk di bilik privasi itu.
Dhani meneliti satu persatu menu yang ada.
“ Banyak pun tak kisah?” soal Dhani di balik buku menu itu.
“ Okey.. Tak apa..”
Pelayan restoran itu mencatat sesuatu di kertasnya, mengambil pesanan Dhani.
“ Saya, seperti selalu..” ujarku berkias sedangkan aku sudah merancang sesuatu dari awal, sebelum tiba ke sini.
Bukan susah. Guna telefon saja dan semuanya boleh diselesaikan dengan mudah.
Malam itu, bilik privasi ini dihias dengan sebuah piano. Pemainnya juga ada di situ.
“ Boleh request lagu, yang?” soal Dhani.
Aku mengangguk.
“ Love melody, please…”
Pemain piano itu mengangguk dan Dhani kembali memandangku. Kali ini, lebih kepada merenung pulak. Ini yang membuatkan aku segan bila berduaan dengan Dhani. Aktivitinya yang satu ini membuatkan aku resah dan tidak tentu arah selalu.
I love you, Sara..” ungkapnya penuh perasaan.
Aku mengalihkan anak mata ke ruang lain. Bibir kuketap dengan kuat, cuba mengawal perasaan yang tidak tenang pada renungannya. Dhani benar-benar sengaja mengusik hatiku. Aku bersyukur momen itu tidak berpanjangan kerana pesanan kami pun tiba pada detik yang tepat sekali.
Jujur saja, aku belum bersedia membalas ungkapan itu.
Aku memerhatikan menu yang tiba dengan hairan pula. Satu persatu bertentangan dengan yang kuinginkan.
Kenapa menu lain dari yang kupesan dari dalam telefon pula?
“ Err.. excuse me..” panggilku pada pembantu yang menjadi pelayan restoran itu.
“ Tak apalah yang. Ini pun abang suka..” halang Dhani dan membenarkan pembantu itu berlalu.
Aku menghela nafas.
Rasa tidak berpuas hati pula jadinya. Lain yang aku rancang, lain pula jadinya. Mahu tidak mahu aku harus menuruti jua kerana aku tidak mahu merosakkan suasana makan malam kami.
Aku menikmati kek coklet itu tanpa memandang Dhani. Nampak sangat, aku melayan rajuk pula dan Dhani tidak berniat nampaknya untuk memujuk aku. Kalau Dhani perasan, mungkin dia nampak perubahan pada wajahku yang nampak memendam rasa itu.
Dalam keadaan itu mataku terpaku pada sesuatu yang nampak berkilau berhampiran hiasan coklet pada kekku itu. Lantaran tidak ingin terlalu ingin bertanda tanya makanya aku terus mengambilnya.
Sebentuk cincin emas putih!
Aku memandang Dhani.
“ Ini kepunyaan orang lainlah bang..” khabarku dan aku yakin menu ini bukan untuk kami.
Dhani hanya mempamer wajah selamba dan meneruskan makan pulak tanpa mempedulikan kata-kataku.
Eish!
“ Sayang..” panggil Dhani.
Aku menjeling.
Its actually, especially for you..”
Aku mengerutkan dahi. Hairan dengan kata-kata Dhani.
why me? Ini bukan yang Sara order..” sanggahku bersungguh-sungguh.
Dhani ketawa kecil.
“ Janji jangan marah abang?”
Aku mengangkat bahu saja. Tidak bersedia berjanji dengannya. Kalau Dhani punya alasan pada pernyataannya, mungkin aku akan pertimbangkan permintaannya.
“ Masa Sara mandi tadi, abang check senarai panggilan Sara. Abang nampak list restoranku dan abang call. Abang tanya Sara nak buat apa. Semua yang Sara buat abang tahu. So, abang tukarlah plan Sara to my surprise pulak…” panjang lebar Dhani memberi penjelasan.
Pertama kali fikir penerangannya itu, aku rasa nak marah saja pada dia tapi fikir untuk kali kedua pula, cara Dhani ini menyentuh hatiku.
Namun aku tidak berniat memberi sebarang komen. Mungkin kerana kebisuanku itulah Dhani berdiri mendekatiku pula. Tangan kananku yang masih memegang kemas cincin itu diraihnya termasuk cincin itu juga.
Dia menunduk sedikit dan menyarungkan cincin itu ke jari manis kananku.
“ Ini hadiah abang buat Sara..”
Aku tidak berkutik. Aku yang sebenarnya ingin membuat sesuatu kepadanya tapi alih-alih dia yang melaksanakannya kepadaku pula.
Be a part of my life, Sara..” bisiknya dalam nada yang sangat perlahan, seakan merayu, seakan memujuk.
Aku menunduk dengan mata yang berkaca.
Permintaan Dhani terlalu besar untuk hati kecil ini tunaikan.

3 ulasan:

cactaceous opuntia berkata...

alahai sara..pliz2

Anis berkata...

C'mon Sara ! Buka hati untuk dhani..he loves you so much..Anyways,good job writer and harap harap sara terima dhani :)

Salina Azni berkata...

susah betul Sara nk terima Dhani... mcmana lg Dhani nk tunjukkan kesungguhan dia tu... susah betul Sara ni... hati beku kot...