BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Jumaat, 16 Disember 2011

bab 21- O.R.K.I.D

Bab 21
O.R.K.I.D
(ombak rindu kita indah desirannya)
… tunggu aku kembali
      “ Hah Mai.. ada teringin nak makan apa-apa?” soal ibu yang tiba-tiba saja ada menjengukku sebaik saja aku pulang ke rumah setelah membuat pemeriksaan tadi. Pertanyaan ibu yang kedengaran itu membuatkan aku tertanya-tanya.
      Seisi rumah sudah tahukah?
      Kak Shila mempelawa aku menuju ke bilik makan. Sengihannya semakin melebar, mengusik aku yang nampak terpinga-pinga dengan situasi itu. Makanan tengahari sudah banyak terhidang dan membuka seleraku dengan sepenuhnya.
      Aku menggosok-gosok telapak tanganku seraya menelan air liur yang nampak benar ingin menjamah menu yang terhidang. Berkobar-kobar keinginanku untuk melayan selera yang tiba-tiba saja menjadi-jadi.
      Siapa yang tak kecur liur melihat menu ini terhidang?
      Ada sambal mangga, ikan tenggiri masak lemak cili api, nasi tomato, sate, daging tumis, sup tulang dan sayur campur kegemaranku.
      “ Wah.. terima kasih ibu..” ucapku saat ibu berdiri di sebelahku sambil menyentuh bahuku.
      Pandanganku berpadu pada ayah yang pada awalnya membaca surat khabar. Ayah memang pendiam tapi aku tahu hatinya baik. Memang ayah hanya akan menyapaku bila berselisih dan ketika di meja makan.
      Kulihat ayah menggaris senyuman.
      “ Dah boleh makan?” soalku tidak sabar.
      Mereka semua tertawa mendengar permintaanku itu. Aku sekadar tersenyum kelat dengan reaksi keluarga mertuaku ini. Abang Anuar yang duduk di sebelah ayah juga turut ketawa.
      “ Dhani dah tahu?” soal Abang Anuar.
      Aku mengerutkan dahi. Soalan itu maksudnya apa? Sudahlah perut berkeroncong minta dipenuhi, mereka melengahkan waktu makanku lagi lantas membuatkan aku malas untuk memikirkan maksud pertanyaan itu.
      “ Pasal ‘orang baru’” sambung ayah pula, yang masih berkias-kias. Lama aku memikirkan maksud pertanyaan mereka hinggalah aku termalu sendiri saat menyedari maksud mereka. Pantas aku menggeleng.
      “ Lepas makanlah Mai mesej abang…” balasku dan tanpa sabar aku terus menyambut sepiring nasi yang dihulur ibu. Aku menyenduk ke semua menu ke dalam pingganku itu dan menikmatinya dengan bahagia. Tidak cukup sekali aku meminta tambah. Aku senang dimanja ibu begini.
      Seronok benar!
      Lama benar aku menghabiskan makan tengahariku sebelum aku terpaksa beredar ke bilik kerna Kak Shila merungut tentang Dhani yang tidak henti-henti menghantar mesej kepada Kak Shila, bertanyakanku.
      Aku duduk di birai katil bersama telefon bimbitku. Rasa geram juga dengan tingkah Dhani yang tidak sabar-sabar. Kuterkejut kecil melihat lebih dari 15 mesej yang belum dibuka tertera di atas skrin.
      ‘ Mana sayang ni?’
      Aku mencebik.
      ‘ Lamalah.. abang risau’
      Aku tersenyum kecil.
      ‘ Balaslah yang…’
      Aku melepaskan tawa kecil. Mesejnya yang lain mencuit hatiku juga. Banyak benar pesanan yang dihantarnya sehinggakan aku naik pening membacanya.
      ‘ call Sara kalau abang tak busy’
      Aku membalas pesanannya dan terus berbaring. Tidak sampai beberapa minit, panggilan sudah masuk. Aku sengaja melengahkan masa menjawab kerana ingin mengusik suamiku itu.
      Nakalkan?
      “ abang..” sapaku perlahan dalam nada manja. Saat ini aku terbayang sudah wajah Dhani yang pasti resah bila mendengar aku begitu. Hatiku berdebar-debar sama untuk mengkhabarkan kepadanya mengenai diriku yang kini bakal menjadi ibu kepada anaknya.
      “ Sara…” balas Dhani yang kedengarannya seperti ingin menegur aku untuk terus tidak berkata dalam nada itu.
      Aku ketawa kecil.
      “ Lamanya balas mesej..”
      “ Sara makan..”
      Dhani menggumam. Pasti bakal ayah kepada anakku ini sedang memendam rasa merajuk kepadaku.
      “ Abang… terima kasih..” aku mula berkias, untuk membeli jiwanya yang dilanda rajuk itu.
      “ Untuk apa tu? Bukankah Sara layak dapat semua kasih abang?” balas Dhani bersahaja.
      Aku ketawa manja.
      “ Dah sedia tak jadi daddy untuk anak Sara?” soalku manja.
      Lama Dhani diam sebelum dia kudengar menjerit kecil.
      “ Alhamdulilah.. abang nak jadi ayah eh?” tanya lagi dengan gembira. Kedengaran bahagia walaupun dia jauh dari sisiku.
      Aku tersenyum sendiri.
      “ Kalau nak tahu jawapannya pasti, Sara tunggu abang pulang semula di sisi Sara…”
      “ Ala… lama lagilah…” rengeknya pula.
      “ Tapi.. janji dengan Sara, abang tak akan pulang selagi kerja abang belum habis…” tegurku seraya memberi amaran akan tingkahnya yang satu itu.
      Dhani mula membebel. Jangan buat kerja berat-beratlah. Banyak berehatlah. Minta ibu tolonglah. Pesan pada Kak Shila dan yang paling menyedihkan, aku sudah tidak dibenarkan memandu pula.
      “ Yelah boss…” aku mengalah.
      Mungkin kerna Dhani benar-benar sayang padaku.
      Kan?

4 ulasan:

evy berkata...

alahai father to be ni...klu dia dah dekat dgn mai, mcm mn la nnt...mesti semua brg dia nak buat..dan mai duduk sj...:)

cactaceous opuntia berkata...

mmg dhani syg kt awak sara...awak mcm mne sara...syg x kt dhani

Anis berkata...

Semoga sara boleh terima dhani sepenuhnya and harap tiada masalah yang berlaku dalam hubungan mereka :)

Syarp berkata...

Alahai sara..dhani sketnye baik,apsal la nak di ingatkan fahrin tu lagi..