BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Selasa, 20 Disember 2011

bab 26- O.R.K.I.D

Bab 26
O.R.K.I.D
(ombak rindu kita indah desirannya)
… tunggu aku kembali
      Pandangan langit ciptaan TUHAN nampak indah di balik jendela kapal terbang yang sedang aku naiki. Meskipun cuaca kurang baik namun ia masih mampu melihatkan keindahan alam ini.
      Aku menghela nafas berat. Aku menyentuh perutku yang terasa lapar. Rasa menyesal juga kerana tidak menerima pelawaan suamiku tadi. Belum jauh benar, aku sudah mula terkenang Dhani.
      Apa lagi kalau sudah tiba di Paris?
      Kalau Dhani ada di sisiku, pasti saat ini dia akan menyediakan minum petangku. Pasti akan ada kek coklat dan susu sejuk.
      Aku mengeluh. Aku membuang pandangan semula ke jendela. Nasibku bertuah benar kerana Dhani telah menempahkan tiket kelas pertama untuk penerbangan ke Paris ini. Aku terasa tenang dan rileks sepanjang penerbangan ini.
      “ Maaf puan, boleh saya hidangkan sesuatu?”
      Fikiranku kepada Dhani terhenti di situ saja dek terganggu dengan pertanyaan pramugari yang manis itu.
      “ Saya tak lapar. Terima Kasih…” aku menolak dengan sopan kerana aku memang tidak ada keinginan untuk makan kerana mati selera saat itu. Aku bukannya tidak mahu memikirkan keadaan bayi yang kukandung tetapi aku memang mati selera.
      “ Tapi puan, ini hidangan yang telah ditempah dan ianya untuk puan..” tingkah pramugari itu.
Aku tersentak pula dengan kenyataan itu.
Jangankan pramugari itu, aku juga menggaris wajah hairan dengan tempahan itu.
Bila masa pula aku meminta hidangan untuk minum petang pula?
“ Tak apalah.. hidang saja..” balasku akhirnya lantaran tidak ingin menimbulkan kekecohan dan rasa tidak senang pada penumpang yang lain. Pramugari itu mengangguk dan meletakkan hidangan itu di hadapanku. Dia berlalu kemudian meninggalkanku.
Aku memerhatikan makanan itu dengan rasa hairan.
Kek coklat dan susu sejuk.
Aku tersenyum sendiri. Ini memang seleraku dan memang ini yang aku hajati. Aku terasa bagai Dhani ada di sisiku pula. Kalau di rumah, Dhani yang rajin menyediakan untukku.
Hairan.
Kenapa juga ada di sini?
Ah! Suamiku ini ada-ada saja. Dia seolah-olah sudah mengatur satu penerbangan yang baik dan selesa untukku. Lantas, aku terus mencapai garpu dengan perasaan bahagia dan menikmati kek coklat itu dengan gembira. Selesai makan, aku terus tersandar.
Sedap sangat!
Cokletnya yang cair tetapi masih sejuk, cukup memikat deria rasaku yang suka dan cinta kepada coklat itu. Penerbangan pula dijangkakan memakan masa berjam-jam. Tambahan lagi cuaca kurang baik, maka penerbangan tidak akan dikendalikan seperti selalu.
Ah.. kalaulah juruterbang itu suamiku..
Mustahil. Dhani pasti sudah balik semula ke rumah saat ini. Aku tidak ingin terus mengingat Dhani kerana aku malu kalau-kalau aku menjadi sedih pula dan menangis di situ.
Aku tersenyum sendiri bila terbayang jika benar insiden itu terjadi.
Ah.. ada-ada saja.
Aku mencapai headphone yang ada di sisiku untuk mengisi waktu dengan mendengar lagu-lagu berirama perlahan. Mungkin juga aku akan terlena bila mendengar alunannya.
Wah.. lagu Tony Brixton.
Unbreak My heart.
Memang jiwa-jiwa pula moodku saat ini. Mungkin kerana terkenang si dia yang jauh di mata.
Aku memejam mata.
Tanpa kusangka, bahuku digamit perlahan. Aku terkejut kecil dengan sentuhan itu. Aku membuka mata untuk melihat si gerangan. Rupanya pramugari tadi.
Aku membuka semula headphone yang kupakai tadi.
“ Maaf sekali lagi puan, ini ada pesanan bungkusan coklat..”
Aku memandang tanpa makna.
“ dan juga, rose” sambungnya lagi.
Aku tersentak lagi. Semakin bertambah hairan dengan pesanan demi pesanan yang kuterima. Aku mengambil bungkusan dan bunga mawar itu dengan teragak-agak.
“ Katanya, peminat misteri..”
Ungkapan itu bagai menjawab pertanyaan yang bermain di benakku. Terlambatlah dia kerana hatiku sudah termiliki dan aku juga akan menjadi seorang ibu kepada anak Dhani.
“ By the way miss, sampaikan salam kepada dia yang saya ini isteri orang..” kataku dengan bangga dan yakin.
Biarlah dia patah hati awal sebelum dia merana. Biar dia menghentikan niat untuk mengusikku pula.
Pramugari itu mengangguk dan berlalu kemudian.
Aku menghela nafas dan bersandar.
Lama lagi hendak sampai ke kota Paris yang kuidam-idamkan itu. Aku mencapai majalah yang memaparkan gambar menara besi itu. Dari gambar saja aku sudah semakin melonjak gembira memandang, apa lagi kalau sudah terpacak di hadapannya nanti? Menurut cerita penulis, Mungkin Napoleon Bonaparte memang tercatat sebagai orang yang mengubah wajah Kota Cahaya Paris selama pemerintahannya akan tetapi, kiprah Gustave Eiffel juga menambah indahnya kota paris dengan berdirinya menara besi Eiffel yang terkenal seantero dunia sebagai salah satu ikon romantis dunia, yang boleh dilihat dari sudut manapun di kota paris, Perancis. Saat perayaan tahun berganti tahun, biasanya menara ini meriah dengan persembahan lampu-lampu. Ada satu tempat yang disebut Nomiya, sebuah restoran dengan 12 tempat duduk. Ini adalah sebuah karya seni instalasi yang ada di atas puncak Palais de Tokyo Museum. Tempat yang tepat untuk mengunjungi Paris adalah ketika musim dingin atau ketika salji turun menghiasi bumi Perancis itu.
Kenyataan yang kubaca ini membuatkan aku semakin tidak sabar untuk menjejakkan kaki ke sana.
Memang sangat dingin di Paris, tapi kilatan lampu di di kota ini menjadi bertambah indah ketika dipantulkan oleh sungai Seine yang beku permukaannya. Itu aku tahu dari maklumat yang pernah kubaca ketika belajar sebelum aku menamatkan kursus Ijazah sarjana muda dua tahun yang lepas.
“ Maaf puan.. sekali lagi saya menghantar pesanan..” ucap pramugari itu seraya memberikan sekeping nota kecil.
Konsentrasiku terganggu dengan suara pramugari yang sama. Aku serasa ingin marah saja kepadanya waktu itu. Namun, memandangkan wajah pramugari itu juga nampak serba-salah dan kelat kerana berulang-kali menemuiku, aku mematikan hasrat itu.
“ Kenapa lagi?”
Aku membaca nota itu.
‘ Nak tengok langit bersama?’
Mataku membesar saat terbaca nota itu. Bagaikan tidak percaya dengan isi nota itu.
“ siapa pengirimnya?” soalku tergesa-gesa kepada pramugari itu. Dia nampak terpinga-pinga dengan soalanku yang tiba-tiba itu namun dia menjawabnya pertanyaanku itu jua dengan senyuman yang manis.
“ Juruterbang di sini..”

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sah dhani yang hantar.. sweetnya....

Tanpa Nama berkata...

sweetnyer!!!!!!!

Asmidar

cactaceous opuntia berkata...

alahai dhani...ish tbe2 rase nk cri suami pilot gk...haha

Salina Azni berkata...

Bestnya... Dhani pun ada sama... mungkin Dhani tukar dgn member kot... Takkan Dhani lepaskan peluang pergi Paris bersama2 isteri...

zetty berkata...

Romantiknye dhani, coklat+bunga+susu