BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Selasa, 20 Disember 2011

bab 27- O.R.K.I.D

Bab 27
O.R.K.I.D
(ombak rindu kita indah desirannya)
… tunggu aku kembali
      Aku memasuki bilik kawalan kapal terbang itu dengan rasa takut walaupun ditemani oleh pramugari yang kukenali dengan nama Suzana itu. Itu pun aku sempat berkenalan dengannya sepanjang melalui lorong untuk menuju ke tempat juruterbang berada. Katanya, penumpang tidak dibenarkan untuk masuk ke sini tetapi dia hairan juga kenapa beria-ia benar rakannya itu memaksa dia membawaku ke sini.
      Aku di sisinya hanya menyembunyikan senyuman. Aku rasa gembira dengan sesungguhnya detik itu. Suzana menyelak langsir yang menutupi bilik itu dan mempelawaku masuk ke situ.
      “ Hai sayang..” sapa Dhani yang segak dengan pakaian seragamnya. Temannya yang berada di sebelahnya hanya tersengih nakal. Itulah kalau aku tidak silap, rakan yang menemaninya mengendalikan penerbangan ini bersama.
      “ What a surprise..” sindirku seraya memukul bahu suamiku itu.
      Mati-matiku sangka dia tidak dapat pergi bersamaku ke Paris. Rupanya dia yang memandu kapal yang kunaiki ini. Ditambah lagi dengan pesanan dan layanan istimewa yang aku terima di first class. Menghairankan kerana hanya aku yang mendapat layanan itu dan bukan penumpang lain.
      Suamiku!
      “ Wait.. what is actually going on here?” soal Suzana yang kebingungan melihat aku yang sudah duduk di sebelah Dhani.
      Aku dan Dhani saling berpandangan.
      “ Siapa nak jawab ni?” soalku kepada Dhani dengan perlian.
      Dhani ketawa kecil.
      “ Well.. sorry Suzana… Ini isteri saya..” perkenal Dhani kepada Suzana.
Kulihat Suzana menjengilkan matanya kepada kami berdua.
      “ Awak ni kan. Saya punyalah takut isteri awak marah saya sebab saya berulangkali menemui dia kerana pesanan awak yang saya terima dari ketua saya…” dia membebel dengan marah yang dibuat-buat.
      Aku di sebelah Dhani tertawa kecil.
      “ Thank you Suzana..” ucapku dengan ikhlas. Dia memang telah menjayakan rancangan suamiku yang sengaja membuat kejutan demi kejutan untukku ini.
      Suzana hanya mengangguk dengan senyuman dan meninggalkan kami di situ untuk meneruskan kerjanya.
      “ Ini kawan abang, Kamarul..” perkenal Dhani.
      Aku sekadar mengangguk bersama senyuman. Kamarul mengadu kepadaku bahawa Dhani susah hati benar membiarkan aku sendiri di bahagian penumpang. Dia telah merancang segalanya termasuklah pengendalian penerbangan yang sepatutnya bukan Dhani yang bertugas. Dia berusaha benar meminta kebenaran kepada ketuanya untuk membiarkan dia menemani Kamarul sekaligus meminta izin untuk membiarkan aku masuk ke situ. Nasib baiklah semuanya dipersetujui kerana ini merupakan hadiah perkahwinan dari krew yang lain kepada kami.
      Tidakkah itu sungguh menyentuh hati dan perasaan?
Sebagai isteri, aku rasa terharu. Betapa benar sayang Dhani kepadaku.
      “ Keluarga abang semua tahu plan abang ni?” soalku selamba.
      Dhani tersengih nakal.
      “ Jahatlah..” marahku sambil memukul bahunya lagi. Kamarul yang melihat kemesraan kami itu hanya ketawa.
      “ Tak hairanlah Dhani ni, Maisara..” sampuk Kamarul. Katanya, Dhani memang suka melakukan sesuatu yang lain untuk insan yang dia sayangi dengan sesungguhnya. Pasti aku merasa amat bertuah memiliki hati Dhani untuk mencintaiku, kata Kamarul lagi.
      Aku mengangguk saja mengiakan kata-kata Kamarul itu.
      “ Kak Shila tu susah sikit. Abang terpaksalah tempah dan belanja tiket untuk mereka sekeluarga melancong ke Paris nanti supaya Kak Shila tak bocorkan plan abang..” sambung Dhani lagi.
      Aku hanya tertawa mendengar dia mengadu begitu. Memang kasihan tetapi apa daya.
      Kenapa dia nakal sangat memberiku kejutan dengan idea sebegini?
      “ Padan muka..” usikku pula.
      Dhani sekadar menjelingku.
      “ Dah lah.. Sara tak nak lama-lama di sini. Nanti orang fikir lain..” aku meminta diri untuk kembali semula ke tempatku. Aku tidak betah lama-lama di situ kerana bimbang dengan tanggapan penumpang lain meskipun Dhani itu suamiku.
      Takkan nak tunjuk surat nikah pada semua orang?
      “ nak abang hantar?” soal Dhani.
      Aku menggeleng.
      “ Tak usahlah..” aku menolak pelawaannya kerana bukannya jauh benar. Aku hanya perlu ke belakang saja untuk kembali semula ke tempat duduk penumpang kelas pertama.
      “ Kita jumpa bila dah landing nanti..” pesan Dhani lagi.
      Aku mengangguk.
      Aku tidak mahu mengganggunya bertugas. Aku sudah cukup senang kerana dia akan menemaniku sepanjang berada di bumi Perancis nanti. Sangkaku benar dia hanya akan menyusul setelah seminggu tetapi rupanya, suamiku itu yang menjadi pengendali penerbangan ini.
      Nakal sangatlah suamiku ini!
      Dalamku tersenyum sendiri, aku berselisih dengan Suzana ketika mahu menuju semula ke tempatku. Dia sempat menggaris senyuman. Aku memegang lengannya dan menghalang dari terus berlalu.
      “ Saya nak ke bilik air..” beritahuku padanya.
      “ Silakan..” pelawanya sopan dan aku mengikut langkahnya menuju ke ruang belakang lagi. Sebelum sampai ke situ, bahuku terlanggar bahu seseorang yang tiba-tiba saja berdiri di sebelahku.
      “ Maaf..” pintaku tanpa memandang. Rasa bersalah ada tapi itu bukan salahku pun. Insiden itu terjadi tanpa sengaja dan bukanku rancang.
      “ Its okay..” balas pemuda itu.
      Langkahku terhenti. Suara itu mematikan pergerakanku. Hatiku berdebar kuat, sama dengan ketika hati ini bertembung dengan pemilik hati di suatu masa dulu. Walaupun tidak memandang tidak menoleh, hatiku bagai digaru untuk melihat pemuda yang bersuara itu. Anehnya, suara hatiku memujuk jua untuk tidak peduli.
      “ Jadi tak Sara?” soal Suzana yang sudah jauh di hadapan.
      Aku tersedar dari bisikan hati itu dengan teguran Suzana di hadapan. Mungkin lebih baik aku tidak berpaling. Takut pulaku pada kenyataan yang tidakku ingini akan terjadi.
      “ Cik, shawl anda terjatuh..”
      Aku meraba-raba bahuku.
Sekali lagi aku mematikan langkah dan kali ini aku perlu berpaling untuk mengambil semula selendangku yang terjatuh dari bahu.
      “ Terima kaa..”
      Kata-kataku berakhir di situ, tergantung tidak lengkap. Semuanya gara-gara pemuda yang menghulurkan selendangku tanpa kelip ini.
Betulkan di depanku ini Fahrin?
Aku seakan tidak percaya bertemu dia lagi di hadapanku. Wajahnya tidak nampak berubah. Beningnya tersimpan rindu yang sarat. Membuatkan hatiku kembali tersentuh rasa lain dan aneh.
Jauh sudahku melangkah pergi membawa diri, kenapa hari ini dia kembali lagi menyusuliku di sini?
      Ya TUHAN.. apa lagi yang ingin KAU tunjukkan?

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

aiseh.. terjumpa fahrin la plak....

Asmidar

Salina Azni berkata...

Tak sukalah ada Fahrin... menyibuk je... Harap Sara jgn layan Fahrin tu.. nanti Dhani jeles....

Tanpa Nama berkata...

bila hati sara dah mula sayang kat dhani,muncul pulak fahrin..adoii,tak suka tak suka !

~A~

canim berkata...

betul tu abaikn je fahrin tu...krg dhani kecil hati kn ssh..lagi pun dhani lbh baik dr fahrin...sanggup buat apa je utk sara...sian dhani....abai2 je fahrin...bina kebahgiaan ngan dhani n baby bakal lahir nnt.....